بیرجند- ایرنا- استاندار خراسان جنوبی گفت: ۲۴ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان در راستای قول رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور برای قطعه ۱۶ راه‌آهن خراسان جنوبی تخصیص یافت.  

محمدصادق معتمدیان روز چهارشنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: پس از شروع عملیات اجرایی قطعه ۱۶ راه‌آهن در مسیر خراسان جنوبی قول مساعد رئیس سازمان برنامه و بودجه نیز محقق شد که تخصیص چنین رقمی در نوع خود بی‌نظیر بوده است.  

وی افزود: پیش از این، مبلغ اعتبار پروژه یاد شده چهار میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان بود که ۲۰ میلیارد تومان نیز به آن اضافه شد و در کوتاه‌ترین زمان بعد از کلنگ‌زنی به وزارت راه و شهرسازی از سوی سازمان برنامه و بودجه کشور ابلاغ شد.  

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به ملاقات‌هایی که روز گذشته با تعدادی از وزرا و مسئولان کشوری در مرکز داشته است گفت: در این دیدارها برای موضوعات مختلف استانی پیگیری‌ها و رایزنی‌هایی انجام گرفت.

وی افزود: مهمترین موضوعاتی که پیگیری شد در حوزه راه و شهرسازی بود که نتایج خوبی برای راه‌آهن، جاده‌های استان و مساله پرواز در فرودگاه بین‌المللی شهید کاوه بیرجند داشت.  

معتمدیان به اولین موضوع مطرح شده در دیدار خود با وزیر راه و شهرسازی اشاره کرد و گفت: در این دیدار وزیر راه و شهرسازی و مجموعه این وزارتخانه تقدیر و تشکری از اقدامات و حمایت‌های استان داشتند که شروع عملیات قطعه ۱۶ پروژه  راه‌آهن از جمله آن بود.  

وی اضافه کرد: همچنین تصویب مصوبه احداث ۲۷۱ کیلومتر پروژه ریلی بیرجند و اتصال آن به راه آهن بافق - مشهد یکی از کارهای بزرگی بود که اخیرا انجام گرفته و وزارت راه و شهرسازی نیز در حمایت از آن نقش داشته است.  

استاندار خراسان جنوبی ادامه داد: لزوم تخصیص اعتبارات مناسب به جاده‌های استان و افزایش سرعت پروژه‌ها نیز از موضوعاتی بود که در این دیدار مورد بحث و پیگیری قرار گرفت.  

وی گفت: در خصوص بحث وضعیت پروازی استان و مشکلات موجود نیز درخواست‌هایی مطرح شد که نتایج خوبی به دنبال داشت.  

معتمدیان اضافه کرد: شرکت ویسا که مجری قطعه ۳۲ کیلومتری راه‌آهن  است به کنسرسیومی شرکت ریلی خراسان جنوبی پیوست که در مجموع ۶ شرکت مسئولیت اجرای پروژه ۲۷۱ کیلومتری را به عهده دارند و بنا است ۹۰ درصد اعتبارات از طریق این کنسرسیوم تامین شود.  

وی بیان کرد: در این پروژه ۱۰ درصد آورده دولت است و ۷۰ درصد از سهم شرکت‌های عضو کنسرسیوم نیز از محل منابع صندوق توسعه ملی تامین خواهد شد.  

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به رایزنی‌هایی که از طریق وزارت راه و شهرسازی انجام گرفته است گفت: اخذ مصوبه دولت و تشکیل کنسرسیوم انجام شد و در مرحله بعدی باید سندیکا یا کنسرسیوم بانکی نیز تشکیل شود تا بانک‌های عامل پرداخت اعتبارات مورد نیاز از تسهیلات صندوق توسعه مشخص شوند.  

وی تصویب پرداخت مبلغ چهار هزار میلیارد تومان را از دیگر مراحل انجام کار برشمرد و یادآور شد: این مهم از طریق صندوق توسعه و هیات امنا که به ریاست رئیس جمهوری و دبیری رئیس سازمان مدیریت و بودجه است تامین خواهد شد.  

معتمدیان با تاکید بر اینکه پروژه راه آهن با مجموع این اقدامات در حال حاضر سرعت گرفته است ابراز امیدواری کرد: بعد از تشکیل سندیکای بانکی به طور همزمان قطعات دیگر راه‌آهن نیز آغاز شود.

وی پیگیری‌های استان و وزارت راه و شهرسازی را در به انجام رسیدن این مهم اثرگذار دانست و گفت: بانک ملی و رفاه پذیرفته‌اند که در این سندیکای بانکی برای تامین منابع شرکت داشته باشند.  

استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: دیداری نیز با معاون و دبیر صندوق توسعه ملی در سازمان برنامه و بودجه روز گذشته انجام و نظر مساعد آنها برای ادامه کار جلب شده است که امیدواریم تا ۲ ماه آینده جلسه هیات امنای صندوق توسعه ملی تشکیل و پرداخت ۷۰ درصد منابع راه آهن یکی از مصوبات آن باشد.  

