تهران-ایرنا- مقامات بولیوی در مورد بازبینی و بررسی دوباره نتیجه نهایی انتخابات ریاست جمهوری این کشور توسط نهادهای بین‌المللی، اعلام امادگی کردند.

به گزارش روز شنبه شبکه تله سور ونزوئلا، اوو مورالس رئیس جمهوری کنونی بولیوی که براساس اعلام نتایج نهایی در انتخابات ریاست جمهوری پرمناقشه این کشور پیروز شد، روز گذشته از نمایندگان نهادهای بین المللی خواست برای بررسی نتیجه نهایی این انتخابات به بولیوی وارد عمل شوند.

نتایج نهایی انتخابات ریاست جمهوری بولیوی نشان می دهد که مورالس برای چهارمین بار رئیس جمهوری این کشور خواهد شد.

اما مخالفان مورالس این نتیجه را نپذیرفته و اتهاماتی را علیه دولت وی مطرح کرده اند به همین دلیل اعتراض ها به نتیجه این انتخابات در بولیوی همچنان به صورت پراکنده ادامه داشته است.

مورالس در جدیدترین اظهارنظرش پس از اعلام نتیجه نهایی گفت: نهادهای بین المللی آزاد هستند برای بازرسی نتیجه نهایی انتخابات و روند شمارش مجدد آراء اقدام کنند. ما هرگز در مورد نتیجه انتخابات دروغ نگفته ایم و چیزی هم برای پنهان کردن نداریم.

چند کشور از جمله ارژانتین، برزیل، کلمبیا و همچنین آمریکا خواستار برگزاری دور دوم انتخابات در بولیوی شده اند. کارلوس مسا رقیب مورالس در این انتخابات اعلام کرد که وی شکایت رسمی خود به نتیجه انتخابات را به دیوان عالی انتخاباتی ارسال کرده است.

در همین حال ماریا اگنیا چوکه رئیس دیوان عالی انتخاباتی بولیوی نیز اعلام کرد این کشور آماده بازبینی نتیجه انتخابات ریاست جمهوری توسط نمایندگان سازمان کشورهای قاره آمریکا و اتحادیه اروپا است.

وی افزود: نمایندگان سازمان کشورهای قاره آمریکا، اتحادیه اروپا و دیگر نهادها و سازمان های بین المللی ازاد هستند نتیجه انتخابات بولیوی را مورد بررسی قرار دهند. ما آماده میزبانی از آنها هستیم.

نتایج نهایی انتخابات نشان می دهد که مورالس 47.08 آراء و کارلوس مسا 36.51 درصد آراء را در انتخابات ریاست جمهوری بدست اورده اند که بدین ترتیب مورالس توانست اختلاف 10 درصدی را برای پیروزی در همان دور اول بدست بیاورد.

به رغم اعلام نتیجه نهایی انتخابات، بولیوی روز جمعه نیز شاهد درگیری حامیان دو رقیب انتخاباتی، مسدود شدن خیابان‌ها و تظاهرات در شهر لاپاز پایتخت بود و معترضان با لاستیک، طناب و سطل‌های زباله خیابان‌ها را بند آوردند.