تهران- ایرنا-«دونالد ترامپ» نه تنها در میان دموکرات‌ها یک چهره منفور است بلکه در میانه چهره‌ها و طرفداران حزب جمهوریخواه نیز جایگاه وی متزلزل شده است. اکنون شکاف در حزب حامی رئیس جمهوری آمریکا در کنار تردید در موضع‌گیری‌ها نسبت به استیضاح چالش اصلی در کاخ سفید به شمار می‌رود.

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری ایرنا، عرصه داخلی برای رئیس جمهوری آمریکا به شدت سخت شده است و «دونالد ترامپ» از همه طرف به شدت تحت فشار قرار دارد. ماجرای تماس رئیس جمهور آمریکا با همتای اوکراینی و فشار بر وی برای کسب اطلاعات از مهمترین رقیب انتخاباتی دموکرات موجب شده است تا جدی ترین اتهامات سیاسی علیه ترامپ مطرح شود.  

راه اندازی فرایند قانونی استیضاح از سوی دموکرات ها در کنار احضار برخی وزرا و مقام های ارشد کاخ سفید به کنگره برای ارائه پاسخ به نمایندگان و اظهارات سفیر سابق آمریکا در اوکراین بعلاوه ممانعت ترامپ از ادای توضیحات توسط برخی مقام ها موجی را علیه رئیس جمهوری آمریکا به راه انداخته است که این بار بسیاری از جمهوریخواهان نیز با آن همراهی می کنند.

رئیس جمهوری آمریکا اکنون به سوءاستفاده از قدرت برای اهداف شخصی و بهره برداری سیاسی متهم است.حال اظهارات دو افشاگر پرده از اسرار تکان دهنده ای در کاخ سفید برداشته است. مهمترین حربه مخالفان ترامپ تماس تلفنی وی با «ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین در زمینه ارائه اسناد و مدارک تخلفات اقتصادی  فرزند «جو بایدن» در اوکراین در قبال ادامه کمک های واشنگتن است.  دفتر رئیس جمهوری آمریکا از طریق «رودی جولیانی» وکیل شخصی ترامپ فرایند امور مربوط به موضوع را اداره می کرد و حتی با طرح ادعاهایی که دروغ بودن آن مشخص شد، زمینه را برای برکناری «ماری یوانوویچ» سفیر پیشین ایالات متحده در اوکراین فراهم کرد.

انتشار خبرهای دست اول از سوی افشاگر دوم به ویژه ارائه گزارش هایی در زمینه تلاش نزدیکان ترامپ برای انجام معاملات شخصی با شرکت ملی گاز اوکراین، آتش این بلوا را داغ تر کرده است. همچنین در چند روز اخیر پشت کردن ترامپ به کردهای سوریه که سال ها متحد شماره یک و ابزار دخالت واشنگتن در تحولات این کشور به شمار می رفتند، بر سنگینی فضا علیه کاخ سفید افزوده است.

افزایش حامیان استیضاح ترامپ

اتهام سوء‌استفاده ترامپ و نزدیکان وی از قدرت اکنون بسیار جدی تر از قبل مطرح می شود و به شدت اعتبار ترامپ را تحت تاثیر قرار داده است. نظرسنجی ها در آمریکا در چند هفته اخیر بدتر شدن اوضاع برای ترامپ را نشان داده اند و هر روز بر وخامت برای ترامپ اوضاع افزوده می شود. روزنامه «هرالد تریبیون» عنوان داشت میزان حمایت ها از استیضاح ترامپ بیشتر شده و حتی موجب گردید تا حامیان رئیس جمهوری هم از وی دور شوند. تا قبل از افشای جریان پرونده اوکراین (اوکراین گیت)  تنها ۴۲ درصد آمریکایی ها از استیضاح حمایت می کردند اما اکنون حامیان استیضاح و برکناری وی به ۵۱ درصد افزایش داشته است. نکته اینجاست هر دوی این نظرسنجی ها از سوی شبکه خبری «فاکس نیوز» انجام شده که ارتباط ویژه ای را  با کاخ سفید و ترامپ داشته است.

