به گزارش شینهوا، «وانگ شیائوجون» از مسئولان سازمان هوافضای چین و مسئول موشک انداز لانگ مارچ ۷ روز چهارشنبه در نمایشگاه هوا فضای چین در ژوهای گفت: نسل جدید فضاپیمای سرنشین دار چین که نامش هنوز فاش نشده است دارای دو قسمت خدمات و سرنشین، ۹ متر طول و ۲۲ تُن وزن اولیه است.
او گفت: قسمت سرنشین این فضا پیما با چهار تا شش نفر ظرفیت، به صورت جزئی قابلیت استفاده مجدد دارد و ساختار آن طوری طراحی شده که در کوتاهترین زمان، با انواع الزامات و ماموریتها قابل تطبیق باشد.
این مقام چینی افزود: آزمایش های آتش سوزی موتورهای موشک نیز اخیراً با موفقیت انجام شده است.
این فضا پیما با هزینه کم و قابلیت اطمینان بالا یک فضاپیمای ایمن و زنده خواهد بود که چین از آن در ماموریت های فضانوردی و سفرهای اعزامی به فضا استفاده می کند نسل جدید فضاپیمای چین قابلیت استفاده مجدد را دارد بنابراین دولت می تواند هزینه پرواز به ایستگاه فضایی را کاهش دهد.
انتظار میرود این فضاپیما اولین پرواز آزمایشی بدون سرنشین خود را در نیمه دوم سال ۲۰۲۰، با اولین پرتاب ماهوارهبر لانگمارچ-۵بی انجام دهد.
چین در سال ۲۰۰۳ میلادی با کمک فضاپیمای شنزو-۵، اولین ماموریت سرنشیندار خود را به دور مدار زمین انجام داد و توانست رتبه سوم کشورهای توانمند دنیا در این فناوری را از آن خود کند.
در حال حاضر فضاپیمای شنزو با حدود ۸ تُن وزن اولیه، توانایی حمل سه سرنشین را دارد اما توانایی کار در محیطهای با تشعشعات شدید نظیر عمق فضا و نیز سرعتهای فرود بالا را ندارد.