اصفهان - ایرنا - کارشناسان بر این باورند که اثربخشی بیشتر آموزش الکترونیک، نیازمند بکارگیری سامانه‌های آموزش هوشمند عاطفی است.

در سال‌های اخیر در کنار توسعه فناوری آمورش الکترونیکی، فناوری جدیدتری تحت عنوان سیستم آموزش هوشمند در حال تکامل است؛ سامانه‌های آموزش هوشمند به دنبال ارائه  آموزش شخصی‌سازی شده با توجه به دانش و قدرت فراگیری نوآموز هستند و محتوای آموزشی را به صورت هوشمندانه به مخاطب عرضه می‌کنند.

سیستم آموزش هوشمند کلاسیک از سه مولفه اصلی شامل مربی دیجیتال ، نوآموز و آموزش بهره می‌برد که این سه مولفه در کنار دامنه دانش سیستم عملیات آموزش را به صورت هوشمندانه کنترل می‌کند.

یکی از اعضای خوشه پردازش سیگنال و اینترنت اشیا دانشگاه اصفهان در این باره گفت: در یک سیستم آموزش هوشمند عاطفی باید عکس العمل‌های مولفه مربی دیجیتال بصورت آنی و با توجه به عکس العمل عاطفی نوآموزان با توجه به مولفه آموزش اعمال شود و به شکل معمول یک ارتباط دو طرفه در این تعاملات عاطفی وجود دارد ؛ بطور کلی مربی دیجیتال و نوآموز ۲ عنصر تعیین کننده در ارتباطات عاطفی در سیستم هستند.

شهرام استکی افزود: در سیستم‌های آموزش هوشمند مبتنی بر عاطفه علاوه بر سه مولفه فوق الذکر مولفه یا عامل تجسم کننده عاطفی محاوره نیز اضافه می‌شود که مجهز به بینایی هوشمند و با هر سه مولفه دیگر در ارتباط است.

وی تاکید کرد: در مورد نوآموز عامل تجسم کننده محاوره عاطفی بَعد از مشاهده وتشخیص حالتی از چهره وی ، احساس دریافتی وی را کشف کرده و به صورت پیام هایی به سه مولفه دیگر ارسال می‌کند.در مورد مولفه مربی دیجیتال اگر در پرسش، مشکل احساسی، پیش آید که اکثر نوآموزان با آن مواجه هستند، به کمک پیام های ارسالی مولفه مربی دیجیتال خبره مداخله می‌کند.

 استکی‌ اظهار داشت: در این مداخله که تحت نظر مولفه آموزش است،بر اساس طرح‌های از قبل موجود، برنامه های آموزشی و یا سئوالات را مجدد  تنظیم کرده و در کنار آن توضیحاتی دیگر را برای فهم بیشتر نوآموزان فراهم می‌کند.

وی تاکید کرد : این تعاملات که به کمک محاسبات عاطفی قابل بیان است می‌تواند نقش مهمی در تقابل کامپیوترهای انسانی ایفا کند.تشخیص احساسات انسانی توسط رایانه ها موضوع جدیدی در حوزه بینایی مصنوعی است که در سال‌های اخیر منجر به ایجاد زمینه‌ای جدید تحت عنوان محاسبات عاطفی در زمینه هوش مصنوعی شده است.

شهرام استکی افزود: تشخیص رفتارهای عاطفی نوآموزان به کمک بینایی مصنوعی بُعد جدیدی را در سیستم یادگیری هوشمند بوجود می آورد که میتواند زمینه ساز محیطی باشد که در آن یادگیری درطی تقابل بین کامپیوترهای برنامه ریزی شده و نوآموزان و عوامل خود گردان شکل گیرد.

این پژوهشگر هوش مصنوعی و رباتیک ادامه داد: اقدامات مطرح شده در این زمینه، شامل راهکارهایی برای پیاده سازی سیستم شناخت حالات چهره بر اساس عامل هوشمند است. عامل هوشمند اصلی، با تجزیه و تحلیل حالات چهره وطبقه بندی خودکار آن به گونه های مختلفی، می تواند حالت عاطفی را شناسایی کند.

عضو دیگر خوشه پردازش سیگنال و اینترنت اشیا دانشگاه اصفهان گفت: برای نخستین بار در کشور فرآیند تولید سامانه‌آموزش هوشمند عاطفی در خوشه پردازش سیگنال دانشکده کامپیوتر دانشگاه اصفهان آغاز شده است.

امیررضا ابراهیمی افزود: آخرین یافته‌های علمی نشان می‌دهد عواطف و احساسات نقش مهمی در تصمیم‌گیری،درک و یادگیری انسان‌ها دارد و پژوهش‌های جدید در مورد سامانه‌های آموزش هوشمند به ورود عواطف و احساسات در این سامانه‌ها توجه دارد.

وی ادامه داد: همه اساتید روانشناسی بر این نکته که عواطف بر فراگیری تأثیر می‌گذارد، تاکید دارند، این اثر می‌تواند نقش تشویقی یا تسریعی مثبت یا منفی در یادگیری باشد؛ احساسات منفی، یادگیری را مختل می‌سازد و احساسات مثبت می‌تواند به فرآیند یادگیری کمک کند.

ابراهیمی گفت: اگر ما از کامپیوتر توقع تفکر و عملکرد انسان‌گونه داشته باشیم و بخواهیم با ما به صورت طبیعی در تقابل و تعامل باشد، می‌بایست توانایی تشخیص، درک، داشتن احساس وحتی ابراز احساسات را به آن بدهیم؛ باید توجه داشت ارتباطات روزمره انسانی شامل سطحی از ارتباطات عاطفی است که در بیشتر محیط‌های مجازی وجود ندارد.

وی اظهار داشت: اگر ایجاد کنندگان محیط‌های مجازی بخواهند محیط‌های تعاملی را طراحی کنند که " نشانگر دنیای واقعی باشد، می‌بایست به تقابل بین عواطف وکامپیوترها توجه کنند و قابلیت ارتباطی در دنیای مجازی نباید فقط به تبادل ساده اطلاعات محدود شود.

دانشکده کامپیوتر دانشگاه اصفهان با ۳۱ سال سابقه تاکنون ۲ هزار و ۶۰۰ دانش آموخته داشته که ۲ هزار نفر از آنها در مقطع کارشناسی، ۵۰۰ نفر در کارشناسی ارشد و ۸۰ نفر در مقطع دکترا هستند.

این دانشکده۳۰ عضو هیات علمی در چهار گروه سخت افزار، نرم افزار، فناوری اطلاعات و هوش مصنوعی دارد و خوشه پردازش سیگنال و اینترنت اشیا (SPIOT.IR)  این دانشکده با بیش از ۶۰ عضو از خوشه های فعال دانشگاه اصفهان است.

دانشگاه اصفهان به عنوان دانشگاه جامع و مادر استان اصفهان دارای حدود ۱۵ هزار دانشجو و ۶۵۰ عضو هیات علمی و یکی از دانشگاه‌های برتر کشور است.