همدان- ایرنا- رییس‌کل دادگستری همدان تاکید کرد: این مجموعه درصدد پیشگیری از تبدیل اختلاف‌های ساده به موضوعات مهم و چالش‌های اجتماعی است تا شهروندان بی‌تفاوت از کنار آن نگذارند.

محمدرضا عدالتخواه در نشست اعضای شورای فرهنگ عمومی استان همدان بیان کرد: در حال حاضر مشاجرات، منازعات و اختلافات افراد بعنوان یک چالش مهم عمومی مطرح است.

وی اضافه کرد: در حالیکه اگر در بدو بروز اختلاف، افرادی با جلوگیری از منازعات بین اقشار مختلف از جمله زوحین، کارگران و دانش آموزان، آنها را به سازش دعوت کند دیگر شاهد تشکیل پرونده قضایی نخواهیم بود.

عدالتخواه ادامه داد: بسیاری از جرایم مهم و حتی برخی قتل ها، ریشه در اختلافات ساده دارد در حالیکه این مشکلات در ابتدا قابل حل بوده ولی برای حل و فصل آن هیچ اقدامی صورت نگرفته است.

رییس کل دادگستری همدان ادامه داد: چنانچه در هر گروه از اقشار و صنوف افراد مورد اطمینانی باشند که با مداخله به موقع طرفین را به سازش دعوت کنند بسیاری از جرایم و جنایات رخ نمی دهد.

عدالتخواه با تاکید بر ضرورت طراحی ساز و کار، مطالعه و تبیین اهمیت صلح و سازش در جامعه گفت: ستاد تالیف قلوب در زندان های این استان راه اندازی شده که محوریت فعالیت آن ایجاد سازش در پرونده های قتل عمد و غیر فجیع که از روی هیجانات و بدون برنامه ریزی قبلی رخ داده، است.

وی بر ضرورت راه اندازی کمیته های معین این ستاد با محوریت مساجد، هیات های مذهبی، اصناف، بسیج، واحدهای صنعتی، ورزشگاه ها، دانشگاه ها و دیگر اماکن و مراکز تجمع تأکید و عنوان کرد: دادگستری استان همدان با شعار «هر اجتماع شهروندی، یک مرکز سازش و مصالحه» درصدد سازمان دهی با هدف انجام مطلوب این طرح است.

رییس کل دادگستری همدان خواستار مساعدت و همراهی تمام افراد صاحب اندیشه، صاحب نفوذ و سازمان ها و ادارات شد تا نتیجه این وفاق، همدلی و همکاری، جلوگیری از تبدیل هر اختلاف ساده به یک مشکل اجتماعی در جامعه باشد.

عدالتخواه ادامه داد: هم اینک در زندان افرادی برای جلوگیری از تبدیل شدن اختلاف بین زندانیان به تشکیل پرونده قضایی، طرفین درگیر را به صلح و سازش دعوت می کنند.