به گزارش خبرنگار ایرنا، مراسم تشییع پیکر مرحوم اعظم السادات اعلایی طالقانی، از مقابل موسسه اسلامی زنان واقع در خیابان سعدی شمالی با حضور خانواده، دوستدارانش و جمعی از فعالان سیاسی برگزار شد.
نماز میت مرحوم طالقانی توسط حجه الا سلام احمد منتظری قرائت شد. وی در جوار مزار پدرش، آیت الله سید محمود طالقانی در بهشت زهرا تهران دفن شد.
اعظم طالقانی در جستجوی دنیای عادلانه بود
مینو مرتاضی فعال سیاسی در سخنانی در مراسم خاکسپاری اعظم طالقانی با اشاره به تلاشهای این مرحومه در حوزههای مختلف سیاسی اجتماعی و فرهنگی، گفت: اعظم طالقانی در طول فعالیتهای خود بدنبال دنیای عادلانه بود.
مرتاضی، گفت: امروز پیکر زنی را به خاک میهنش به امانت می سپاریم که مبارزی شاخص و نمادین، کنشگری پرتکاپو، هدفمند و سرشار از شور و شعور زندگی بود.
وی، مرحومه اعظم طالقانی را شیفته و باورمند انقلاب اسلامی معرفی کرد و افزود: اختلافهای او بر سر مواضع سیاسی اش با همرزمان دیروز و مسئولان امروز، بر سر رعایت عدالت و برابری و حقوق شهروندان و نگرانی او از آسیب دیدن باورها و ارزشهای اسلام انقلاب بود که هرگز اعتقاد او به اصل انقلاب و اسلام را متزلزل نساخت.
این فعال سیاسیگفت: اعظم طالقانی، با منشی بی آلایش و با صفا، انسان گرایی خدا باور بود. ایمان به خدا، برای او ایمان، نفخهای حی و حاضر بود که در درون انسانها جریان دارد و همواره در جستجوی چیزی بهتر و فراتر از وضع موجود و زیست روزمره، انسان را متحول می سازد.
وی با بیان اینکه اعظم طالقانی همواره در پی افزایش ظرفیت های وجودی خود و دیگران بود. گفت: رنجها و شکستهای اعظم طالقانی در زندگی شخصی، اجتماعی و سیاسیاش در پرتو اصل امید ودر پرتو قرآن بود.
مرتاضی، مرحومه اعظم طالقانی را فردی امیدوار ارزیابی کرد و افزود: بخشی از زندگی مرحومه اعظم طالقانی را دارای زوایای آشکار و محقق شده و بخش هایی نیز پنهان و در خفا بود.
این فعال سیاسی با بیان اینکه وی هر چهار سال، یکبار خود را کاندیدای ریاست جمهوری می کردو به طور مرتب و به کرات، نامه های سرگشاده و سربسته به مسئولین می نوشت و هشدار می داد. خاطرنشان کرد: اعظم طالقانی همواره به نادیده گرفتن حقوق مردم به ویژه زنان و بالاخص زندانیان مظلوم اعتراض می کرد.
وی ادامه داد: از او می پرسیدند که شما می دانید که برای ریاست جمهوری زنان پذیرفته نمی شوید و کسی حرف تان را گوش نمی کند و اعتراضات شما را نادیده می گیرند. پاسخ میداد قرار نیست با این برخوردها ناامید شویم.
مرتاضی تصریح کرد: مرحومه اعظم طالقانی می گفت ممکن است روزی که در ایران، زنی رئیس جمهوری شود، من نباشم و حتما نیستم اما بی شک هستی من در هستی و هستن آن جایگاه که نماد تحقق آیات عدالت و برابری قرآنی است، متجلی خواهد شد.
وی ادامه داد: خانم طالقانی، توانست چندین چهره از یک زن را در قابی به نام اعظم بنشاند. زن همسر، زن معلم، زن زندانی، زن مدیر مسئول مجله، زن نماینده مجلس و زن دبیر کل حزب. اعظم خانم در همه این ساحتها یک چیز بهتر را همواره جستجو می کرد و آن دنیای عادلانه بود.
این فعال سیاسی گفت: هستی به غایت شورمند و زنانه اعظم طالقانی او را وامیداشت که امیدوارانه چهره های متعددی از خود را در یک قاب بنشاند. جایی به شکل کنشگر سیاسی کهنهکاری در می آمد که یک شورشی تمام عیار است و ترجیع بند تمامی نامههای سرگشاده و سربستهاش این است که مردم ما برای رسیدن به این وضعیت نامطلوب انقلاب نکرده اند، در جایی دیگر مادر پرحوصله و مهربانی است که فرزند دیرآموزش از بیماری رنج می برد را پرستاری می کند.