دیگر موسسه های آمریکایی نیز اطلاعات مشابهی را ارائه کرده اند. نظرسنجی NPR-Marist  آمار حامیان استیضاح را ۵۲  و دانشگاه Quinnipiac  آن را ۵۳ درصد اعلام کردند. در این نظرسنجی ها بیش از ۴۵ درصد شرکت کنندگان موافق برکناری ترامپ از پست ریاست جمهوری بودند.

حتی تارنمای نشریه «هیل» به عنوان رسانه کنگره آمریکا هم بر این اعتقاد است که دردسرهای ترامپ دارند عمیق تر می شوند و تعدادی از نظرسنجی ها افزایش حامیان استیضاح را نشان می دهند. آمار اخیر شبکه فاکس نیوز که نشان می دهد بیش از نیمی از آمریکایی ها موافق استیضاح هستند، با واکنش تند رئیس جمهوری روبرو شد به گونه ای که وی به این شبکه نیز حمله ور شد.

تردید تدریجی جمهوریخواهان

بسیاری از چهره های شناخته شده حزب جمهوریخواه اکنون به مخالف ترامپ تبدیل شده است. «میت رامنی» هم انتقادات جدی را علیه وی مطرح کرد و به همین دلیل هدف حملات توهین آمیز رئیس جمهوی آمریکا قرار گرفته است. ترامپ رامنی را احمق توصیف کرد.

طبق تحلیل روزنامه هرالد تریبیون، تغییر ذائقه افکار عمومی در حمایت از استیضاح باعث رفتار تهاجمی تر ترامپ و نزدیکان وی شده است. با اینحال اوضاع رئیس جمهوری در میان هم حزبی ها هم خوب نیست.  به تدریج که براحتمال استیضاح افزوده می شود برای ترامپ و نزدیکان وی تهدید این روند قانونی جدی تر و واقعی تر به نظر می رسد.

اعضای حزب جمهوریخواه اکنون دریافته اند که ماهیت اتهام های کنونی علیه ترامپ با مفاد پرونده تحقیقات مولر متفاوت است و می تواند بسیار بیشتر ویران کننده باشد. 

به گزارش هیل، با گذشت زمان نگرانی منطقی بسیاری از جمهوریخواهان میانه رو هم موجب می شود تا آن ها نیز با استیضاح موافق باشند. «کارلوس کربلو» جمهوریخواه نماینده پیشین کنگره اعتقاد دارد که اعضای این حزب اکنون دریافته اند که ماهیت اتهام های کنونی علیه ترامپ با مفاد پرونده تحقیقات مولر متفاوت است و می تواند بسیار بیشتر ویران کننده باشد. این یک خطر جدی سیاسی به شمار می رود.

«جان وارد» از روزنامه نگاران شناخته شده آمریکایی، اقدام برخی افراد برای نامزدی در انتخابات ۲۰۲۰ از سوی این حزب را اقدامی انتحاری(کامیکازه) توصیف کرد اما اعتقاد دارد این کار بهتر از آن است سرتان را پائین بگیرید و تنها به گذران زندگی روزانه مشغول باشید.

مسیر مبهم قانونگذاران جمهوریخواه

پرسشی که مطرح می شود آن است که آیا تعداد حامیان گذر از ترامپ در حزب به اندازه ای خواهد بود که بتواند مانع ریاست جمهوری وی شود. اکنون ویلیام ولد، مارک سنفورد و جو والش نامزدهایی از حزب جمهوریخواه هستند که می خواهند با ترامپ در درون حزب رقابت کنند. 

تارنمای شبکه خبری «سی بی سی» همه این اتفاقات را عاملی برای انشقاق در حزب جمهوریخواه ارزیابی کرد زیرا چندین چهره تاثیرگذار این حزب اکنون اقداماتی را در همکاری با کنگره آغاز کرده اند تا ترامپ را سرنگون کنند و مانع از نامزدی وی از طرف جمهوریخواهان در سال ۲۰۲۰ شوند. اکنون حداقل سه چهره جمهوریخواه چالش درون حزبی را برای ترامپ ایجاد کرده اند.

