سیدمحمدحسین سجادینیری، روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگارعلمی ایرنا افزود: تلاش چند ساله ستاد حول چند محور از جمله کمک به شرکتهای فعال در حوزه صنایع خلاق فرهنگی مانند انیمیشن، اسباب بازی و بازیهای ویدیوئی در قالب شرکتهای دانش بنیان صورت گرفته است.
وی بیان کرد: از آنجایی که قانون حمایت از شرکتهای دانش بنیان در زمینه فناوریهای برتر مطرح شده اما تلاش شده این حمایتها شامل فناوریهای نرم نیز شود، تاکنون حدود ۴۰۰ شرکت فعال در صنایع خلاق فرهنگی شناسایی شدهاند که در شاخههای مختلف اسباب بازی، انیمیشن، بازی ویدئویی، گردشگری و تولید محتوای دیجیتال فعالیت دارند.
سجادی نیری ادامه داد: با توجه به اینکه آمار و ارقام و اطلاعات به عنوان مبنای برنامهریزی و سیاستگذاری در هر صنعتی است، ستاد توسعه فنآوریهای نرم و هویتساز این موضوع را به درستی تشخیص داده و میدانست که باید این کمبود را پوشش دهد، بنابراین با کمک فعالان در حوزه صنایع خلاق فرهنگی، آمارنامهای از فعالان تولید کننده حوزههای اسباب بازی، انیمیشن، بازیهای ویدئویی و نیز محتوای دیجیتال تهیه شده است.
وی گفت: معرفی فعالان هر حوزه یکی از کاربردهای آمارنامههای منتشر شده است، اما این معرفی از نوع معرفی معمولی اسم و نوع کار هر تولیدی نیست؛ بلکه معرفی توانمندیهای فنآورانه آنها است. همچنین معرفی فعالان بخش خصوصی این حوزه یک ماموریت مهم کتاب است.
دبیر ستاد توسعه فناوریهای نرم و هویتساز معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بیان کرد: یکی از کارکردهای دیگری که این کتابها میتوانند داشته باشند، این است که مانع کار غیرتخصصی و غیرعلمی شود. بیتردید وقتی صاحبان فنآوری مشخص شوند هر کسی هم که سفارش مشخصی دارد به سراغ صاحب آن فنآوری میرود.
سجادی نیری با اشاره به اینکه حوزه اسباب بازی در واقع یکی از زیر شاخههای صنایع خلاق است، گفت: کماکان ما در ستاد، شرکتهای تولید کننده اسباب بازی را به عنوان شرکتهای خلاق پذیرش داریم و از آنها حمایت میکنیم.
وی افزود: در راستای حمایتهای صورت گرفته، سال گذشته انجمن تولیدکنندگان اسباب بازی شکل گرفت، بخشی از فعالیت حوزه اسباب بازی توسط این انجمن پیگیری می شود.
سجادی نیری یادآور شد: با پیگیریهای انجام شده در ابتدای سال، نمایشگاه دائمی عرضه اسباب بازیهای داخلی در مجموعه سرچشمه با حمایت بخش خصوصی برای رونق صنعت اسباب بازی ساخت داخل و در دسترس بودن اسباب بازی داخلی راه اندازی شد. تلاشمان این است که با کمک کانون پرورش فکری کودکان و مجموعههایی مثل سازمان تبلیغات اسلامی، محلهای عرضه و نمایشگاههای عرضه اسباب بازی را در کشور توسعه دهیم.