وی افزود: در گوشه دیگری از این قاب، اعظم خانم است که مدیر مسئول مجله ای است که می خواهد پیام هاجر را به گوش مردم و به گوش ابراهیمیان زمان برساند و در متن و وسط قاب، این اعظم طالقانی است که بسیار جدی، ایستاده، قرآن بالای سر گرفته و می گوید برداشت ها و تفاسیری از قرآن که بر اساس انکار حقوق زنان و تبعیضهای جنسیتی صورت می گیرد، نادرست است و پیام انبیا از شیخ الانبیا ابراهیم (ع) گرفته تا محمد مصطفی(ص) را عدالت و برابری میان مردم می داند.
اعظم طالقانی تحزب را پیام قرآن می دانست
لطف الله میثمی یکی دیگر از فعالان سیاسی نیز در سخنانی به بیان گوشه هایی از رشادت ها و آزاد اندیشی های اعظم طالقانی پرداخت.
وی در ادامه به تلاشهای مرحومه اعظم طالقانی برای ریاست جمهوری زنان اشاره کرد و گفت: مرحومه اعظم طالقانی در تمام انتخاباتها شرکت می کرد تا این موضوع را که رجال سیاسی اعم از زن و مرد است، را نهادینه کند.
میثمی، علاقهمندی مرحومه اعظم طالقانی به تحزب را یادآور شد و افزود: طالقانی به حزب معتقد بود و آنرا پیام قرآن می دانست و در تمام طول عمر با داشتن مشکلات جسمی و فرزند بیمار از فعالیت در این راه دست نکشید.
اعظم طالقانی نگاه جامعهمحور داشت
محمد توسلی، نیز در سخنانی پیام مرحومه اعظم طالقانی برای جامعه امروز را جامعه محور بودن نه قدرت محور بودن عنوان کرد و گفت: البته اگر فرصتهایی فراهم شد باید در قدرت قرار گرفت و برای برطرف کردن مشکلات و گذار به دموکراسی تلاش کرد.
این فعال سیاسی با اشاره به تلاشهای مرحومه اعظم طالقانی در چهار دهه بعد از انقلاب یادآورشد: تشکیل حزب، انتشار پیام هاجر و پیام ابراهیم از مهمترین تلاش های سیاسی وی بود که همگی در راستای آگاهی بخشی به جامعه بود.
وی افزود: نگاه مرحوم اعظم طالقانی، آگاهی بخشی به جامعه بود تا جنبش اجتماعی ایران بتواند اهداف راهبردی خود را دنبال کند.
توسلی از احزاب، نهادهای مدنی و رسانهها خواست تا دیدگاههای اعظم طالقانی برای ارتقای آگاهی جامعه دنبال کنند.
از افراد حاضر در مراسم تشییع وی می توان به علی ربیعی سخنگوی دولت، عباسعلی امیری معاون پارلمانی رئیس جمهوری، مصطفی کواکبیان و پروانه سلحشوری نمایندگان مجلس شورای اسلامی، علی شکوری راد دبیرکل حزب اتحاد ملت ایران و محمود دعایی مدیر مسئول روزنامه اطلاعات اشاره کرد.
قاسم میرزایی نیکو، محمد محمدی گرگانی، لطف الله میثمی، محمدجواد حقشناس، احمد خمینی، هادی قابل، ولی الله شجاع پوریان، سعید لیلاز، محمدتقی فاضل میبدی، محمدمهدی جعفری، هاشم آغاجری، حبیب الله پیمان، محمدرضا تابش، مینو مرتاضی، مصطفی تاجزاده، پروانه سلحشوری، محمد توسلی، صدیقه وسمقی، احمد زیدآبادی، حامد سحابی، احسان شریعتی، مرتضی الویری، فاطمه صادقی، محمد جواد غلامرضا کاشی، فاطمه سعیدی، فاطمه ذوالقدر و طیبه سیاوشی از دیگر فعالان سیاسی و اجتماعی بودند که در مراسم تشییع مرحوم طالقانی شرکت کردند.
مرحوم اعظم طالقانی از زندانیان پیش از انقلاب و عضو دور اول مجلس شورای اسلامی بود. وی در سالهای پس از انقلاب، فعالیت های گستردهای در حوزههای اجتماعی، سیاسی و مطبوعاتی داشت.