سنندج - ایرنا - استاد خطاطی و کتیبه‎‌نویسی در ایران گفت: خوشنویسی نخستین هنر ایرانی است که با اقتصاد هنر پیوند دارد.

علی شیرازی روز چهارشنبه درحاشیه  سفر خود به کردستان در جمع خبرنگاران اظهار داشت: کتاب‌ها و نسخ خطی زیادی در گذشته بین شهرهای مختلف کشور مورد خرید و فروش قرار می‌گرفت و از این لحاظ وضعیت اقتصاد هنر خوشنویسی بسیار مطلوب بود.

وی اضافه کرد: امروزه هم به طور منظم و سازمان یافته در حراجی‌های بین‌المللی شاهد عرضه آثار خوشنویسی با قیمت‌های بسیار بالایی هستیم.

این استاد خوشنویسی با اشاره به اینکه برگزاری حراجی پدیده نوظهوری در ایران است، افزود: چندین حراجی در ایران هم برگزارمی‌شود که ۲ حراجی به طور ویژه به عرضه آثار خوشنویسی می‌پردازند.

شیرازی با بیان اینکه در گذشته خوشنویسی کاربردی جایگاه ویژه وبازار پر رونقی داشت، گفت: با ورود رایانه و نرم‌افزارهای خوشنویسی بخش کاربردی خوشنویسی تعطیل شد ولی بخش هنری آن رواج بیشتری یافت.

وی یادآور شد: بخش کاربردی و هنری خوشنویسی در گذشته مخلوط بود ولی امروزه این دو از هم تفکیک شدند و علاوه بر جنبه عمومی، زیبانویسی و خوش خطی در بخش هنری خوشنویسی در حال رشد خوبی است.

شیرازی افزود: خوشنویسی یکی از هنرهای مشترک بین ایران، کشورهای عربی و ترکیه است و در سال چندین جشنواره بین‌المللی در زمینه خوشنویسی در این ممالک برگزار می‌شود.

وی اضافه کرد: تمامی برندگان جشنواره‌های خوشنویسی در بخش خط نستعلیق را همواره ایرانی‌ها به خود اختصاص دادند.

این استاد خوشنویسی با اشاره به اینکه خوشنویسان برجسته‌ای در خطه کردستان داشته و داریم، گفت: یکی از مهمترین این چهره‌ها محمدرضا کلهر است که صاحب سبک است.

شیرازی با اشاره به اینکه سه سبک مهم خوشنویسی شامل نستعلیق، میرعماد، کلهر و میرزاغلامرضا اصفهانی است، افزود:  بخشی از خوشنویسان امروز پیروان سبک کلهر است و افراد برجسته‌ای هم چون علی اکبرخان کاوه از شاگردان محمدرضا کلهر بوده است.

وی یادآور شد: در دوره معاصر هم چهره‌های موفق خوشنویسی در کردستان رشد کردند که یکی از مهمترین آنها در خط نستعلیق یادگار خیام است.

هفتمین نمایشگاه خوشنویسی کشور با عنوان دست‌خط از عصر امروز چهارشنبه در شهر مریوان با حضور جمعی از اساتید خوشنویسی ایران هم چون علی شیرازی، علی اشرف صندوق‌آبادی، رضا بنی‌رضی و یادگار خیام برپا می‌شود.