عباس جعفری روز جمعه در گفتوگو با خبرنگار ایرنا، افزود: برخی تماسها بهصورت سهوی است، ولی برخی دیگر از تماسگیرندهها با ایجاد مزاحمت، حتی با دادن آدرس غلط، از وقوع حادثه کاذب خبر میدهند.
وی اضافه کرد: البته نیروهای آتشنشانی به تجربه خوبی در این زمینه رسیدهاند و تماس ضروری و غیرضروری را از هم تفکیک میکنند، ولی گاهی تماسهای مزاحم از سوی میانسالان یا سالمندان است که متاسفانه باعث اعزام نیرو به محل میشود.
وی ادامه داد: وقتی یک خودروی آتشنشانی از ایستگاهی خارج میشود، اگر حادثهای در محدوده آن ایستگاه رخ دهد، تا رسیدن خودرویی از ایستگاه دیگر ممکن است خسارات حادثه افزایش قابلتوجهی یابد.
جعفری خاطرنشان کرد: از سوی دیگر خودروی آتشنشانی برای رسیدن سریعتر به محل حادثه ناچار است با سرعت زیادی حرکت کند که احتمال تصادف و یا وقوع حادثه دیگر افزایش مییابد.
وی بابیان اینکه قانون ویژهای برای مقابله با مزاحمان تلفنی سازمان آتشنشانی وجود ندارد، گفت: باید مساله را از طریق شکایت و طرح در دادگاه پیگیر باشیم که روندی طولانی دارد.
وی افزود: خوشبختانه با توجه به فرهنگسازی و اطلاعرسانیهای صورت گرفته و افزایش سطح آگاهی مردم، مزاحمان تلفنی نسبت به گذشته کاهشیافته است.
مدیرعامل سازمان آتشنشانی قم اضافه کرد: روزانه بهطور میانگین ۲ هزار تماس با این مرکز برقرار و ۳۵ تا ۴۰ تماس منجر به ماموریت میشود.
وی در ادامه گفت: امکانات و نیروهای آتشنشانی نسبت به گذشته بهبودیافته است و قم تنها کلانشهر کشور است که از نظر تعداد ایستگاه استاندارد میباشد و به ازای هر ۵۰ هزار نفر یک ایستگاه آتشنشانی در این شهر فعال است.
وی اضافه کرد: ۲۴ ایستگاه آتشنشانی، ۷۶ خودرو و ۴۴۰ نیروی عملیاتی در سازمان آتشنشانی قم فعالیت میکنند و ۶۰ نیرو نیز بهزودی استخدام میشوند.
/۲۰۸۵/ ۶۱۳۳/