تهران-ایرنا- نیروهای دمکراتیک سوریه (قسد) چهارشنبه شب در بیانیه‌ای از نقش روسیه در توقف درگیری‌های ترکیه در شمال شرق سوریه قدردانی کردند.

به گزارش شبکه تلویزیونی "اسکای نیوز" عربی، فرماندهی کل نیروهای دمکراتیک سوریه (قسد) در این بیانیه اعلام کرد: مظلوم عبدی در گفت‌وگو با "سرگئی شویگو" وزیر دفاع و "والری گراسیموف" رئیس ستاد مشترک ارتش روسیه، از نقش مسکو  در توافقی که موجب می‌شود، درگیری‌ها در شمال شرق سوریه متوقف شود و غیرنظامیان کرد از فجایع وتلفات جنگ در امان بمانند، قدردانی کرده است.

در این بیانیه آمده است: نیروهای دمکراتیک سوریه برخی از بندهای توافق ۱۰ بندی روسیه و ترکیه را نپذیرفته اند، بخش‌هایی که برای نزدیک‌تر شدن دیدگاه‌ها به یکدیگر، نیازمند بحث و گفت‌وگوی (بیشتری) است.

روسیه و ترکیه در جریان مذاکرات روز سه‌شنبه رئیسان جمهوری دو کشور تفاهمنامه‌ ۱۰ ماده‌ای را درباره اوضاع امنیتی شمال سوریه امضا کردند.

محور اصلی این مذاکرات وضعیت سوریه با توجه به عملیات نظامی "چشمه صلح" بود که با وجود مخالفت جامعه جهانی، ترکیه از ۹ اکتبر (۱۷مهرماه) آن را  آغاز کرد.

همزمان "مصطفی بالی" رئیس دفتر رسانه‌ای نیروهای دمکراتیک سوریه نیز به نقل از عبدی از "دونالد ترامپ" رئیس جمهوری آمریکا تشکر کرد.

بالی در صفحه رسمی‌ نیروهای دمکراتیک سوریه در توئیتر نوشت: از ترامپ به خاطر تلاش‌هایش برای توقف حملات وحشیانه ترکیه و حمله گروه‌های جهادی به مردم کرد، قدردانی می‌کنیم.

فرمانده کل نیروهای دمکراتیک سوریه اعلام کرد: ترامپ وعده داده است، همکاری با قسد را حفظ و در زمینه‌های مختلف، از آنان حمایت کند.

ترامپ چهارشنبه شب ابراز امیدواری کرد، آتش‌بس در شمال شرق سوریه دوام داشته باشد و درگیری میان ترکیه و کردها پایان یابد.

قدردانی فرمانده کل نیروهای دمکراتیک سوریه از رئیس جمهوری آمریکا پس از آن صورت می گیرد که واشنگتن و آنکارا ۲۵ مهرماه، برای برقراری آتش‌بس ۱۲۰ ساعته در شمال شرق سوریه به توافق رسیده بودند.

براساس این توافق، آنکارا موافقت کرد که از پنجشنبه شب، به مدت ۱۲۰ ساعت، حملات خود به شمال شرق سوریه را متوقف کند تا زمینه خروج نیروهای یگان‌های مدافع خلق (ی پ گ) از ۳۲ کیلومتری مرزهای ترکیه فراهم شود و پس از آن، دولت رجب طیب اردوغان آتش‌بس را اعلام می‌کند.

آمریکا چهارشنبه شب در پایان مهلت ۱۲۰ ساعته، عقب‌نشینی کامل گروه پ.ک.ک / ی.پ.گ از منطقه امن در شمال شرق سوریه را به اطلاع آنکارا رسانده است.

اما قدردانی عبدی از ترامپ درحالی است که کردهای سوری پیش از این، اقدام آمریکا برای خارج کردن نیروهایش از شمال شرق سوریه در مرز با ترکیه را خنجر از پشت واشنگتن به خودشان اعلام کرده بودند.

ترامپ ۱۵ مهرماه دستور خروج نظامیان آمریکایی از سوریه را صادر کرد و با دفاع از این اقدام خود گفت:زمان آن رسیده است، واشنگتن از جنگ‌های بی‌پایان مضحک در منطقه خاورمیانه رهایی یابد.