ارومیه- ایرنا- نرخ بیکاری در آذربایجان‌غربی طبق گزارش مرکز آمار ایران با کاهش ۶.۳ درصدی نسبت به سال گذشته به کمتر از ۹ درصد رسیده است و مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان دلیل تخصصی آن را اجرای طرح تکاپوی دولت تدبیر و امید می‌داند.

رضا نقی‌زاده روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در این قالب پنج طرح شامل اشتغال پایدار روستایی، اشتغال فراگیر، مشاغل خانگی، کارورزی و مهارت‌آموزی در محیط‌های واقعی با هدف پاسخ به نیاز اشتغال مردم استان به اجرا درآمد.

وی اضافه کرد: با اجرای این طرح‌ها و همکاری نهادهایی نظیر صنعت، معدن، تجارت، جهاد کشاورزی و تعامل ویژه بانک‌های عامل در استان، طی سال گذشته ۳۸ هزار شغل جدید در آذربایجان‌غربی ایجاد شد که یک نوع رکورد به شمار می‌رفت.

وی با بیان اینکه طرح اشتغال پایدار روستایی از جمله مهمترین طرح‌های اجرایی دولت است که با موافقت رهبر معظم انقلاب اجرا شد، بیان کرد: در قالب این طرح بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار به اشتغال روستایی آذربایجان‌غربی اختصاص یافت و حدود ۳۴۵ میلیارد تومان آن پرداخت شد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان‌غربی اظهار کرد: با اجرای طرح اشتغال پایدار روستایی، نزدیک به سه هزار و ۹۰۰ طرح تسهیلات اشتغال دریافت کرد که حاصل آن، ایجاد فرصت شغلی برای ۱۱ هزار و ۲۵۷ نفر بود.

وی با بیان اینکه موفقیت در اجرای این طرح دور از انتظار بود، ادامه داد: طبق بررسی‌های کارشناسی و بازرسی از واحدهای دریافت‌کننده تسهیلات، میزان انحراف این طرح در آذربایجان‌غربی بر خلاف روند کشوری تنها سه درصد بود که بخش عمده‌ای از تسهیلات پرداختی به آنها نیز به بانک‌ها بازگردانده شد.

نقی‌زاده تاکید کرد: در حال حاضر دهها طرح دیگر نیز برای اجرا در قالب طرح اشتغال پایدار روستایی آذربایجان‌غربی در صف دریافت تسهیلات قرار دارد و ما آماده جذب صدها میلیارد تومان تسهیلات در این بخش هستیم.

وی با اشاره به دیگر طرح‌های اجرایی در قالب طرح تکاپو در آذربایجان‌غربی گفت: بیش از ۲ هزار و ۶۰۰ نفر در طرح اشتغال فراگیر، ۶۹۲ نفر در طرح کارورزی و بیش از ۲ هزار و ۲۷۰ نفر در طرح مشاغل خانگی در استان مشغول فعالیت هستند.

وی افزود: آذربایجان‌غربی در همه این بخش‌ها برای دریافت تسهیلات مصوب از سوی دولت آماده است و طرح‌های لازم در این خصوص در صف دریافت وام قرار دارد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان‌غربی با انتقاد از معلق بودن طرح اشتغال فراگیر و کاهش سهم اعتباری استان از طرح مشاغل خانگی، اضافه کرد: این استان در این ۲ طرح به خوبی عمل کرده است و تسهیلات ویژه‌ای را برای تصویب در صف انتظار دارد که امیدواریم با تغییر رویکرد مدیران کشوری در این خصوص، شاهد اعطای این تسهیلات به متقاضیان باشیم.

نقی‌زاده با قدردانی از حمایت‌های استاندار آذربایجان‌غربی برای ایجاد اشتغال در بخش‌های مختلف، اظهار کرد: با حمایت‌های صورت گرفته از سوی مقام عالی استان و همراهی دیگر نهادهای استانی، کاهش نرخ بیکاری به کمتر از ۹ درصد را در استان شاهد بودیم که امیدواریم این روند در فصل‌های آینده نیز ادامه یابد.

استاندار آذربایجان‌غربی هفته گذشته از کاهش نرخ بیکاری طی فصل تابستان امسال به کمتر از ۹ درصد رسید که کاهش ۶.۳ درصدی نسبت به تابستان پارسال را نشان می‌داد؛ این در حالی است که میزان بیکاری در کشور حدود ۱۰ درصد بود.

۲۰۹۳/۳۰۷۲