موضوع دراماتیک در فرایند استیضاح ترامپ آن است که مشخص نیست همه جمهوریخواهان چه مسیری را در این فرایند طی خواهند کرد.

نکته مهم این است که هر سه چهره فوق اعتقاد دارند ادامه خط مشی های ترامپ آینده حزب را به مخاطره می اندازد. به اعتقاد این افراد با وجود برخی موفقیت های اقتصادی اما جنگ تجاری و تعرفه ای در کنار وضعیت فدرال ریزرو آینده را مبهم ساخته است. طبق این تحلیل، در حیطه سیاسی و بین المللی هم کنفرانس سال گذشته هلسینکی و تغییر رویکردها به عراق و افغانستان در کنار برخی خط مشی ها فاجعه بوده اند.تحلیلگران تاکید دارند حوزه سیاست خارجی عرصه ای نیست که بتواند افکارعمومی ایالات متحده را برای رای دادن به ترامپ ترغیب کند.

گذشته از انشقاق نسبی در حزب جمهوریخواه حتی در زمینه استیضاح هم وضعیت ترامپ مطلوب نیست. با اینکه برخی تحلیل ها حمایت جمهوریخواهان از رئیس جمهوری هم حزبی را پیش بینی می کنند اما امید بستن ترامپ به این موضوع هم امری خطرناک برای وی ارزیابی می شود. نشریه «نیویورکر» در گزارشی بر این باور است که نمایندگان جمهوریخواه در مجلس نمایندگان و سنا از جایگاه مهمی در فرایند استیضاح برخوردار هستند به ویژه آنکه آن ها در سنا اکثریت را هم در اختیار دارند؛ اما اگر ترامپ احساس می کند که هم حزبی های وی مانع پیشرفت تحقیقات در پرونده اخیر وی می شوند، اشتباه می کند.

طبق این تحلیل جمهوریخواهان در هر دو مجلس نقش مهمی در شکل دهی به این روند دارند آن ها می توانند از ترامپ دفاع کنند اما همزمان قادر هستند تا سوالات بیشتری را از وی مطرح کرده و به وی بتازند. تردید دراماتیک در فرایند استیضاح این است که جمهوریخواهان کدام مسیر را انتخاب می کنند.

از سوی دیگر نکته مهم برای آمریکایی ها اقدام بایدن یا پسرش در اوکراین نیست بلکه برای آن ها استفاده ترامپ از قدرت علیه مهمترین رقیب انتخاباتی اهمیت فوق العاده ای دارد و نتیجه همین دیدگاه در نظرسنجی های اخیر به نمایش درآمده است.

محکومیت احتمالی ترامپ در سنا با ۶۷ رای به معنای آن است که ۲۰ نماینده جمهوریخواه (از مجموع ۵۳ نفر آن ها) از رئیس جمهوری قطع امید کرده اند. تاکنون هیچ یک از این نمایندگان از استیضاح حمایت نکرده اند اما ۱۴ نفر از این چهره ها نسبت به اتهامات علیه ترامپ ابراز نگرانی کرده اند. اگرچه ترامپ به انسجام حزب در حمایت از خود حساب کرده است اما این اطمینان اشتباه محض است. شاید  اتفاقی که در رابطه با اطمینان کردن هیلاری کلینتون به نتایج نظرسنجی ها در انتخابات قبل رخ داد اینبار در اعتماد بیش از حد ترامپ به هم حزبی های خود به گونه ای دیگر تکرار  شود.

نمایندگان جمهوریخواهان که اکنون به رغم همه بی پروایی های ترامپ از وی حمایت می کنند باید به خاطر داشته باشند مخالفت رئیس جمهوری مانعی بر سر استیضاح نیست و تنها به تعارض ها دامن می زند و مسیر دیگری را در تحکیم استیضاح باز می کند. به توصیه نیویورکر اگرچه ترامپ استیضاح را کودتا توصیف کرده است اما الان زمانی نیست که قانونگذاران جمهوریخواه کناری بایستند و تنها به تماشای تحولات بپردازند.