معاون عمران، حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد در حاشیه این مراسم به خبرنگار ایرنا گفت: این دستگاه پس از ۵.۲ کیلومتر حفاری از ایستگاه امامت خط سوم قطار شهری مشهد خارج شد.
خلیل الله کاظمی افزود: خط سوم قطار شهری مشهد به طول ۲۸.۵ کیلومتر از الهیه تا سیدی در حال احداث میباشد که تاکنون ۱۳ کیلومتر آن حفاری شده است.
وی با بیان اینکه ساخت هر کیلومتر قطارشهری با تجهیزات مورد نیاز ۵۰ میلیون دلار هزینه دارد اظهار داشت: نکته قابل توجه در این حفاری این است که انجام تعمیرات و تجهیز دستگاه نیز در حین حرکت انجام شده است.
در این مراسم علیرضا رزم حسینی استاندار خراسان رضوی، محمدرضا حیدری رییس شورای اسلامی شهر مشهد، محمدرضا کلائی شهردار مشهد، حجت الاسلام محمدحسین حسین زاده بحرینی نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی و جمعی از اعضای شورای اسلامی شهر مشهد نیز حضور داشتند.
خط یکم قطار شهری مشهد به طول ۱۹ کیلومتر از پایانه غدیر نخریسی تا وکیل آباد اسفند ۱۳۸۹ به بهره برداری رسید و هم اکنون روزانه به طور میانگین ۱۳۰ هزار نفر در این مسیر جا به جا میشوند. مسیر توسعه ۴.۵ کیلومتری این خط نیز از ایستگاه غدیر تا فرودگاه مشهد در دهه فجر سال ۱۳۹۴ به بهره برداری رسید.
عملیات حفاری ۱۴.۵ کیلومتری خط دوم قطار شهری مشهد نیز از منطقه رضاشهر به سوی منطقه طبرسی شمالی پانزدهم بهمن ۱۳۹۴ به پایان رسید و اسفند سال ۱۳۹۵ مرحله نخست این خط به طول هشت کیلومتر بهره برداری شد. اواخر اسفند ۱۳۹۶ نیز با بهره برداری از ۲ کیلومتر دیگر از مسیر این خط، ایستگاههای سعدی و شریعتی به صورت آزمایشی به بهره برداری رسیدند و در سفر اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۷ رییس جمهوری به مشهد این خط با خط یکم در ایستگاه شریعتی اتصال یافت و ادامه این خط در ایستگاه میدان شهید کاوه نیز ۱۸ مرداد ماه امسال بهره برداری شد.
عملیات حفاری خط سوم قطار شهری مشهد نیز به طول ۳۰ کیلومتر که مسیر شهرک ابوذر تا قاسم آباد را پوشش میدهد از نیمه دوم فروردین سال ۱۳۹۵ آغاز شده است.
عملیات اجرایی خط چهارم نیز به طول ۱۴.۵ کیلومتر از انتهای خواجه ربیع تا شهرک شهید رجایی با ۱۵ ایستگاه ۱۸ مرداد ماه امسال آغاز شد.