تهران- ایرنا- دبیرستاد ویژه توسعه فناوری نانو گفت: استانداردهای پیشنهادی پنجم و ششم ایران در حوزه فناوری نانو به تایید کمیته بین‌المللی استانداردسازی فناوری نانو (ISO/TC۲۲۹) رسیده و تا دوماه آینده منتشر خواهد شد.

سعید سرکار روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار علمی ایرنا با بیان اینکه با انتشار این استانداردهای بین‌المللی پیشنهادی ایران درحوزه فناوری نانو، تعداد تدوین استانداردهای بین‌المللی ایران افزایش می‌یابد، افزود: این استانداردهای پیشنهادی در حوزه نانو کِلِی (خاک رسی که در کامپوزیت‌ها و پلیمرها استفاده می‌شود) و نانو الیاف است.

وی با بیان اینکه تا دو هفته آینده صدمین استاندارد ملی نانو اعلام و منتشر خواهد شد، اظهارکرد: در حال حاضر ۹۹ استاندارد ملی نانو از سوی ستاد توسعه فناوری نانو تدوین و منتشر شده است.

سرکار افزود: ایران علاوه بر داشتن رتبه بالا در تولید علم نانو در سطح بین‌اللمل، در زمینه تدوین استانداردهای بین‌المللی نیزفعال است و کشور ما به عنوان یک کشورفعال در این حوزه مطرح است.

وی ادامه داد: با تدوین استانداردهای جدید بین‌المللی، توسعه بازارهای محصولات جدید گسترش پیدا می‌کند. در ستاد نانو برنامه داریم که از محصولات تولیدی کشورمان حمایت کنیم تا شرکت‌های داخلی بتوانند محصولات خود را در دنیا عرضه کنند. خوشبختانه شرکت‌های فعال کشور در حوزه نانو، به این بلوغ رسیده‌اند که امروزه محصولات و نوآوری خود را با کسب استانداردهای بین‌المللی به بازارهای جهانی ارایه کنند.

دبیر ستاد ویژه توسعه فناوری نانو یادآور شد: تا امروز بالغ بر ۶۱۰ محصول و تجهیزات در حوزه نانو به تولید رسیده که این محصولات حاصل زحمات ۲۲۰ شرکت تولیدی فعال در حوزه نانو است و توانستیم محصولات نانویی ایران را  به بیش از ۴۵ کشور دنیا صادر کنیم.

وی با اشاره به اینکه هر محصول نانویی در گام نخست، باید نانو مقیاس دریافت کند، در این خصوص گفت: هر محصول تولید شده با فناوری نانو در گام اول باید اثبات کند که در محصول از فناوری نانو استفاده شده و این نانو تاثیرگذار بوده است. یعنی فناوری نانو موجب ارتقاء کیفیت و کارایی محصول شده است، مسیر نانو مقیاس به صورت روتین برای هر محصولی که ادعا می‌کند که نانو است باید طی شود و تاییدیه نانو مقیاس را دریافت کند.

سرکار بیان کرد: حتی اگر شرکتی ادعا کند که در محصول آرایشی، بهداشتی یا حتی دارویی خود از فناوری نانو استفاده کرده است، در صورت مراجعه به وزارت بهداشت  برای اخذ مجوز تولید، در ابتدا تاییدیه نانو مقیاس از آن شرکت خواسته می‌شود، این گویای اهمیت این موضوع است.