خراسان رضوی ۲۰ هزار و ۵۷۵ کیلومتر راه دارد که ۶ هزار و ۴۲۲ کیلومتر آن بین شهری و ۱۴ هزار و ۱۵۲ کیلومتر راه روستایی است هر چند سهم جمعیت روستایی و تردد در این جاده ها در مقایسه با جاده های بین شهری و شهری کمتر است اما رشد تلفات رانندگی در راه های روستایی طی سال های گذشته بر خلاف دیگر جاده ها زیاد بوده و آمار دستگاه های متولی موید این واقعیت تلخ است.
مدیر کل پزشکی قانونی خراسان رضوی روز یکشنبه به خبرنگار ایرنا گفت: در اثر تصادفات رانندگی ۶ ماه نخست امسال ۲۰۱ نفر در جاده های شهری، ۳۷۰ نفر در جاده های برون شهری، ۱۰۵ نفر در راه های روستایی و سه نفر نیز در سایر راه ها از جمله راه های اختصاصی خراسان رضوی جان خود را از دست داده اند.
۶۷۹ نفر قربانی حوادث رانندگی
دکتر سید آریا حجازی افزود: در حالی که شمار تلفات یاد شده در راه های درون شهری و راه های اختصاصی کاهش یافته و در راه های بین شهری نیز ۹.۱ درصد افزایش داشته است، مرگ و میر حوادث رانندگی در جاده های روستایی استان با ۶۴ درصد افزایش مواجه بوده است.
وی اظهار داشت: در مجموع ۶۷۹ نفر در حوادث رانندگی خراسان رضوی طی نیمه نخست امسال فوت شده اند که از این تعداد ۲۱۹ نفر مربوط به شهرستان مشهد بوده است.
وی گفت: در حالی که تلفات رانندگی در جاده های شهری، بین شهری و اختصاصی شهرستان مشهد در این مدت کمتر از میانگین استانی گزارش شده، تعداد این تلفات در راه های روستایی با افزایش ۷۱.۴ درصدی نسبت به میانگین استانی برخوردار بوده است.
میل به سرعت در راه های روستایی
معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی در تحلیل این آمار گفت: رشد ۹ درصدی تلفات جاده های بین شهری استان به خاطر افزایش ترددها می باشد اما دلیل افزایش قابل توجه تلفات در جاده های روستایی، روکش آسفالت، مرتب شدن جاده ها و به تبع آن میل به رانندگی با سرعت بیشتر توسط رانندگان است.
جواد وحدتی فرد افزود: سرعت در جاده های روستایی محدود و مشخص و بین ۴۰ تا ۶۰ کیلومتر در ساعت پیش بینی شده است همچنین علامت گذاری در این جاده ها وجود دارد ولی عدم رعایت قانون توسط رانندگان منجر به وقایع ناگوار شده است.
وی اظهار داشت: آنچه باعث کاهش یا مهار رشد سریع تعداد جان باختگان راه های برون شهری شده، تغییر رفتار رانندگان از طریق کنترل جاده ای و نصب سامانه های نظارتی همچون دوربین های کنترل و ثبت سرعت در جاده هاست بطوریکه با این نظارت ها شاهد کنترل سرعت متوسط خودروها در جاده های یاد شده بوده ایم.
وی گفت: علت رشد تلفات در راه های روستایی استان، عدم تغییر رفتار رانندگان در راه های روستایی است و از طرفی نظارت مناسب و سامانه های نظارتی همچون دوربین های ثبت سرعت در این راه ها وجود ندارد.
راه های روستایی نیازمند اصلاح رفتار رانندگان
پیش از این نیز رئیس اداره راهداری شهرستان مشهد در پاسخ به انتقادات در زمینه نبود ایمنی در راه های روستایی شهرستان به خبرنگار ایرنا گفته بود: عامل ۷۵ درصد تصادفات عنصر انسانی است و بقیه به ایمنی وسیله نقلیه و راه باز می گردد لذا باید سطح فرهنگ و آگاهی مردم ارتقا یابد تا به شکل اصولی جلو تصادفات و تلفات انسانی در جاده های روستایی گرفته شود.
