یزد- ایرنا- کارشناس مسئول مراکز مشاوره اداره‌کل بهزیستی یزد گفت: حاصل ۸۰ درصد موفقیت‌های اجتماعی افراد نتیجه برقراری ارتباط‌ مثبت و موثر شهروندان در تعیین مسیر صحیح زندگی‌ است که به دست می‌آید .

حسینعلی دهقانی زاده عصر دوشنبه در کارگاه آموزشی ارتباط شناسی که با حضور تعدادی از اعضای هیئت علمی دانشگاه میبد برگزار شد، افزود: آرزوهای کودکی افراد به دنبال ارتباط‌های منفی برباد می‌رود و در افراد ایجاد خشم می‌کند، ارتباط‌های مثبت نیز می‌توانند تشویق کننده و تعیین کننده سرنوشت خوبی برای انسان‌ها باشد.  

وی ادامه داد: ارتباط به عنوان مهمترین موضوع از لحظه تولد انسان شکل می‌گیرد و از خانواده تا اجتماع در تمام مراحل زندگی انسان و در مکان‌های گوناگون مطرح است.

کارشناس مراکز مشاوره اداره‌کل بهزیستی یزد اظهارداشت: برخی باورهای غلط و کلیشه‌ای نظیر نشناختن و آگاهی نداشتن به ارتباط و احساس فقدان نیاز به آن، نبود اعتقاد به قابلیت‌های  آموزش اصول ارتباط موثر و ... موانعی بر سر راه برقراری ارتباط هستند.

وی تصریح کرد: ریشه بسیاری آسیب‌ها و مشکلات دوره کودکی ، نوجوانی و سایر مراحل زندگی نظیر اعتیاد ، طلاق ،ناهنجاری‌های رفتاری، مشکل ایجاد تعامل‌ها و.. به چهار حوزه ارتباط با والدین ، ارتباط با همسر، ارتباط با رئیس و همکاران در محیط کار و ارتباط با افراد در اجتماع مربوط است.

دهقانی زاده خاطرنشان کرد: مشکل برقراری ارتباط‌، حوزه‌های دیگر را هم تحت تاثیر قرار می‌دهد و دچار مشکل می‌کند و وجود شرایط خوب در این حوزه‌ها احساس رضایت را در فرد ایجاد می‌کند.

وی در ادامه با اشاره به یادگیری سه مهارت لازم ، هوش هیجانی را توانایی درک احساسات و روابط بین فردی ذکر کرد و یادآور شد: معمولا افراد دارای هوش هیجانی، چهره‌های موفق در کار خود هستند .

کارشناس مراکز مشاوره بهزیستی استان یزد اضافه کرد: فرد دارای هوش هیجانی رفتاری متفاوت در برخوردها دارد و ضروری است انسان معلمی خوب و کارآمد داشته باشد تا کنترل هوش هیجانی را به او یاد دهد و  نقش « والدگری» را برای او ایفا کند.

وی تاکید کرد: ما می‌توانیم هوش هیجانی داشته باشیم و آن را افزایش دهیم و هم در مخاطب و هم در بچه‌های خود آن را به وجود آوریم و در برخورد با بچه‌ها در این ارتباط همراه با دعوت به آرامش ، با تعیین چارچوب رفتاری مهارت حل مساله را به آنها یاد دهیم.

دهقانی زاده افزود: این موضوع در ارتباط با « من کودک »، « من والد» و « من بالغ » وجود دارد که در مواردی من کودک در افراد به خصوص در زمان خرید و مواردی نظیر آن که پای احساسات در میان و فرد مجبور به انتخاب است ، تحریک می‌شود.

وی در ادامه خطاب به افراد حاضر در این نشست تاکید کرد: ما باید با گذر از احساسات منفی به احساسات مثبت نیز برسیم ،راه صمیمی شدن با دانشجو زمانی است که او ناراحت است.

 کارشناس مراکز مشاوره بهزیستی یزد در ادامه به تقویت مهارت‌ گوش دادن، ایجاد جرئت‌ در دانشجویان با توجه به اینکه معلم و استاد نقش الگوپذیری دارند، حل تعارض بر اساس نیازها ، گرفتار نشدن در چرخه تعارض‌ها و نیز ارتباط بر اساس نیازها اشاره کرد.

وی پنج نیاز بنیادی را از نظر روانشاسی ، جسمانی ، تفریح ، آزادی، قدرت و  تعلق خاطر ذکر کرد و یادآورشد :نگاه‌های سنتی در بهترین حالت به بچه‌ها پاداش می‌دهددر صورتی که روی چهار نیاز کار شود یادگیری  خلاق اتفاق می‌افتد.

این کارشناس در ادامه اداره کلاس براساس نیاز و گره زدن یادگیری بچه‌ها را با آرامش و قائل شدن آزادی برای آنها همراه با محدویت توصیه کرد و گفت: این موضوع در ارتباط با دانشجویان هم شکل می‌گیرد ، تفریح جزو اساسی‌ترین نیازهاست، یادگیری بر اساس تعلق نیز باید به گونه‌ای پاداش محور نباشد.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه فهمیدن و یادگیری موضوعی مهمی است که باید آن را درونی کرد موانع ارتباط را برچسب زدن ، تشخیص‌گذاری ، دستور دادن، تهدید، پرسش‌های زیاد و نامناسب ، ارائه راه حل در قالب نصیحت ، درک نکردن احساسات و...برشمرد.

دانشگاه میبد با همکاری اداره بهزیستی و مراکز مشاوره زیرپوشش آن برگزار کننده نشست‌ها و کارگاه‌های آموزشی به مناسبت‌های مختلف در طول سال تحصیلی است.

مرکز شهرستان ۱۰۴هزار نفری میبد در ۵۰ کیلومتری شمال غرب شهر یزد مرکز این استان قرار دارد.