اراک - ایرنا - رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک و متخصص سم‌شناسی گفت: مسمومیت با مواد محرک، مخدر و توهم‌زا تهدیدی جدی برای سلامت جامعه است که موارد ابتلا به آن در نسل جوان و مولد نگران کننده است.

دکتر سید محمد جمالیان روز چهارشنبه به مناسبت آغاز هفته پیشگیری از مسمومیت‌ها (اول تا هفتم آبان‌ماه) در گفت‌ و گو با ایرنا افزود: شواهد حاکی از آن است که تمایل به مصرف برخی مواد محرک و توهم‌زای سنتی و صنعتی رو به افزایش است و به‌دلیل عوارض جدی این مواد بر جسم و روان افراد، نیاز است که بسیج اطلاع‌رسانی در این حوزه تقویت شود.

وی توضیح داد: اگرچه مصرف مواد محرک و مخدر صنعتی و سنتی ممکن است کوتاه مدت مستی و سرخوشی ایجاد کند اما تداوم مصرف موجب بالارفتن میزان سموم و مواد مضر در بدن شده و ضمن اعتیادآوری و وابستگی، آسیب‌های جبران ناپذیری را  به اندام‌های بدن از جمله دندان‌ها، کلیه‌ها، خون، کبد و قلب و دستگاه گردش خون وارد کرده و از نظر روحی نیز طیفی از مشکلات نظیر افسردگی، توهم، زوال عقل و بروز رفتارهای پرخطر را موجب می‌شود.

این متخصص سم شناسی خاطرنشان کرد: خانواده‌ها در حوزه پیشگیری با مسمومیت مواد محرک، مخدر و توهم‌زا نقش جدی دارند و باید مراقبت لازم را از فرزندان به ویژه در سنین نوجوانی و جوانی داشته باشند و رفتارهای افراطی پرخاشگری، شادی و افسردگی توام را در آنان جدی گرفته و حساسیت نسبت به آن داشته باشند.

دکتر جمالیان عنوان کرد: یکی از انواع مسمومیت‌هایی که به تازگی شیوع پیدا کرده،  مسمومیت با متادون است که گاه والدین معتاد برای ترک، مصرف می‌کنند و لی در این شرایط نباید متادون در حضور کودکان مصرف شده و یا در دسترس آنان باشد چرا که حس کنجکاوی را برانگیخته و مسمومیت از نوع خطرناک ایجاد می‌کند.

وی اظهار داشت: شیوع طیفی از مسمومیت‌ها با مصرف الکل تقلبی در سال‌های اخیر قربانیانی داشته و پرهیز از مصرف هرگونه ماده محرک و مخدر  باید از سوی مردم جدی گرفته شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک توضیح داد: با آغاز فصل سرما احتمال شیوع طیفی از مسمومیت با گاز منوکسید کربن وجود دارد و برای پیشگیری از این قاتل خاموش نیاز است که نکات ایمنی جدی گرفته شود.

دکتر جمالیان خاطرنشان کرد: شعله بخاری باید به رنگ آبی باشد و اگر بدنه دودکش سرد باشد نشان از اشکال در خروجی دود است و خانواده‌ها باید نکات ایمنی دیگر نظیر استفاده از کلاهک H و ارتفاع مطلوب دودکش در پشت‌بام را جدی بگیرند.

وی عنوان کرد: طیفی از مسمومیت‌ها مربوط به آفت‌کش‌ها، فرآورده‌های نفتی، اسید،مواد قلیایی و شوینده‌ها است که اغلب به دلیل استفاده نشدن در ظروف برچسب‌دار استاندارد و اشتباه گرفته شدن آن‌ها با نوشیدنی‌ها،حادثه آفرین می‌شوند که در این راستا باید از ریختن این مواد در ظروف نوشیدنی‌های خوراکی  جلوگیری شود.

این متخصص سم‌شناسی عنوان کرد: در سال‌های اخیر مسمومیت با قارچ‌های خودروی سمی در فصل بهار نیز مخاطرات جدی برای سلامت مردم داشته و مسمومیت‌های دارویی نیز چه به علت تصادفی یا با انگیزه خودکشی و جرم از دیگر موضوعاتی است که در پیشگیری از مسمومیت‌ها باید به صورت اصولی برای آن برنامه‌ریزی کرد.