سیدمهران عالمزاده روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در حاشیه رونمایی از هشت دستگاه اتوبوس بازسازی شده شهری افزود: نشستهایی با حضور معاون اول رئیس جمهوری برای خریداری و واردات اتوبوس بدون کارکرد از خارج از کشور برگزار شده است.
وی اظهار داشت: همچنین برای بهبود وضعیت حمل و نقل مسافر درون شهری کرمان میتوان از سیستمهای حمل و نقل تراموا و ترامباس استفاده کرد که اجرای آن هزینه بسیاری برای شهرداری به دنبال دارد لذا راه حل موقت برای بهبود وضعیت حمل و نقل عمومی شهر کرمان بازسازی اتوبوس های فرسوده بود که اجرایی شد.
شهردار کرمان عنوان کرد: در دوره اخیر ۲۱ اتوبوس کم کارکرد که به علت مشکلات فنی و موتوری از رده خارج شده بودند، با هزینه خرید یک دستگاه، تعمیر و نوسازی شد که از این میزان ۱۳ دستگاه در سال قبل و هشت مورد امروز تعمیر و رونمایی شد.
وی گفت: این طرح برای تمامی دستگاههای اتوبوس شهری کرمان با قابلیت نوسازی اتفاق افتاده و نوسازی سایر دستگاهها با مدل پایینتر از طریق کارخانه انجام میشود و یا اینکه از ظرفیت جدید کشور استفاده و اتوبوس نو خریداری میکنیم.
عالمزاده تصریح کرد: کاهش تولید اتوبوس در داخل کشور به عنوان بزرگترین مشکل شهرداریهای کشور قلمداد میشود.
وی افزود: بیش از ۱۳۰ دستگاه اتوبوس درون شهری در کرمان خدمات ارائه میکنند که از این میزان ۷۰ دستگاه مربوط به شهرداری و مابقی بخش خصوصی است.
شهردار کرمان تاکید کرد: این سازمان ۲۱ دستگاه اتوبوس حمل و نقل مسافر درون شهری را نوسازی و پنج دستگاه اتوبوس کارکرده مناسب را خریداری کردیم که این اتوبوسها با نمونههای قدیمی جایگزین شدند.
اجرای مترو در کرمان مشکلات قانونی دارد
وی اضافه کرد: مترو در کرمان با جمعیت بیش از ۶۰۰ هزار نفر به علت مشکلات قانونی اجرا نمیشود زیرا در این زمینه ابتدا باید جمعیت این شهر به یک میلیون نفر برسد و مطالعات ترافیکی را انجام داد.
عالمزاده افزود: بیآرتی و تراموا در مطالعات طرح جامع شهر کرمان پیشنهاد شده و اینک در حال بهروزرسانی مطالعات هستیم که سیستم جایگزین اتوبوس با برنامهریزی دقیق اجرایی شود.
وی بیان کرد: بیآرتی با منظر شهری کرمان تطابق ندارد و تراموا از نظر توریستی در شهر می تواند مفید شود ام سرمایهگذاری بسیاری میخواهد که باوجود هزینههای بسیار در حوزه تقاطع های غیر همسطح فعلا امکان اجرا ندارد.