تهران- ایرنا- مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران با بیان اینکه ۲۲ کانون موجب ایجاد بوی بد در مسیر فرودگاه بین المللی امام خمینی(ره) شده است، تاکید کرد: تاثیر بوی زباله‌های سایت آرادکوه بر مسیر فرودگاه امام ناچیز است.

به گزارش ایرنا، صدرالدین علیپور روز چهارشنبه در مراسم رونمایی از طرح کاپ (کاهش آلودگی و پسماند) در جمع خبرنگاران توضیح داد: سایت آرادکوه ۱۱ کیلومتر با فرودگاه امام فاصله دارد و ۷۵ درصد روزهای سال باد مخالف به سمت آرادکوه می وزد یعنی اصلاً دراین روزها بو به سمت فرودگاه نمی رود.

وی ادامه داد: وجود گاوداری ها، کشتارگاه ها و فاضلاب های از جنس تخمیری از جمله عوامل ایجاد بو در این مسیر است و از سوی دیگر زباله سوزی حجیمی که در اسلامشهر و واوان انجام می شود بر ایجاد بو بی تاثیر نیست.

به گفته علیپور، البته سایت های دفن پسماند در تمام دنیا منشا بو هستند و نمی توان آن را منکر شد.

وی توضیح داد: ۵۶ سال پیش جانمایی سایت آرادکوه توسط کارشناسان آمریکایی ها انجام شد و این کار تحقیقاتی ۲ سال طول کشید اما برخی اظهارات غیرکارشناسی دارند که باید این سایت جمع شود.

علیپور تاکید کرد: هزینه جابجایی و ساخت سایت جدید میلیاردها تومان است و اساساً جایی در کنار پایتخت برای ایجاد سایت جدید نمانده است.

کاهش هزار تنی پسماند با حذف پسماندهای حجیم

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهر تهران با اشاره به آغاز طرح جدید این سازمان به نام "کاپ" برای کاهش آلودگی و پسماند گفت: در این طرح کاهش پسماندهای حجیم در دستور کار است و طی ۲ سال این طرح انجام می شود.

وی ادامه داد: با اجرای طرح کاپ کاهش هزار تنی وزن روزانه پسماندها هدف گیری شده است.

علیپور توضیح داد: ۶ مشکل عمده در بحث پسماند پیش روی ماست که همه آنها با یک راهکار قابل حل است و آن هم کاهش تولید آلودگی است.

وی افزود: عدم مشارکت شهروندان در تفکیک از مبدا، ذخیره سازی نامطلوب، زباله گردی، پردازش و دفع، ناوگان انتقال و در نهایت رفت و روب و جمع آوری ۶ مشکل پیش روی ما بود.

علیپور خاطرنشان کرد: در حوزه ذخیره سازی نامطلوب و استفاده از مخازن مکانیزه امروز دیگر این مخازن کارکرد لازم را ندارد و مشکلات خاص خود را پیدا کرده اند که از همین رو قرار است در این حوزه روش جدیدی اتخاذ شود.

وی افزود: اساس کار ما در مدیریت پسماند موضوع کاهش تولید پسماند است که در قالب طرح «کاپ» به اجرا در خواهد آمد.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران ادامه داد: عوارض و پیامدهای ذخیره سازی نامطلوب نظیر تولید شیرابه، عدم رعایت بهداشت، هزینه های تحمیلی جایگزینی مخازن، هزینه های نگهداشت موضوعات مهمی است.

وی افزود: ۱۰ برنامه کوتاه مدت در حوزه آموزش و فرهنگ سازی با رویکرد اجتناب از تولید و کاهش پسماند در نظر گرفته شده است که تا پایان سال ۹۸ به پایان می رسد.

علیپور اضافه کرد: ساماندهی پسماندها حجیم، سامانه مستقل جمع آوری از ساختمانهای شهرداری، سامانه مستقل جمع آوری از مجتمع های مسکونی بزرگ و شهرک ها، سامانه مستقل جمع آوری از مراکز آموزشی، تسهیل و تسریع در توسعه فعالیت استارت آپ ها و اصلاح روش واگذاری و بهره برداری از غرفه های بازیافت برخی دیگر از اقدامات پیش روی مدیریت پسماند شهر تهران است.

وی گفت: امروز دیگر شما در آرادکوه اثری از شیشه های بزرگ و تایر و لاستیک و پسماند الکترونیکی نمی بینید و اینها در جای دیگری در حال پردازش است.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران ادامه داد: به نظر ما امروز اگر پسماندهای حجیم کاهش پیدا کند حداقل هزار تن حجم زباله ما روزانه کاهش پیدا می کند.

علیپور خاطرنشان کرد: پس از اجرای برنامه های پیش رو با جانمایی هزار ایستگاه از مخازن چندکاره می توان در قبال دریافت شیشه و پلاستیک به افراد بلیت مترو داد.

وی افزود: بنا داریم در صورت امکان در ساخت ساختمان های جدید و بلند مرتبه اطاقک پسماند داشته باشیم تا برخی مشکلات ناشی از مخازن کوچک را شاهد نباشیم.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران گفت: ایجاد سیستم "ام آر اف" می تواند یک اقدام مناسب باشد زیرا در این سیستم پسماند چند منطقه به یک محل منتقل می شود و در آنجا کار تفکیک به صورت حداکثری انجام می شود.

علیپور ادامه داد: در این سیستم پیمانکاری مشخص می شود و در محل مشخص اقدام به تفکیک می کند و باعث می شود تا زباله گردی حذف شده و چیزی که به آرادکوه می رسد ناخالصی کمتری خواهد داشت.

علیپور گفت: به طور کلی سازمان مدیریت پسماند بنا دارد تا شیوه جدیدی از مدیریت پسماند را به اجرا بگذارد که اول مسیر آن کاهش تولید پسماند بوده و در ادامه به نحوه جمع آوری زباله و تغییر تفکیک و پردازش زباله ها می رسد.