«ابراهیم سوزنچی» روز دوشنبه در سلسله نشست های تخصصی کنکور؛ چالش های و راهبردها که با حضور مدیران و معلمان مدارس برگزار شد با بیان اینکه مسأله سنجش و پذیرش برای ما اهمیت دارد، افزود: باید بررسی کنیم که می خواهیم کدام مسأله را حل کنیم البته یکی از کسانی که در این زمینه ضربه می بیند سیستم آموزش و پرورش است و در ۶ سال دوم در مدارس توانایی ها، صحبت کردن و یادگیری و مهارت ها همه بی اهمیت می شود و تنها به کنکور نگاه می کنند.
وی خاطرنشان کرد: ما می خواهیم بدانیم که مدیران مدرسه با این موضوع موافق هستند و از آنها بپرسیم که از چه دیدی باید به آن پرداخت.
وی اظهار داشت: تلاش ما این بوده است در دوره جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی حتما به مسأله کنکور و نظام سنجش و پذیرش ورود کند و برای اصلاح نظام سنجش و پذیرش اصلاحاتی را داشته باشد چون مساله خیلی پیچیده است و نمی توان به آن ساده نگاه کرد.
معاون خط مشی گذاری و راهبری اجرای ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: سازمان سنجش آموزش کشور به یک روش و دانشگاه ها نیز یک نگاه به این نظام سنجش و پذیرش دارد و یا پژوهشکده ها نیز یک فضای دیگر برای این مسأله دارد و شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان یک دستگاه به دور از هیجانات و منافع فردی، گروهی و جناحی به این مسأله نگاه می کند.
سوزنچی یادآور شد که به همین منظور با ذینفعان مختلف نشست هایی برگزار می شود و دو نشست گذشته در روزهای شنبه و یکشنبه این هفته درس آموز بود.
وی ادامه داد: البته محدود به این نشست ها نخواهیم شد و نشست های دیگری هم برای این مسأله خواهیم داشت. برخی می گویند چرا با موسسات کنکوری برنامه دارید شاید به نفع خودشان مسأله را تمام کنند البته ما شفاف سازی در این زمینه خواهیم داشت و مسأله را شفاف حل می کنیم.
معاون خط مشی گذاری و راهبری اجرای ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: مسأله نظام سنجش و آموزش برای ما اهمیت دارد و اینکه باید بدانیم که کجا بازتاب آن را داشته باشیم و در مرحله بعد باید سطح تحلیل یا قشری را که ضرر می بیند را بررسی کنیم.
سوزنچی در ادامه با بیان اینکه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش نوشته شده است، گفت: اما در این سند چند فرضیه وجود دارد و عده ای می گویند آموزش و پرورش دنبال سند ٢٠٣٠ است.
وی در عین حال اضافه کرد: آموزش و پرورش همکاری لازم را انجام نمی دهد اگرچه اجرایی شدن سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در این وزارتخانه است که به همین منظور ما برنامه های در این زمینه داریم.
وی به نقد دانشگاه ها نسبت به برگزاری امتحانات دانش آموزان اشاره کرد و گفت: آنان معتقدند که بسیاری از دانش آموزان با معدل خیلی عالی هستند اما از این شیوه امتحانات نقد زیادی دارند.
رقابت بر سر سه رشته پزشکی، داروسازی و دندانپزشکی
رشته سنجش فقط در دو دانشگاه تدریس می شود
علی مقدم زاده از مسئولان سازمان سنجش آموزش کشور نیز در این نشست گفت: کلمه سنجش باید با کنکور تفکیک شود سنجش یک مسأله علمی است اما کارشناسان غیر علمی در این زمینه صحبت می کنند که با کلمه کنکور عجین شده است.
وی تصریح کرد: در نظام آموزشی کشور اولین بحث جزیره ای است. آموزش و پرورش دارای یکسری سیاست گذاری هاست. باید بهترین راهکار را برای حل این مشکل پیدا کنیم.
این مسئول سازمان سنجش معتقد است: ممکن است در پنج سال آینده بالای ٨۵ درصد داوطلبان در رشتههای تجربی شرکت کنند اگرچه همه رقابت ها برای سه رشته پزشکی، داروسازی و دندانپزشکی است و صندل رشته های مختلف از جمله مهندسی خالی است.
مقدم زاده ادامه داد: باید این مسأله را به صورت علمی و داده ها بررسی کرد باید دید که چرا رشته تجربی اینگونه است. این مسأله ای پیچیده است که به همین منظور سازمان سنجش آموزش کشور سمیناری در ٢ ماه آینده با این موضوع در دانشگاه تهران برگزار خواهد کرد.
وی اضافه کرد: در ایران در دو دانشگاه علامه طباطبایی و تهران رشته سنجش وجود دارد و بقیه دانشگاه ها رشته ای با عنوان سنجش وجود ندارد. باید بازنگری مواد آزمون صورت گیرد.