«محمد حسینی» نماینده مردم تفرش در مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به مباحثی که طی یک سال اخیر درباره اصلاح ساختار بودجه مدنظر بود، سازمان برنامه و بودجه به عنوان متولی اصلی بودجه اقداماتی را انجام داده است که با توجه به شرایط سال ۹۹ و موارد تاکید شده از سوی مقام معظم رهبری، دولت به دنبال تغییراتی در بودجه سال ۹۹ است.
وی ادامه داد: کاهش ردیفهایی که متولی دارند، عدم تمرکز بودجه در حوزه استانی و کاهش دستگاههای اجرایی و ردیفهای متفرقه را از جمله اصلاحات شکلی در ساختار بودجه است که از طریق سازمان برنامه و بودجه در کمیسیون برنامه و بودجه مطرح شده است.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی افزود: با توجه به قوانین بالادستی، پیش بینی می شود که ایراداتی بر این اصلاحات وارد شود که باید مد نظر قرار گیرد ولی این اصلاحات را به صلاح کشور میدانیم.
حسینی خاطرنشان کرد: موضوع ردیفهای متفرقه شبهاتی مبنی بر غیر شفاف بودن بودجهها ایجاد میکند؛ علاوه بر این متمرکز بودن اعداد و ارقام در اختیار افراد و توزیع این اعداد و ارقام بدون شاخص های خاص به نوعی شرایط را برای دستگاهها، استانها، افراد و ... فراهم می کند که هر دستگاه یا فرد که ارتباطات بیشتری دارد، منافع بیشتری از این منابع میبرد برای همین ساماندهی این ردیف ها گام موثری در جهت شفافیت ارقام وصولی و برآورد هزینه ها در بودجه سال ۹۹ را رقم میزند و امیدواریم این موارد در لایحه بودجه ۹۹ به خوبی پیش بینی و دیده شود.
کاهش وابستگی بودجه به نفت از برنامه سوم در دستور کار بوده است
نماینده تفرش در مجلس شورای اسلامی در خصوص راهها و منابع جایگزین نفت در بودجه ۹۸ و ۹۹ اظهار کرد: برخلاف دیدگاهی که کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی را از نتایج تحریمها عنوان می کنند، سیاست کاهش وابستگی به نفت از برنامه سوم توسعه در دستور دولت های مختلف جمهوری اسلامی ایران بوده است و ما باید به نقطه و وضعیتی برسیم که از درآمدهای نفتی برای هزینههای جاری استفاده نکنیم.
حسینی ادامه داد: اکنون با توجه به فضای اقتصادی کشور، ضرورت کاهش وابستگی به نفت، بیشتر شده است و باید اقدامات موثری برای جایگزینی درآمدهای جدید داشته باشیم و البته برای این منظور باید سرمایه گذاریهای دقیق را در حوزه های مختلف انجام میدادیم تا امروز نگرانیها و دغدغه ها کمتر میشد.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی، افزایش درآمدهای مالیاتی را از راه های جایگزین کاهش وابستگی به نفت برشمرد و گفت: افزایش مالیات از منابع جایگزین است، با این وجود رقم مالیات افزایش نخواهد یافت بلکه موضوعات شمول مالیات را که در اکثر کشورهای دنیا اعمال می شود، افزایش میدهیم؛ مواردی مثل معافیتهای مالیاتی برای افراد و دستگاههای مختلف و فرارهای مالیاتی که در اقتصاد کشور وجود دارد اعداد و ارقام قابل توجهی را به خود اختصاص داده که باید ساماندهی شود.
وی همچنین گفت: ما به دنبال استفاده از درآمدهای نفتی در حوزه سرمایه گذاری و اعتبارات و تملک داراییهای سرمایهای و همچنین افزایش سهم صندوق توسعه ملی برای ارائه تسهیلات در سرمایهگذاری های بخش خصوصی و تعاونیها هستیم. امروز تبدیل نفت به فرآورده های نفتی و افزایش درآمدهای نفتی از طریق صادرات این فرآورده ها را دنبال می کنیم و منابع حاصل از آن صرف هزینههای جاری نخواهد شد.
عضو کمیسیون برنامه وبودجه مجلس با بیان اینکه تراز اعتبارات ما نسبت به هزینهها همیشه منفی بوده است، اظهار داشت: این دلتای تفاوت از درآمدهای نفتی وصول میشد، امروز ما درآمدهای نفتی را اعمال میکنیم، اما این منابع درآمدی را به بخش زیرساختی و عمرانی و همچنین ارائه تسهیلات برای بخش خصوصی و تعاون منتقل میکنیم.
جدول بودجه شرکتهای دولتی تا ۱۵ آبان به مجلس ارائه میشود
وی با بیان اینکه قرار است امسال دولت بودجه شرکتهای دولتی را یک ماه زودتر از ارائه لایحه بودجه به مجلس شورای اسلامی ارائه دهد تا مجلس با وقت و دقت کافی به این موضوع رسیدگی کند، افزود: این جدول باید تا ۱۵ آبان ماه ارسال شود و لایحه بودجه کل کشور نیز تا ۱۵ آذر به مجلس ارائه میشود؛ اهتمام دولت بر این است که لایحه را در موعد مقرر به مجلس ارائه دهد.
نماینده مردم تفرش در مجلس شورای اسلامی گفت: بودجه ۹۹ را بودجه ای مشابه اما با نواقص کمتر نسبت به سالهای گذشته عنوان کرد و افزود: با توجه به توصیههای مقام معظم رهبری مبنی بر اصلاح ساختار بودجه، ما با این موضوع فاصله داریم و در بودجه نیز اهتمام دولت ایجاد تغییرات در راستای ایجاد شفافیت است.
حسینی در پایان تصریح کرد: کسری بودجهها باید به صراحت معلوم باشد نه اینکه در لایههای اعداد و ارقام آن را پنهان کنیم.