تهران-ایرنا- بحران هویت، چاقی، سلفی،هرج و مرج ، وارونگی، خشم، تفریح، محبت و نوستالوژیک واژه هایی هستند که به عنوان مفاهیم زندگی معاصر در نمایشگاه نقاشی «شهر فیل» در فرم های انسانی با نقاب حیوانات خلق شده است.

مجموعه جدیدی از آثار نقاشی کیان وطن با عنوان شهر فیل در گالری هما تا ۱۳ آبان برپاست. این مجموعه حاصل نقاشی هایی در ابعاد مختلف است و همچنین دو مجسمه در ابعاد کوچک نیز در این نمایشگاه به نمایش درآمده است که نقاشی ها با ابزاری چون روان‌نویس و خودکار خلق شده است.

کارکترهای این نقاشی برای مخاطب یادآور نمایشنامه مشهور شهر قصه بیژن مفید است. انسان‌هایی که ماسک حیوانات را به چهره دارند و به دنیای پر از ریا و دروغ کوچکشان خو گرفته‌اند.

فیل، خرس، سگ، روباه، خر، میمون، بز، قاطر، شتر، اسب، خاله سوسکه و موش و طوطی شخصیت های شهر قصه هستند که در نقاشی های کیان وطن دیده می شود و نقاش گویی عامدانه مخاطب را با یادآوری شهر قصه به تماشای نمایشگاه خود دعوت می‌کند. 

شاید در نگاه نخست شخصیتهای این نمایشگاه شبیه به شهر قصه و فرمی تکراری در حد پانوشت این نمایشنامه به نظر آید ولی ظرف هنری را می توان مهم ترین تفاوت شهر فیل کیان وطن با آن نمایشنامه دانست و به عبارت دیگر سبک اجرای کار در اینجا (نقاشی) با نمایش فراز و نشیب هایی متفاوت، این دو اثر را مجزا و هرکدام را دارای هویت مستقل می کند.
نقاشی تاویل پذیرتر از نمایش است و مخاطب می تواند در یک نقاشی در ذهن خود شخصیت هایی را با بالاترین اثرگذاری خلق کند درحالی که در نمایش، مخاطب خوانش محدودتری از شخصیت‌ها دارد. از طرف دیگر دعوت از شخصیت هایی که پیشتر زنده وجاندار روی صحنه نقش آفرینی کرده اند به بوم نقاشی خود اقدامی بسیار جسورانه است.

کیان وطن در این اثر در تلاش است تا جایی ممکن با هدایت مخاطب به آدرسی که در نظر دارد مانع از خوانش های واگرا شود.

بحران هویت، چاقی، سلفی،هرج و مرج، وارونگی،خشم،تفریح، محبت و نوستالوژی به عنوان مفاهیم زندگی انسان معاصر مورد پژوهش های تصویری  نقاش قرار گرفته است و می توان قدرت این نمایشگاه را نسبت به نمایشنامه شهر قصه در این بستر تحلیل کرد.

پس زمینه سفید نقاشی به بی زمانی و بی مکانی اشاره دارد حتی اگر کنش‌ها همه در بستر شهر قابل تعریف باشند و یا حتی نقش تلفن همراه و یا ژست سلفی گرفتن اشاره به عاداتی معاصر داشته باشد. نقاب های حیوانی بر صورت انسان ها از ناکجاآبادی ازلی خبر می دهد که در آن گاه حیوانی به حیوان دیگر تغییر می کند و این خود استعاره ای از بحران هویت است؛ برای مثال در یک نقاشی انسانی را می بینیم که  نقاب شتر بر سر دارد و نقاب خرسی جای خود را به قبلی می دهد.

یکی از مفاهیم مهم این نمایشگاه همزیستی حیوانات و رسیدن به تفاهم مشترک آنها است که این گروتسک می تواند در زندگی امروز ما تفسیر شود. فیل سوار بر گاو. میمون سوار بر الاغ. سگ در آغوش گرگ.

در این نمایشگاه فیل نسبت به دیگر حیوانات نقش پررنگ تری دارد؛ فیل هایی بدون خرطوم با عاج هایی بالای سر همچون شاخ. همچنین دو مجسمه برنزی از سر فیل و گاه با پیکری همچنین فیلی که ظاهرا به پادشاهی رسیده است برگرفته از شخصیت فیل داستان شهر قصه بیژن مفید است؛ فیلی که دچار بحران هویت می‌شود و خرطوم خود را قطع می‌کند.

قصه گوی شهر قصه داستان فیلی را بازگو می کند که به عنوان جانوری غریبه وارد شهر قصه می شود و توجه همه حیوان ها را برمی انگیزد. روباه و میمون و خر و شتر و بز و سگ با طرح نقشه ای در اندازه و جای خرطوم، عاج و سایر اعضای بدن فیل تغییراتی می دهند و سرانجام برای حفظ زیبایی و تعادل آنها را به یغما می برند.

نمایشگاه آثار کیان وطن با عنوان شهر فیل  ٢٦ مهر افتتاح شد و تا ۱۳ آبان در گالری هما در خیابان کریم­‌خان، خیابان سنایی، کوچه چهارم غربی، شماره ۸ ادامه دارد.