بغداد- ایرنا- وزارت خارجه روسیه با صدور بیانیه ای پس از دیدار "سرگئی لاوروف" با مقامات اقلیم کردستان، بر اهمیت تحکیم توافق عراقی- عراقی از طریق گفت و گوی ملی همه جانبه و حمایت از وحدت، حاکمیت و امنیت عراق تاکید کرد.

به گزارش شبکه خبری "سومریه نیوز"، وزرات خارجه سوریه در این بیانیه از آمادگی مسکو برای افزایش همکاری با اقلیم کردستان بر اساس منفعت دو طرف و با حفظ منافع منطقه ای و ملی عراق خبر داد و افزود: توافق شد روابط میان دستگاه های مربوطه با هدف انجام توافق های مشخص ادامه پیدا کند.

لاوروف روز دوشنبه، پس از پنج سال برای نخستین بار با سفر به عراق با مقام‌های این کشور دیدار و گفت و گو کرد و در ادامه سفر خود، برای دیدار با مقام‌های اقلیم کردستان وارد اربیل شد.

وی نخستین بار است که از اقلیم کردستان عراق دیدن می‌کند.

وزیر خارجه روسیه " پس از دیدار با "محمد علی حکیم" همتای عراقی خود گفت: مسکو قراردادهای فروش اسلحه به عراق را اجرایی خواهد کرد.

وی افزود: دو کشور در خصوص نیاز به اجرای قراردادهای کمیته دولتی مشترک همکاری تجاری و اقتصادی، که در ماه آوریل (فروردین - اردیبهشت) به امضا رسید، هم نظر هستند و بزودی نیز قرارداد صدور سلاح به عراق را اجرا می کنند.

لاورف همچنین با برهم صالح رئیس جمهوری عراق دیدار و در باره  روابط دوجانبه و تحولات منطقه گفت وگو کرد.

وزیر خارجه روسیه و هیات همراه همچنین در دیدار با عادل عبدالمهدی نخست وزیر عراق در باره روابط میان دو کشور و راه های گسترش آن در زمینه‌های سیاسی، امنیتی، اقتصادی، علمی و نیز اوضاع منطقه گفت و گو کرد.