سنندج - ایرنا - کار برداشت انار در سروآباد آغاز شده و پیش بینی می‌شود امسال بیش از ۶ هزار تُن انار از باغات این شهرستان تولید و روانه بازار مصرف شود.

با آمدن فصل پاییز کار برداشت یاقوت سرخ از باغات سروآباد و منطقه اوارمان آغاز می‌شود و بدلیل تقاضای زیاد مصرف کنندگان و خواص فراوانی که این محصول دارد، منبع درآمد بسیار خوبی برای باغداران است.

باغداران سروآبادی از اواخر مهر کار برداشت انار را آغاز و تا اواخر آبان مشغول برداشت و فروش این محصول در بازارهای مصرف شهرستان، استان و خارج از استان هستند و مقداری از انارهای برداشت شده را نیز برای تولید رب کنار می گذارند که تولید این محصول درآمد بهتری دارد.

مدیر جهاد کشاورزی سروآباد روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: مساحت باغات انار شهرستان ۴۴۲ هکتار است که از این میزان ۴۰۰ هکتار بارور و ۴۲ هکتار نیز غیربارور است.

محمد رحیمی افزود: متوسط تولید انار در هر هکتار ۱۵ تُن است و پیش بینی می شود امسال بیش از ۶ هزار تُن انار در باغات شهرستان سروآباد تولید و روانه بازار مصرف شود.

وی یادآور شد: بیشترین میزان برداشت انار در واحد هکتار در شهرستان سروآباد ۳۶ تُن بود که توسط یکی از انارکاران نمونه به ثبت رسیده است.

وی اضافه کرد: شهرستان سروآباد به لحاظ سطح باغات و میزان تولید انار در بین ۱۰ شهرستان استان کردستان رتبه اول را به خود اختصاص داده است.

مدیر جهاد کشاورزی سروآباد اظهار داشت: بیشترین باغات انار در روستاهای روآر، گواز، دلمرز، ژیوار، بلبر، سلین و ناو قرار دارد و بیش از یک هزار و ۱۰۰ بهره بردار در این شهرستان مشغول برداشت و فروش این محصول هستند.

رحیمی افزود: از مهمترین ارقام انار در باغات شهرستان می توان به ملس، رباب و ارقام بومی منطقه هورامان یارالی یا که وه هه نار، هه جیجی یا دانه سیاو، هه نار تشی و هه نار شیرین (زودرس) اشاره کرد.

وی یادآور شد: بیشترین میزان انار تولید شده به صورت تازه خوری در بازارهای داخلی و خارج استان کردستان مصرف میشود و مابقی نیز به صورت آب انار موسوم به رب انار استفاده میشود همچنین از پوست و تفاله آن نیز در صنایع رنگ رزی و دارویی استفاده می‌کنند.

رحیمی به مشکل انارکاران شهرستان اشاره کرد و گفت: احداث سد داریان در سالهای اخیر باعث حذف و نابودی سطح بالایی از باغات انار درجه یک این شهرستان به ویژه در روستای سلین بخش هورامان شد.

مدیر جهاد کشاورزی سروآباد تاکید کرد: از کار افتادن پمپ ایستگاه پمپاژ آب در مجمتع باغات روستای روآر و خطر خشک شدن سایت باغی این منطقه یکی دیگر از مشکلات مهم انارکاران سروآبادی است که با پیگیری های انجام شده این مشکل در حال حاضر برطرف شده اما باید برای حل اساسی این مشکل چاره ای اندیشیده شود.

رحیمی افزود: جهاد کشاورزی به صورت مستمر و مرتب در تمام زمینه های مربوط به احداث، اصلاح، مدیریت تغذیه و مبارزه با آفات و بیماری ها هر ساله در سطح روستاهای هدف کلاس های آموزشی برگزار می کند که امسال نیز ۱۰ کلاس آموزشی مدیریتی برای باغداران منطقه برگزار کرده‌ایم.

وی یادآور شد: با توجه به اینکه امسال هیچ گونه آفاتی در باغات انار سطح شهرستان سروآباد مشاهده نشد از هیچ نوع سم شیمیایی در باغات استفاده نشد بنابراین می توانیم ادعا کنیم انارهای برداشت شده عاری از هرگونه کود شیمیایی و سایر آلاینده هاست و محصول امسال کاملا ارگانیک و سالم است.

