محمدرضا پورمحمدی روز دوشنبه در دیدار با اعضای هیأت رئیسه شورای هماهنگی روابط عمومیهای آذربایجان شرقی با وی اظهار داشت: روابط عمومی با هر تعریفی که تاکنون از آن شده است، بهطور کلی نمود بیرونی و آبروی دستگاهها و سازمانهاست.
وی با اشاره به اینکه قاطبه مردم از خدمات بزرگ دولت اطلاع دقیق ندارند، افزود: آنچه در زمینه اطلاعرسانی از خدمات دولت و نظام مورد انتظار است، تاکنون محقق نشده و لازم است در این زمینه بازنگری شود.
پورمحمدی با تأکید بر ضروررت آسیبشناسی عرصه اطلاعرسانی دستگاههای اجرایی، افزود: روابط عمومیها بهترین ابزار اطلاعرسانی عملکرد دستگاهها هستند و اگر آنها نتوانند واقعیتها را بیان کنند رسانهها و افراد دیگری هستند که روایت خود را بازگو کنند.
وی با اشاره به کاهش اعتماد نهادی در استان، گفت: باید باور داشته باشیم که بخش عمده موفقیت ما مربوط به بهبود ذهنیت مردم نسبت به دستگاههای اجرایی است که این مهم بدون روابط عمومیهای توانمند قابل دستیابی نیست.
استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه روابط عمومی یک حرفه تخصصی است، افزود: فعالان این حوزه باید ویژگیهای خاصی داشته باشند و وظیفه مدیران است که نیروهای خبره را شناسایی و در این عرصه به کار بگیرند.
وی افزود: خود مدیران دستگاهها نیز باید در خصوص جایگاه و اهمیت روابط عمومی توجیه شوند و باور داشته باشند که تقویت روابط عمومی، هزینه نیست، بلکه سرمایهگذاری است.
پورمحمدی همچنین بر تعامل سازنده روابط عمومیها با رسانهها و خبرنگاران تأکید کرد و گفت: فضای نقد، لازمه پیشرفت است و روابط عمومیها باید در این زمینه به یک چارچوب اساسی برسند.
وی، فضای مجازی را فرصت بزرگی برای نقشآفرینی روابط عمومیها دانست و خواستار فعال شدن روابط عمومیها در این عرصه کمهزینه و پربازده شد.
استاندار آذربایجان شرقی، افکارسنجی از مخاطبان دستگاهها را نیز از مهمترین وظایف روابط عمومیها برشمرد و گفت: تبدیل فضای ناامیدی به فضای نشاط و امیدواری، کاری نیست که با بخشنامه و بودجه قابل تحقق باشد، بلکه این مهم در گرو همت اهل فن و اطلاعرسانی شایسته و هنرمندانه از خدمات دولت و نظام است.
وی، شورای هماهنگی روابط عمومیها را مشاور امین مدیریت استان نامید و گفت: برای تقویت جایگاه روابط عمومیها، در حد امکانات و اختیارات از حمایتهای مادی و معنوی دریغ نمیکنیم.
مدیر روابط عمومی استانداری آذربایجان شرقی نیز در این دیدار گفت: شورای هماهنگی روابط عمومیهای استان از سال ۸۹ تشکیل شده و تاکنون ۵۵ جلسه هیأت رئیسه آن برگزار شده است.
ذوالفقار همتی افزود: ریاست شورا به عهده استاندار است و هیأت رئیسه آن ۹ عضو دارد که هر دو سال با برگزاری انتخابات، برگزیده میشوند.
وی با بیان اینکه هیأت رئیسه شورای هماهنگی روابط عمومیهای استان، هم از نظر سازو کار انتخابی و هم از لحاظ سابقه و تجربه، عصاره روابط عمومیهای استان محسوب میشود، افزود: دانشافزایی مدیران و کارشناسان روابط عمومی و کارآمدی و تحکیم ارتباط سازمانها با مردم از مهمترین وظایف این شوراست.
اعضای هیأت رئیسه شورای هماهنگی روابط عمومیهای استان نیز در این دیدار دیدگاههای خود را در خصوص مسائل مختلف از قبیل لزوم برگزاری دورههای آموزشی برای مدیران و کارشناسان روابط عمومی، نگاه عملیاتی و مشاورهای مدیران اجرایی به روابط عمومی، لزوم ایجاد توان ارتباطی مدیران با رسانهها در راستای تنویر افکار عمومی و جلوگیری از سوءاستفاده رسانههای بیگانه از رویدادهای مهم و حساس بیان کردند.
اختصاص اعتبارات لازم برای فعالیت روابط عمومیها، لزوم بسترسازی برای بهرهگیری روابط عمومیها از ظرفیتهای فضای مجازی، تهیه پیوست رسانهای برای طرحهای مهم و زیربنایی استان، آموزش ارتباطات رسانهای و اصول تشریفات به مدیران اجرایی، لزوم افکارسنجی از ذینفعان سازمانها و دستگاههای اجرایی و تقویت جایگاه سازمانی روابط عمومیها
گزارش مستمر عملکرد و خدمات دستگاههای اجرایی در راستای امیدآفرینی از دیگر مباحث این دیدار بود.
۶۱۲۰/۵۱۸