به گزارش معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری، میکرو توربینها تکنولوژی نسبتا جدیدی هستند که به مصرف کننده این امکان را میدهند که شخصا در منزل مسکونی یا هر مکان دیگری برق تولید کند. این توربینهای کوچک همچنین مانند مشعلهای معمولی مورد استفاده قرار گرفته در موتور خانهها، گرما و بخار نیز تولید میکنند.
در اصل میکرو توربینها نوعی از توربینهای احتراقی هستند که هم گرما و هم برق را در ابعاد نسبتا کوچک تولید میکنند. میکرو توربینها در قیاس با تکنولوژیهای دیگر با ابعاد کوچک، مزایای بیشتری دارند از جمله اینکه دارای قطعات متحرک کمتر، اندازه فشرده، وزن سبک، راندمان بالاتر، هزینه برق کمتر و استفاده از سوختهای هدر رفته دارد.
در این سیستمها میتوان از بازیافت گرما برای رسیدن به راندمان بالاتر از ۸۰ درصد استفاده کرد. به دلیل داشتن اندازه کوچک، هزینه اولیه کمتر، هزینههای کمتر نگهداری و کنترل خودکار الکترونیکی، انتظار میرود که میکرو توربینها سهمی قابل توجهی از بازار را به خود اختصاص دهند. میکرو توربینها انواع مختلفی دارند که یک شرکت دانش بنیان در کشور توانسته با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، برای اولین بار یک نمونه کوچک از نوع گازی آن را تولید و صادر کند.
سید محمد محسنی رئیس هیئت مدیره این شرکت دانش بنیان در خصوص این دستاورد گفت: به کمک واحد تحقیق و توسعه شرکت موفق به تولید کوچکترین توربین گازی کشور شدیم، این توربین تقریبا اندازهای برابر با یک جعبه کفش دارد. این میکرو توربین در یک پکیج قرار میگیرد و در نهایت همزمان برق و حرارت تولید میکند.
محسنی بیان کرد: از نظر صرفهجویی در مقایسه با مشعل های معمولی مستقر در ساختمانها، این توربینهای کوچک گازی ۵۰ درصد مصرف کمتری دارند، همچنین به خاطر کوچک بودن جای کمتری نسبت به مشعل معمولی، نیاز دارد.
وی ادامه داد: این مشعلها ۲ تا ۱۰ کیلو وات برق تولید میکنند که اگر از ۵ میلیون ساختمان موجود در کشور تنها ۲ میلیون ساختمان از این توربینها استفاده کنند، میتوان به اندازه ۲۰ نیروگاه اتمی بوشهر برق تولید کرد.
رئیس هیئت مدیره این شرکت دانش بنیان افزود: چون هزینه برق در کشور ما ارزان است، چنین محصولاتی ممکن است نیاز به حمایت تقنینی داشته باشند، با این همه برق در بسیاری از کشورها کالای گران قیمتی محسوب میشود و همین مسئله به نقطه قوت صادراتی شرکت تبدیل شده است، زیرا محصول تولیدی ما چند برابر از نمونه خارجی ارزان تر است و در عین حال از همان کیفیت نیز برخوردار است.
محسنی یادآور شد: به دلیل این مزیت خیلی زود توانستیم در میان مصرف کنندگان اروپایی، برای خود مشتری جذب کنیم و درحال حاضر این محصول به کشورهای انگلستان، آلمان و کانادا صادر میشود. البته در مسیر صادرات مشکلاتی وجود داشته ولی به دلیل مزیتهای بالای کالای تولید شده توسط شرکت توانستیم بازارهای خود را حفظ کنیم و در حال حاضر به فکر توسعه بازار هستیم.