رحیمی به طرح توسعه باغات نیز اشاره کرد و گفت: سایت باغ انار در روستای روآر بخش مرکزی سروآباد به مساحت ۱۳۰ هکتار به عنوان بزرگترین سایت باغی استان کردستان در سال ۹۰ احداث شده و فاز اول سایتی نیز در روستای دلمرز بخش مرکزی به مساحت ۳۰ هکتار احداث شده که تلاش خواهیم کرد در سال های آتی نسبت به احداث فاز دوم این سایت اقدام کنیم.


نبود سردخانه مهمترین مشکل انارکاران سروآبادی است


دهیار و باغدار نمونه روستای گواز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: یک هکتار باغ انار دارم و هر ساله بیش از ۱۲ تُن انار از این باغ برداشت می کنم.

اخلاق محمدیان مهمترین مشکل باغداران انار را فروش این محصول اعلام کرد و گفت: در این فصل از سال که برداشت انار آغاز می شود به دلیل نبود سردخانه و یا کارخانه همه انارهای برداشت شده روانه بازار مصرف می شود.

وی ادامه داد: به دلیل انباشت حجم زیادی از انار در بازار این محصول به قیمت واقعی خود به فروش نمی رسد و خریداران با قیمت های بسیار پایین انار را خریداری می کنند و باغداران نیز برای اینکه محصول آنها از بین نرود، مجبورند به قیمت بسیار پایین آن را به فروش برسانند.

محمدیان اضافه کرد: اگر در سطح شهرستان سروآباد و یا استان کردستان سردخانه ای دایر بود باغداران می توانستند محصول خود را در سردخانه نگهداری کنند و ۲ یا سه ماه دیگر با قیمت های مناسب آن را به فروش برسانند تا کمتر دچار ضرر و زیان شوند.

به گفته وی، بیشترین سود فروش انار به جیب دلالان و فروشندگان می رود و سود خیلی کمتری به باغداران می رسد و همین عامل باعث دلسردی باغداران انار شده است.

دهیار روستای گواز افزود: تولید انار شامل خرید کارتن برای بسته‌بندی و حمل آن تا بازار برای هر باغدار به طور متوسط ۲ هزار تومان هزینه در بردارد و با توجه به فروش هر کیلوگرم انار در بازار به قیمت ۴ هزار تومان تنها ۲ هزار تومان خالص نصیب باغداران می شود و همین عامل سبب شده باغداران انگیزه و اشتیاق خود را برای تولید بیشتر این محصول نداشته باشند.

از گفته های این باغدار نمونه روستای گواز می توان فهمید، در این روزها که برداشت انار آغاز شده و همه باغداران مشغول برداشت انار و فروش آن در بازار هستند بدلیل عرضه زیاد این محصول تقاضا برای آن کاهش می یابد و قیمت واقعی این محصول در جیب باغدار نمی رود.

در آذر و دی ماه که اناری برای برداشت وجود ندارد، قیمت هر کیلوگرم انار به ۱۰ هزار تومان نیز می رسد در حالیکه در بازار امروز قیمت این محصول از سه تا ۶ هزار تومان است و اگر سردخانه ای در سطح شهرستان سروآباد و یا استان کردستان وجود داشت، باغداران می توانستند محصولات خود را در این محل نگهداری کنند و در ماه‌های بعد به قیمت خوب به فروش برسانند ضمن اینکه مصرف کنندگان استان مجبور نبودند انار تولیدی سایر مناطق کشور که در سردخانه نگهداری شده و کیفیت و مزه انارهای استان کردستان را ندارد را به قیمت های بالایی بخرند.

با توجه به اینکه یکی از مولفه های تولید، توسعه و رونق هر منطقه ای در توسعه کشاورزی و باغداری است، مسئولان می توانند با ایجاد و ساخت یک سردخانه در مرکز استان کردستان و یا شهرستان های قطب تولید محصولات کشاورزی و باغی باعث افزایش تولید و ایجاد انگیزه و اشتیاق بین باغداران و کشاورزان شوند و در نتیجه باعث ماندگاری روستاییان در روستاها و افزایش تولید و امنیت بیشتر در روستاهای مرزی شوند.

شهرستان سروآباد با ۲ بخش مرکزی و هورامان، ۷۳ روستا و جمعیتی بیش از ۵۰ هزار نفر در فاصله ۹۰ کیلومتری از سنندج مرکز استان کردستان واقع شده و ۲۴ کیلومتر مرز با کشور عراق دارد.