تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۰

 تهران – ایرنا- کمتر از ۲ ماه بعد از سفر "عبدالفتاح السیسی" رییس جمهوری مصر به کویت و دیدار با امیر این کشور ، نخست وزیر کویت امروز (یکشنبه) در رأس هیئتی بلند پایه در سفری رسمی به قاهره می رود.

به گزارش خبرگزاری رسمی کویت (کونا)، در این سفر سه روزه قرار است "جابر المبارک الحمد الصباح" با " عبدالفتاح السیسی" رییس جمهور و "مصطفی مدبولی" نخست وزیر مصر دیدار و  دو طرف قرارداد هایی دو جانبه امضا کنند.

روزنامه "القبس" کویت نیز با اعلام این خبر تاکید کرد که روابط مصر و کویت شاهد رشد بوده است و کویت بعد از امارات و عربستان سومین شریک بزرگ تجاری مصر در میان کشورهای عربی به شمار می آید و در همین راستا "الشیخ صباح الخالد" وزیر خارجه کویت در دوازدهمین نشست کمیته عالی مشترک کویت و مصر اعلام کرد که حجم سرمایه گذاری های کویت در بخش خصوصی و دولتی مصر بیش از ۱۵ میلیارد دلار است.

 پایگاه خبری "الوفد" نیز با اشاره به افزایش سفرها میان مقامات دو کشور ، تاکید کرد که این سفر با توجه به تحولات اخیر منطقه دارای اهمیت بالایی میان دو طرف است .

عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر نهم  شهریور ماه امسال در سفری که از سوی مقامات قاهره "نشان دهنده عمق روابط دوستانه دو کشور " ارزیابی شد به همراه هیئتی بلندپایه وارد کویت شد و مورد استقبال صباح الاحمد، امیر کویت و نواف الاحمد ولیعهد این کشور و مرزوق الغانم، رئیس مجلس کویت قرار گرفت.

پیش از آن در سیزدهم آذر ماه سال گذشته "سامح الشکری" وزیر امور خارجه مصر به کویت سفر کرد و امیر این کشور رابه منظور "هماهنگی و مشورت بیشتر درباره مسائل و تحولات منطقه" به قاهره دعوت نمود. 

اینک به نظر می رسد با توجه به بیماری امیر کویت ، شیخ صباح تصمیم گرفته است نخست وزیر کشورش را عازم قاهره کند.

گرم تر شدن روابط کویت با مصر 2 سال و نیم پس از آن صورت می گیرد که قاهره در ائتلافی به رهبری عربستان شرکت کرد که کشور کوچک قطر را به محاصره در آورد اما اینک به نظر می رسد با مقاومت قطری ها و فرو ریختن دیوارهای تحریم ، مصر در تلاش برای نزدیک تر شدن به آن دسته از اعضای شورای همکاری خلیج فارس باشد که با تحریم دوحه از ابتدا مخالف بودند.

علاوه بر کویت ، سلطان نشین عمان هم با سیاست سعودی های در تحریم قطر و دیگر تصمیم های آل سعود در مسایل منطقه ای از جمله تهاجم نظامی به یمن همراهی نکرد.

 در مقابل ابراز علاقه مصر برای توسعه روابط با کویت ، کویتی ها با دستگیری برخی افراد وابسته به گروه اخوان المسلمین به قاهره چراغ سبز نشان دادند.

جمعه ۲۱ تیر وزارت کشور کویت در بیانیه‌ای از شناسایی «گروه تروریستی» وابسته به اخوان المسلمین خبر داد و گفت که ۱۵ نفر از اعضای این گروه را بازداشت کرده و عملیات برای دستگیری همدستان آن‌ها ادامه دارد.

وزارت کشور کویت افراد بازداشت شده را متهم  به «انجام فعالیت‌های تروریستی و اخلال در امنیت اماکن مختلف در داخل اراضی مصر» کرده و مدعی شد که آن‌ها به جرم خود اعتراف کرده‌اند.

رسانه‌های کویتی از قول این وزارتخانه نوشتند که قرار است ۱۵ مصری بازداشت شده در کویت جهت محاکمه به مصر منتقل شوند.

در واکنش به این موضوع اخوان المسلمین مصر در بیانیه‌ای ادعای کویت مبنی بر بازداشت افراد «تروریست» وابسته به این جماعت را رد کرد و گفت که افراد بازداشت شده، شهروند عادی مصر هستند.

در این بیانیه آمده است که هرگز اقدامی که به امنیت کویت لطمه بزند و ثبات آن را برهم بزند، از سوی اخوان المسلمین به اثبات نرسیده و افرادی که کویت بازداشت کرده، شهورندان مصری هستند که برای اشتغال به این کشور رفته‌اند و مطابق قوانین کار و قوانین اقامت کویت در این کشور مستقر شده‌اند و تا به الآن، موردی که مخالف قانون کویت باشد از این افراد سر نزده است.

برخی کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس جماعت اخوان المسلمین را «گروه تروریستی» می‌خوانند. این تصمیم آن‌ها بعد از روی کار آمدن عبدالفتاح السیسی و تروریستی خواندن اخوان در مصر صورت گرفته  است.

مقام‌های مصری از سال ۲۰۱۳ اخوان المسلمین را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار داده اند.

از زمان برکناری محمد مرسی رئیس جمهوری پیشین مصر، فشار علیه اخوان المسلمین افزایش یافته است.

بسیاری از رهبران و اعضای اخوان المسلمین در سال های اخیر با اتهام‌هایی همچون قتل، خشونت و جاسوسی به حبس و اعدام محکوم شده اند.

اخیرا دولت انگلیس نیز اخوان المسلمین را «تروریستی» اعلام کرده است و این گمانه‌زنی‌ وجود دارد که آمریکا نیز دست به اقدام مشابه بزند.