وی با بیان اینکه سرعت کار بیشتر از تصور است گفت: تقریبا همه مسئولان کشور توجه خاصی به خراسان جنوبی دارند و تلاش می‌کنند تا بتوانند کمکی به توسعه استان شود که یکی از بخش‌های توسعه خراسان جنوبی ایجاد راه آهن در کریدور شرق است.  

معتمدیان افزود: برای جاده‌های استان نیز  وزیر راه و شهرسازی در سفری که اردیبهشت ماه امسال به خراسان جنوبی داشت دستور اختصاص ۵۰ میلیارد تومان را از بانک مسکن به پروژه دوبانده شدن محور بیرجند- قاین داد که برای تامین آن مقرر شد از ظرفیت ماده ۵۶ قانون توسعه ششم استفاده شود تا بدهی‌های پیمانکار پرداخت و پروژه نیز با سرعت بیشتر پیش برود.  

وی ادامه داد: علیرغم این دستور وزیر، اما موانعی وجود داشت که جلسه‌ای با مدیرعامل بانک مسکن کشور و مدیران وزارت راه و شهرسازی برگزار شد و توافقاتی به دنبال داشت.  

استاندار خراسان جنوبی اضافه کرد: با توجه به وجود موانعی در بانک مرکزی با جلسات متعدد نیاز به پیگیری از سازمان برنامه و بودجه بود که انجام گرفت و قرارداد آماده شد لذا امید است پس از امضا آن بین بانک مسکن و وزارت راه و شهرسازی با استفاده از ماده ۲۲ و  ۵۶ این اعتبار به مرحله پرداخت برسد.  

وی با بیان اینکه تزریق ۵۰ میلیارد تومان اعتبار منجر به پرداخت بخشی از مطالبات پیمانکاران خواهد شد گفت: قبل از سفر معاون اول رئیس جمهوری به خراسان جنوبی جلسه‌ای در سازمان برنامه و بودجه برگزار شد که مدیران عامل بانک‌های مختلف و مدیران راه و شهرسازی نیز حضور داشتند.

معتمدیان افزود: در این جلسه چند مصوبه داشتیم که یکی تامین منابع مالی راه‌های استان بود و مصوب شد با محوریت بانک مسکن، ۱۳۰ میلیارد تومان تامین شود.

وی بیان کرد: ۵۰ میلیارد تومان به روشی که ذکر شد تخصیص می یابد و ۸۰ میلیارد تومان دیگر برای پروژه های راه استان مصوبه داریم که عمده این اعتبارات صرف همان پروژه بیرجند- قاین می‌شود.  

استاندار خراسان جنوبی این مصوبه را پایه پیگیری‌های بعدی عنوان کرد که نیاز به رایزنی‌هایی دارد تا با کمک چند بانک دیگر منابع مالی مورد نیاز پروژه‌های راه تامین شود.  

وی گفت: همچنین در بحث راه‌ها با توجه به سفر سال گذشته رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور به خراسان جنوبی برای تخصیص ۱۰۰ درصدی پروژه‌های موجود و کمک از ردیف‌های ملی قول مساعد داده شده است.

معتمدیان ادامه داد: اعتبار دولتی پروژه جاده بیرجند به قاین ۱۰۰ درصد به وزارت راه و شهرسازی تخصیص داده شد و برای محور نهبندان به بیرجند و سربیشه به درح نیز اعتبارات ابلاغ شده است.

وی عنوان کرد: در خصوص جاده ماهیرود به فراه نیز از طریق منابع مالی خاص پیگیری‌هایی انجام گرفت تا اینکه ۲ میلیون یورو اعتبار تخصیص و به وزارت راه و شهرسازی ابلاغ شد که قطعه ۳۰ کیلومتری از طرف ماهیرود به فراه در حال انجام است.  

استاندار خراسان جنوبی مجموع این اقدامات را جهش بسیار خوبی در زمینه تامین منابع مالی دانست و افزود: با این اقدامات منابع مالی جدید که یک مورد آن ماده ۵۶ بود پایه‌ریزی شد.

وی با اشاره به رایزنی‌های انجام گرفته در حوزه پروازهای استان نیز گفت :چند ماه قبل با پیگیری‌های انجام گرفته شرکت آتا پرواز جدیدی را به لیست پروازی فرودگاه بین المللی شهید کاوه بیرجند اضافه کرد و دنبال این هستیم که بیس پروازی شب را در فرودگاه بیرجند ایجاد کنیم تا آخرین پرواز شب و اولین پرواز صبح از بیرجند انجام گیرد زیرا با این اقدام مسافران پرواز پایتخت می‌توانند در مدت یک روز به برنامه‌های کاری خود برسند.  

معتمدیان این مهم را در تسهیل رفت و آمد  مسئولان، تجار، بیماران و سایر اقشار اثر گذار دانست و اضافه کرد: با توجه به محدودیت‌های شرایط تحریمی هرچند گاهی برخی هواپیماها زمین‌گیر می‌شوند که این مساله در کمیت پروازها تاثیر دارد.  

