ارومیه- ایرنا- سرپرست اداره‌کل امور عشایری آذربایجان‌غربی گفت: طی یک‌سال گذشته، ١٩ میلیون لیتر انواع سوخت فسیلی از جمله نفت و گازوئیل بین عشایر این استان توزیع شده‌است.

علی بهادری روز پنج‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: توزیع هشت‌هزار سیلندر گاز بین عشایر از دیگر اقدامات این اداره کل در طول یک‌سال گذشته بوده است.

وی ادامه داد: همچنین در این مدت ۲۰ هزار تن انواع نهاده‌های دامی و ۱۰ هزار و ۱۰۰ تن جو، یک‌هزار و ۷۵۰ تن سبوس و چهار هزار و ۶۰۰ تن کنسانتره،  یک‌هزار و ۶۵۰ تن ذرت و بیش از ۱۲۰ تن گندم بین عشایر توزیع شده است.

وی بیان کرد: با توجه به نقش تعاونی عشایری در راستای بهبود امکانات قابل دسترس این قشر و در راستای حمایت از آنان، ۱۰ تعاونی عشایر و یک اتحادیه در این استان تشکیل شده و مشغول فعالیت است.

سرپرست اداره کل امور عشایری آذربایجان‌غربی افزود: ۱۵ هزار و ۵۹۹ خانوار عشایری با حدود ۱۰۴ هزار نفر جمعیت از خدمات این تعاونی‌ها بهره‌مند می‌شوند.

وی اضافه کرد: این اتحادیه‌ها در بخش‌های دامپروری، پرورش مرغ بومی، پرورش قارچ، تولید گیاهان دارویی، تولید صنایع دستی، فرآورده‌های دامی و تولیدات مختص عشایر فعالیت می‌کنند.

بهادری بیان کرد: عشایر با امکانات محدود نقش برجسته و مهمی را در تحقق اقتصاد مقاومتی دارند و حمایت‌های لازم از این قشر صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه توانمندسازی زنان روستایی و عشایری از مهمترین اهداف دفتر امور زنان روستایی و عشایری است، گفت: ۲۴ صندوق خرد زنان عشایر در این استان تشکیل شده و مشغول فعالیت است.

وی اظهار داشت: حدود ۶۰۰ نفر از جامعه زنان عضو صندوق‌های خرد زنان عشایر آذربایجان غربی هستند.

۲ میلیون و ۶۷۰ هزار هکتار اراضی مرتعی در این استان وجود دارد که از این مقدار یک میلیون و ۶۰۰ هزار هکتار با ۵۹ درصد تحت پوشش عشایر استان است؛ عشایر استان ۱۲ ایل و ۲۱ طایفه مستقل هستند و ۳۳۶ روستای آذربایجان غربی نیز ویژه عشایر است.

۹۹۱۸/۲۰۹۳