تهران- ایرنا- مشاور وزیر بهداشت در امور توانبخشی گفت: تهیه برنامه ملی اختلالات اوتیسم از سه سال پیش آغاز شده است و در حال حاضر این برنامه تهیه شده و اجرای آزمایشی آن از اول آبان ۹۸ در نجف آباد شروع می‌شود.

محمد تقی جغتایی روز پنج شنبه در دومین سمپوزیوم مبانی عصبی شناختی در اختلالات رشدی که در دانشگاه خوارزمی در حال برگزاری است، افزود: در این برنامه، کودکان بالای ۱۸ ماه بر اساس تست‌های تکاملی مورد بررسی قرار می‌گیرند و در نهایت از طریق نظام شبکه، خدمات دریافت می‌کنند. امیدواریم در چند سال آینده بتوانیم این برنامه را در سراسر کشور اجرا کنیم.

وی بیان کرد: شایع‌ترین اختلالات تکاملی، اوتیسم است و به همین علت وزارت بهداشت برنامه غربالگری این کودکان را در دستور کار دارد. غربالگری کودکان از طریق امکانات و نیروی انسانی نظام شبکه، ایجاد مراکز تکاملی کودکان در دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور، غربالگری کودکان برای شناسایی و مداخله کودکان طیف اوتیسم از جمله برنامه‌های وزارت بهداشت در این حوزه است.

مشاور وزیر بهداشت در امور توانبخشی ادامه داد: ۹۴ درصد کودکان در ۵ سال اول زندگی به مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه می‌کنند که می‌توان از این فرصت برای شناسایی اختلالات تکاملی کودکان استفاده کرد.

جغتایی گفت: سایر برنامه‌های غربالگری کودکان اوتیسم که از طریق سازمان آموزش و پرورش استثنایی و سازمان بهزیستی و وزارت بهداشت دنبال می‌شود در نظام شبکه ادغام خواهد شد تا تشخیص نهایی کودکان اوتیسم توسط تیم‌های متخصص انجام شود.

اوتیسم نوعی اختلال رشدی است که با رفتارهای ارتباطی، کلامی غیرطبیعی مشخص می‌شود. علایم این اختلال تا پیش از سه سالگی بروز می‌کند و علت اصلی آن ناشناخته ‌است. این اختلال در پسران شایع‌تر از دختران است. با توجه به تولد ۱.۵ میلیون کودک در سال در ایران، بر اساس مطالعات انجام شده احتمال ابتلای یک کودک به اوتیسم از بین ۷۰ تا ۱۰۰ تولد در کشور وجود دارد.