جواد پورعلی با بیان اینکه نمی توان تنها با نصب سرعت گیر رفتار انسانی در جاده ها را کنترل کرد افزود: مشکل عمده این است که در روستاها ۹۵ درصد موتورسواران به قوانین و مقررات آشنا نیستند که این امر علت عمده بروز حوادث مرگبار شده است.
وی به تردد ماشین آلات کشاورزی در راه های روستایی اشاره کرد و اظهار داشت: بروز بخشی از تصادفات در فصل کشاورزی به دلیل تردد این ماشین آلات در راه های روستایی است.
وی گفت: نصب چراغ سرعت گیر، انعکاس دهنده و خط کشی در محل وقوع تصادف از جمله اقدامات فوری این اداره برای کاهش تصادفات است و تاکنون در بخش های رضویه و مرکزی مشهد ۱۲ نقطه پرتصادف روستایی شناسایی شده است.
پورعلی طول راه های روستایی و بین شهری (اصلی و فرعی) شهرستان مشهد را به ترتیب هزار و ۸۰۰ کیلومتر و ۸۵۰ کیلومتر عنوان کرد.
تردد بسیار درجاده های روستایی مشهد
سرپرست معاونت عمرانی شهرستان مشهد نیز گفت: حجم تردد و طول راه های روستایی این شهرستان بیش از دیگر شهرستان های خراسان رضوی است و از سوی دیگر علاوه بر کیفیت وسیله نقلیه و ایمنی راه ها، عامل بسیاری از تصادفات رانندگی مربوط به رفتار رانندگان است.
مهدی برامکی افزود: این شهرستان متشکل از سه بخش مرکزی، احمد آباد و رضویه است که وضعیت راه های بخش رضویه مناسب نیست و از نظر آسفالت از میانگین استانی کمتر است.
افزایش تلفات رانندگی در جاده های روستایی استان بیش از ۱۰۰ درصد است
فرمانده پلیس راه خراسان رضوی نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا رشد تلفات جاده های روستایی در این استان را بیش از رقم اعلام شده از سوی پزشکی قانونی خواند و گفت: تلفات جاده ای در راه های روستایی طی ۶ ماه نخست سال جار ی بیش از ۱۰۰ درصد افزایش داشته که به زودی آمار دقیق آن اعلام خواهد شد.
سرهنگ هادی امیدوار افزود: راه های روستایی و پیچ و قوس های آن ها برای حداکثر سرعت ۶۰ کیلومتر در ساعت طراحی شده اند ولی تردد خودروها با سرعت غیرمجاز موجب بروز سوانح رانندگی در این جاده ها شده است.
وی اظهار داشت: از طرفی حضور پلیس در این جاده ها با توجه به حجم کمتر ترددها نسبت به راه های اصلی کمتر است و بیشتر نظارت پلیس در محل تلاقی چند راه روستایی پرتردد متمرکز می باشد.
وی گفت: آسفالت جاده های روستایی هرچند مزایایی برای مردم منطقه داشته اما موجب افزایش سرعت و به تبع آن تصادفات در این جاده ها نیز شده است.
واژگونی خودرو عامل نخست تلفات در جاده های روستایی
رییس پلیس راه خراسان رضوی به کاهش آمار تصادفات با موتورسیکلت در جاده های روستایی اشاره کرد و افزود: آنچه باعث افزایش تلفات در جاده های روستایی شده است واژگونی خودرو ناشی از سرعت زیاد و تصادف رخ به رخ با چند کشته می باشد.
وی ادامه داد: در آخرین نشست کمیسیون پیشگیری از تصادفات دادگستری خراسان رضوی مقرر شد بر اساس تصادفات روی داده در جاده های روستایی راه های پر خطر شناسایی و اولویت بندی شود تا نسبت به نصب سرعت گیرهای پلاستیکی یا آسفالتی با هدف کاهش سرعت در نقاط پر خطر اقدام گردد.
۳۲۲۱/۶۰۵۳