تهران - ایرنا - وزیر امور خارجه آلمان با هدف تغییر موضع ترکیه درمورد عملیات نظامی در خاک سوریه به آنکار سفر کرده است اما گزارش ها و گمانه زنی ها از بی‌نتیجه بودن این سفر حکایت دارد.

خبرگزاری آلمان از سفر امروز (شنبه) «هایکو ماس» به ترکیه در میانه انتقادهای مقامات آنکارا از اظهارات وی در خصوص عملیات نظامی ترک ها در سوریه خبر داد.
بر این اساس دو هفته پس از لشکرکشی ترکیه به شمال سوریه، وزیر امور خارجه آلمان برای دیداری کوتاه با «مولود چاوش اوغلو» همتای ترک خود وارد آنکارا شد تا طی گفت وگو با وی، دولت ترکیه را به برقراری آتش بس دائمی در این منطقه ترغیب کند.
همچنین یادآوری حقوق بین المللی پناهندگان، نحوه برخورد کشورها با آنان به ترکیه و اعلام حمایت آلمان از تلاش های صلح طلبانه برای حل اختلافات از جمله اهداف سفر وزیر خارجه آلمان عنوان شده است.
این در حالیست که انتظار نمی رود از ماس استقبال چشمگیری به عمل آید زیرا اظهارات وی در مورد عملیات نظامی ترکیه در سوریه و تهدید به توقف صادرات تسلیحات آلمان به این کشور، خشم رئیس جمهوری ترکیه را برانگیخته است.
«رجب طیب اردوغان» در پاسخ به این اظهارات، ماس را سیاستمداری بی تجربه نامید که چیزی از سیاست نمی فهمد.

وی در واکنش به هشدارهای «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان در مورد عواقب حمله به سوریه نیز تهدید کرد که در صورت ادامه این موضع گیری، بیش از سه و نیم میلیون آواره سوری را روانه اروپا می کند.

چاوش اوغلو نیز پیش از این اعلام کرده که قصد ندارد به تهدیدهای آلمان توجه کند.

وی پنجشنبه هفته گذشته در توئیتی به زبان آلمانی خطاب به ماس نوشت که ترکیه همواره پذیرای مهمانی چون او هست اما نه با رویکرد تهدیدکننده.
با این حال یکی از مسائلی که گمان می رود در این سفر مورد بحث طرفین قرار گیرد، پیشنهاد «آنه گرت کارن باوئر» وزیر دفاع آلمان برای ایجاد یک منطقه امن بین المللی در مرز سوریه و ترکیه است.

وزیر دفاع آلمان گفته در خصوص این طرح با آنگلا مرکل صدراعظم آلمان هماهنگی صورت گرفته و این طرح در نشست وزیران دفاع ناتو در ۲۴ و ۲۵ ماه میلادی جاری (۲ و ۳ آبان) در بروکسل، به متحدان غربی ارائه شده است.

بر اساس این طرح، منطقه امن تحت نظارت جامعه جهانی با مشارکت ترکیه و روسیه با هدف کاهش تنش ایجاد می شود.
از سوی دیگر رایزنی بین مقامات آمریکا و ترکیه برای حل و فصل اختلافات آنکارا با نیروهای دموکراتیک سوریه موسوم به «ی پ گ» ادامه دارد.

در همین رابطه روز گذشته (جمعه) «مایک پمپئو» و مولود چاوش‌اوغلو وزیران خارجه آمریکا و ترکیه در تماسی تلفنی پیرامون مسائل مختلف گفت‌ وگو کردند.
پمپئو و چاوش‌اوغلو درباره سفر رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه به واشنگتن و همچنین «فرهاد عبدی شاهین» ژنرال شبه‌نظامی کرد در شمال شرق سوریه که به ژنرال «مظلوم کوبانی» مشهور است، تبادل نظر کردند.
روز چهارشنبه برخی سناتورهای آمریکایی از جمله «لیندسی گراهام» سناتور جمهوریخواه و «ون هالن» سناتور دموکرات از وزارت خارجه آمریکا خواستند که برای ژنرال کوبانی روادید صادر کند تا وی بتواند به واشنگتن سفر کند.

ترکیه روز چهارشنبه ۱۷ مهر ماه در عملیاتی با نام «چشمه صلح» به بخش‌های کردنشین شمال شرق سوریه حمله کرد.

1071