به گزارش اتاق اصناف ایران، «جلالالدین محمد شکریه» با بیان اینکه جهت تحقق ساماندهی مد و لباس در کشور باید مؤلفههای زیادی را در دستور کار قرار دهیم، اظهار کرد: یکی از این شاخصهها، برندسازی است که میتواند توان رقابت پوشاک ایرانی را در برابر پوشاک خارجی به مقدار قابل ملاحظهای افزایش دهد.
نایب رئیس اتاق اصناف کشور آموزش، اعطای تسهیلات بانکی، حمایت دولت از واحدهای صنفی و ورود ماشینآلات لازم را از جمله نیازهای اساسی فعالان صنعت پوشاک خواند و عنوان کرد: ساماندهی مد و لباس در کشور نیازمند تحقق مؤلفههای یاد شده است و با بسترسازی جهت اجرای آنها دستیابی به این هدف نیز ممکن میشود.
شکریه فرهنگسازی و اصلاح الگوی مصرف را از دیگر شاخصههای بسیار تأثیرگذار در حوزه مد و لباس دانست و گفت: مردم با خرید پوشاک ایرانی در حقیقت به تولیدکنندگان داخلی امکان ادامه فعالیت و رقابت در بازار را میدهند. البته فعالان صنعت پوشاک کشور نیز با ارتقاء کیفیت محصولات خود میتوانند مردم را به امر خرید ترغیب کنند.
وی با اشاره به لزوم جلوگیری از خروج ارز از کشور و بینیاز شدن به واردات کالاهای مشابه خارجی در حوزه پوشاک و لباس اضافه کرد: استعدادهای بسیار خوب و ارزشمندی در حوزه مد و لباس، طراحی و تولید انواع پوشاک در سطح کشور وجود دارد که هنوز از آن استفاده بهینهای نشده است.
نایب رئیس اتاق اصناف کشور حضور چند برند ایرانی تولیدکننده انواع پوشاک ورزشی در میادین بینالمللی را نشانه وجود استعدادهای برتر کشور در حوزه مد و لباس اعلام کرد و افزود: بحث برندسازی پوشاک نباید تنها به صنایع بزرگ محدود شود، بلکه باید آن را در حوزه صنایع و واحدهای تولیدی کوچکتر نیز فعال کنیم.
وی تسهیل در امر ترخیص کالا و ورود برخی از پارچههای مورد نیاز به داخل که امکان تولید آنها فعلاً در کشور فراهم نشده است را از جمله تکالیف دولت دانست و گفت: کاهش تعرفهها برای واحدهای تولیدی بزرگ توسط دولت میتواند قدرت رقابت تولیدات پوشاک داخلی را با نمونههای خارجی افزایش دهد.