محمدحسین امید روز پنجشنبه در آیین بهرهبرداری از دانشگاه جامع علمی کاربردی همدان بیان کرد: با توجه به گسترش روزافزون و بیرویه مراکز دانشگاه جامع علمی کاربرد توسعه کیفی در دستور کار قرار گرفت.
وی با بیان اینکه اولویت اصلی این دانشگاه تثبیت جایگاه بود افزود: پیش از پرداختن به توسعه کیفی باید زیر ساخت ها تکمیل شود و در تمامی استان های کشور ساختمان دانشگاه آماده شدند در حالیکه پیشتر وضعیت خوبی نداشتند.
رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی ادامه داد: توقع ما با توجه به امکانات، زیر ساخت ها و سامانه، از مراکز علمی کاربردی مناسب نبود و نیازمند اجرای زیر ساخت ها برای رسیدن به این مرحله بودیم.
امید اظهار داشت: به علت ساختار پیچیده دانشگاه جامع علمی کاربردی و ذینفعانی که وجود دارد، اجرای هر یک از طرح های توسعه کیفی پرتنش بود.
وی با بیان اینکه با وجود یک هزار و ۷۰ دانشگاه جامع اما هیچیک دارای میثاق نامه و اساسنامه نبودند افزود: این مسائل گرفتاری ایجاد کرده و در طرح دعوا در محاکم قضایی نیز ما محکوم میشدیم.
رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی ادامه داد: هم اینک بیش از ۹۰ درصد مراکز غیردولتی این دانشگاه دارای اساسنامه تثبیت شده هستند و ما می دانیم که از مراکز چه می خواهیم.
امید گفت: اولویت دوم این مرکز ماموریت گرایی است ، در این راستا تعداد کد رشته محل ها که در کشور در حال افزایش است از ۱۲ هزار به پنج هزار و ۵۰۰ کاهش یافت و با اجرای طرح خوشه بندی وضعیت مشخص است.
وی ادامه داد: هم اینک تکلیف مراکز دانشگاه علمی کاربردی بر اساس تخصص و محیط کاری مشخص است در حالیکه پیشتر ماموریت هر مرکز موضع تنش بود به گونه ای که مرکز فرهنگ و هنر، رشته صنعتی ارایه می کرد و در کار هم مداخله می کردند.
رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی اظهار داشت: برخی از مراکز علمی کاربردی زیان ده موجب نزول کیفیت فعالیت این مراکز شده بود که با اجرای طرح آمایش مقرر شد تنها در مناطق مورد نیاز این قبیل دانشگاه ها دایر شود.
امید گفت: مسئولان استانی از این پس به متولیان دانشگاه علمی کاربردی می گویند که چه رشته ای نیاز دارند و بر اساس نیاز آن استان مطالعه، نیاز سنجی و رشته دایر می شود.
وی یادآوری کرد: پیشتر بین مراکز علمی و کاربردی تفاوتی وجود نداشت اما از ۲ سال گذشته مراکز بر اساس عوامل کیفی با نشانگرها مختلف سطح بندی شدند که امسال ۲۰۰ مرکز ارتقای جایگاه داشتند.
رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی ادامه داد: برخی از مراکز علمی و کاربردی در سطح چهار قرار گرفتند که در این راستا ۲۰ مرکز از چرخه خارج شده و پذیرش دانشجو توسط این مراکز از سال تحصیلی جدید معلق شد.
امید افزود: با تصویب هیات امنا در نیم سال اول ۹۸-۹۷ ، برای تعدادی از دروس آزمون متمرکز انجام شد و در نیم سال دوم نیز در ۶ استان برای دروس مشترک آزمون متمرکز برگزار شد.
وی بیان کرد: در راستای ارتقای کیفیت تمامی مدرسان دوباره ارزیابی علمی و عمومی شدند که شماری از آنها نمره و امتیاز کافی را کسب نکردند.
رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی اظهار داشت: طبق برنامه ششم توسعه باید ۳۰ درصد آموزش ها مهارتی باشد که برای تحقق این خواسته نمی شود انتطار داشت هزینه ۱۰۰ درصد آن از سوی مردم پرداخت شود.
امید اضافه کرد: دانش آموزی که هنرستان درس می خواند برای یک دوره علمی کاربردی باید ۵۰ میلیون ریال بپردازد بنابراین از نمایندگان مجلس درخواست می شود برای کاهش این هزینه اعتباری اختصاص دهند.
وی گفت: در قالب آموزش پودمانی طی قرادادی با ستاد کل نیروهای مسلح، درصدد زیر پوشش بردن ۳۰۰ هزار سرباز هستیم.
۷۵۲۶/۲۰۸۷