تهران- ایرنا- معاون سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه باید تخفیفات خاصی به تجار و تولیدکنندگان در بندر چابهار اعطا شود، گفت: با وجود اینکه بندر چابهار در بین همه بنادر دریای عمان، خلیج‌فارس و دریای خزر به عنوان کم هزینه‌ترین بندر به شمار می‌رود، اما کریدور چابهار به دلیل عدم همکاری بین دستگاهی به گران‌ترین کریدور تبدیل شده است.

محمدعلی حسن‌زاده روز دوشنبه در خصوص استراتژی سازمان برای جذب بار بیشتر در بندر چابهار افزود: در سال های گذشته به جز سازمان بنادر کسی اعتقادی به توسعه چابهار نداشت اما اکنون و بعد از تاکیدات رهبر معظم انقلاب انتظار داریم بقیه دستگاه‌ها با سازمان بنادر هماهنگ شوند.

وی با اعلام اینکه در هفته گذشته ۳۰۰ میلیون دلار برای ارتباط ریلی این بندر به دستور رهبر معظم انقلاب اختصاص یافت، گفت: درحال حاضر بسته سرمایه‌گذاری و تخفیفاتی خوبی را در بندر چابهار اعمال کردیم که باعث شده است این بندر در بین همه بنادر خلیج عمان و خلیج‌فارس و بنادر دریای خزر به عنوان کم هزینه‌ترین بندر کل منطقه باشد، اما صرف کم هزینه‌بودن بندر به معنای کاهش نهایی هزینه‌های حمل نیست.

معاون بندری سازمان بنادر و دریانوردی اضافه کرد: برای کاهش هزینه نهایی حمل بار، باید نگاه کریدوری داشت وقتی بار از مبدا وارد بندر چابهار می‌شود و برای حمل زمینی تا رسیدن به مقصد هزینه‌های زیادی دارد همین باعث شده است تا کریدور چابهار از کریدور رجایی به مرز دوغارون گران‌تر شود و به همین دلیل کریدور چابهار گران‌تر از کریدور کراچی به مرز چمن است.

 وی تاکید کرد: بقیه شیوه های حمل و نقل باید پای کار بیایند و تخفیفات خاصی به تجار و تولیدکنندگان دهند.

حسن‌زاده اضافه کرد: این تخفیفات می‌تواند مقطعی باشد فقط با این هدف که این بندر راه بیفتد و پا بگیرد.

وی خواستار اصلاح قوانین و مقررات شد و گفت: با وجود اینکه قرار است قوانین و مقررات منطقه آزاد چابهار به دو بندر چابهار (بنادر شهید بهشتی و شهید کلانتری) تسری پیدا کند تا هزینه تمام شده خدمات از این بندر کم شود اما هنوز این لایحه در نوبت طرح در صحن علنی مجلس قرار دارد.

حسن زاده ابراز امیدواری کرد: با هماهنگی بین دستگاهی هزینه تمام شده جابجایی کالا از بندر چابهار به حداقل برسد تا شاهد افزایش ظرفیت این بندر در عملیات دریایی باشیم.