محمدرضا پورمحمدی عصر پنجشنبه در جلسه شورای اداری آذربایجان شرقی با حضور رئیس قوه قضاییه، افزود: روزگاری نه چندان دور ما محور مواصلاتی بودیم اما این شریان هم اکنون بسته است و امکانات و تجهیزات لجستیکی نیز بسیار پایین است.
وی از آذربایجان شرقی به عنوان یک استان نیمه توسعه یافته یاد کرد و اظهار داشت: این موضوع با آنچه که آذربایجانشرقی را صنعتی می خوانند، فرق دارد چون توزیع اعتبارات عمومی در کشور مناسب نیست و بودجه استان ما از متوسط کشوری پایین تر است.
پورمحمدی با بیان اینکه ناکافی بودن امکانات در آذربایجان شرقی منجر به مهاجرت نخبگان شده است، یادآوری کرد: سهم مالی این استان کمتر از ۳.۵ درصد است و این کمبود همراه با مشکلاتی همچون حاشیهنشینی و شغلهای دورهگردی منجر به افزایش نرخ بیکاری در استان شده و آذربایجان شرقی در بین فارغالتحصیلان بیکار رتبه اول کشور را دارد.
وی به امکانات معدنی آذربایجان شرقی اشاره کرد و با بیان اینکه معادن غنی زیادی در این استان وجود دارد که با اهمیتتر از نفت است، گفت: روزی ما در استان خامفروشی میکردیم اما با تمهیداتی این مشکل حل شده است.
استاندار آذربایجانشرقی افزود: در حالی که نفلینسینیت سراب ۵ میلیون تن ذخایز دارد، متاسقانه در گینه آفریقا یک معدن بوکسیت خریدهاری شده در حالی که اگر آن سرمایه را خودمان در کشور میگذاشتیم، میتوانستیم آلومینای مورد نیاز کشور را در سراب تامین کنیم.
پورمحمدی با بیان اینکه نقش ترانزیتی این استان در کریدور شمال جنوب از بین رفته است، گفت: هم اکنون ترانزیت این استان وضعیت و شرایط خوشی ندارد.
وی گفت: طی ۲۰ سال گذشته با وجود اینکه دولتهای زیادی روی کار آمده اند و رفته اند اما تفاوت آنچنانی در کاهش توزیع نامناسب اعتبارات مشاهده نشده است.
پورمحمدی از نبود راهکار مناسب برای استرداد حقوق جرایم رانندگی به استان ها انتقاد کرد و گفت: سالانه ۵۰ میلیارد تومان از آذربایجان شرقی از بابت جرائم تصادفات رانندگی به حساب دولت واریز میشود تا در خود استان هزینه شود، اما چنین کاری در کمال تعجب انجام نمی شود.
وی خاطرنشان کرد: تا زمانی نظام بودجه ریزی کشور سهم ۸۵ درصدی برای تهران و ۱۵ درصدی برای سایر استان ها باقی است انتظار به بهبود روش ها بیهوده است و نمی توان مشکلات را حل کرد.