وی افزود: البته فرودگاه بیرجند به نسبت جمعیت استان پروازهای قابل قبولی از حیث حضور ایرلاین‌های متنوع دارد.  

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به پیگیری‌هایی در حضور وزیر راه و شهرسازی با مسئولان شرکت هواپیمایی کشور گفت: دستورهایی صادر شده تا مسیر جدید مورد نیاز و روزهای بدون پرواز در راستای توسعه استان مد نظر قرار گیرد.  

وی افزود: با توجه به نیاز ارتباطی خراسان جنوبی با سایر استان‌های همجوار لزوم افزایش پروازها محسوس است که در این راستا چند ملاقات در ماه‌های گذشته با مدیرعامل ایران ایر و تعداد دیگر ایرلاین‌ها انجام گرفت.  

معتمدیان با بیان اینکه با دستور وزیر راه و شهرسازی، شرکت ایران ایر تور نیز مکلف به دایر شدن پرواز در استان خراسان جنوبی شده است گفت: روز گذشته با مدیرعامل این ایرلاین ملاقاتی انجام که بنا شده بررسی‌ها انجام گیرد تا بتواند به عنوان ایرلاین چهارم، پروازهای مورد نیاز استان را پوشش دهد.  

وی اظهار داشت: امید است خلاء پروازی روزهای سه‌شنبه با ورود ایران ایرتور که هواپیماهای به‌روز هم دارد جبران شود و تمام ایام هفته پوشش پروازی برای مردم استان برقرار شود.  

استاندار خراسان جنوبی عنوان کرد: با توجه به جلسات متعدد با مدیرعامل هما و ایران ایر امروز برنامه جدید پروازی به استان ابلاغ شده که از پنجم آبان یک پرواز به مشهد در روز یکشنبه اضافه شد و یک پرواز هم برای تهران به صورت کانکشنی در روز چهارشنبه اضافه شده است.  

وی افزود: با تغییر برخی پروازها نیز عملا وضعیت قابل قبولی را شاهد خواهیم بود طوری که صبح و عصر در اکثر روزها پرواز خواهیم داشت، به‌جز سه‌شنبه‌ها که امیدواریم با ورود ایران‌ ایرتور این خلاء نیز برطرف شود.  

معتمدیان با تاکید بر اینکه همچنان به دنبال پرواز بیس شب نیز هستیم گفت: این مهم با هماهنگ کردن هواپیماهای کم سرنشین دنبال می شود تا نقص موجود رفع شود.  

وی از رایزنی برای راه اندازی مجدد پرواز بیرجند- نجف خبر داد و افزود:ی کی از درخواست‌های استان این است که برای تسهیل تردد زائران پرواز بیرجند به نجف یا بغداد راه اندازی شود.  

استاندار خراسان جنوبی ادامه داد: برای توسعه شرق کشور نیازمند ارتباط با استان های همجوار هستیم که پروازهای کانکشنی به منظور برقراری پرواز زاهدان- بیرجند – مشهد، کرمان- بیرجند- مشهد و یزد- بیرجند – مشهد در قالب مذاکراتی با استانداران سه استان همجوار و ایرلاین‌های مختلف مطرح و قول هایی هم داده شده است.  

وی گفت: اگر هواپیمای ایرباس ۳۱۹ به ناوگان ایران‌ایر اضافه شود امید است که در این زمینه کمکی به استان صورت گیرد.  

معتمدیان افزود: یکی دیگر از اقداماتی که با مساعدت ایران ایر انجام گرفت تغییر هواپیماها بوده که در اکثر پروازها ایرباس ۳۲۰ را جایگزین برخی از پروازهای فوکر کرده‌ایم و این مهم منجر به افزایش ظرفیت شده است.  

وی ادامه داد: از طرفی هم هواپیمای MD بوئینگ نیز اضافه شده که از لحاظ کیفی و کمی شاهد ارتقای وضعیت پروازهای استان هستیم.  

استاندار خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه توسعه استان محور تمام مذاکرات در ارتباط با مقام‌های کشوری است اظهار داشت: همچنین دیدارهای مختلفی با وزیر کشور، وزیر ارتباطات و وزیر نفت نیز روز گذشته انجام گرفت که امیدواریم با ادامه پیگیری‌ها منجر به نتایج مثبتی شود.  

وی با اشاره به سومین دیدار خود با وزیر ارتباطات عنوان کرد: به دنبال برنامه‌ریزی برای سفر این مقام عالی وزارت به استان هستیم که علاوه بر چندین افتتاح و کلنگ‌زنی، برنامه ۲ ساله وزارت ارتباطات برای ارتقای شاخص‌های توسعه خراسان جنوبی در این سفر مشخص خواهد شد.  
 
معتمدیان افزود: سفر وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور نیز به‌زودی به خراسان جنوبی انجام می‌گیرد که دستاوردهای خوبی برای استان خواهد داشت.  

۹۸۹۳ * ۶۰۵۴