تهران- ایرنا- شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان در نامه ای به دبیر شورای نگهبان درباره مصوبه اخیر مجلس شورای اسلامی مبنی بر حذف تنوع مدارس نوشت: طرح حذف تنوع مدارس در واقع گام نهادن در مسیر خصوصی سازی است.

به گزارش روز شنبه بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان؛ در نامه شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان خطاب به آیت الله احمد جنتی آمده است که با توجه به اینکه طرح حذف تنوع مدارس به شورای نگهبان قانون اساسی ارسال شده، نکاتی کارشناسی پیرامون تبعات و مشکلات مرتبط بر اجرای این طرح ارائه می شود که لازم است در مورد آن، دقت نظر لازم صورت پذیرد.

برخی از آنچه در راستای اجرای این مصوبه از حیث کارشناسی و حقوقی اتفاق می افتد عبارت است از:

حذف طیف وسیعی از مدارس دولتی مطلوب
حذف غیر کارشناسانه طیف گسترده ای از مدارسی که ذیل مدارس دولتی قرار دارد، اعم از مدارسی همچون نموله دولتی، استعداد های درخشان، شاهد، ایثارگر، وابسته به دستگاه ها، عشایری، تطبیقی، معارف اسلامی، هیات امنایی، قرآنی، از راه دور و ماندگار که این خود ضربه مهلکی است بر کیفیت و مزیت مدارس دولتی.

تضعیف عدالت آموزشی
فلسفه ظهور مدارس دولتی همچون مدارس عشایری، نمونه دولتی،مدارس شبانه روزی، مدارس بزرگسالان و مدارس از راه دور، ایجاد عدالت آموزشی و از بین بردن تفاوت در برخورداری های اجتماعی و نابرابری ها است. برای مثال مدارس شبانه روزی با هدف توسعه امکانات آموزشی و پرورشی و ایجاد فرصت تحصیلی برای دانش آموزان روستاهای پراکنده و کم جمعیت تاسیس شده اند.

گام نهادن در مسیر خصوصی سازی
عموما مدارس عادی دولتی نسبت به مدارس دولتی وابسته، شاهد و ایثارگر و تیز هوشان از کیفیت نامطلوب و پایین تری برخوردارند و به دنبال حذف مدارس مطلوب دولتی، دانش آموزان مستعد و متقاضی ادامه تحصیل در مدارس با کیفیت بالاتر به  اجبار باید به سمت مدارس غیر دولتی مد نظر روی آورند که این خود مسبب رشد فزاینده مدارس غیر دولتی خواهد بود و نظام تعلیم و تربیت را به سمت و سوی خصوصی سازی سوق داده و پایه ریز بروز مشکلات اساسی در این زمینه خواهد بود و عدالت آموزشی را خدشه دار خواهد کرد.

مغایرت با  مطالبات رهبری
مقام معظم رهبری بارها بر حمایت از جریان نخبه پروری و تقویت مدارس استعدادهای درخشان تاکید کرده اند و تقویت این مدارس را مورد تاکید قرار داده اند که مصوبه در مغایرت با مطالبات ایشان و اولویت های قانونگذار مقرر در بند(۱۵) سیاست های قانونگذاری است.

مغایرت با سند تحول بنیادین آموزش و پرورش
در راهکار ۳-۵ سند تحول بنیادین که پیرامون تامین و بسط عدالت در برخورداری از تعلیم و تربیت مناسب و با کیفیت مطلوب، بیان می شود که توانمند سازی دانش آموزان ساکن در مناطق محروم، روستاها، حاشیه شهرها، عشایر کوچ نشین و همچنین مناطق دوزبانه با نیاز های ویژه، با تاکید بر ایجاد فرصت های آموزشی متنوع و با کیفیت مطرح می شود که مصوبه مذکور در مغایرت با این سند چشم انداز و نقشه راه تعیین شده در آن است.

مغایرت با سیاست های کلان شورای عالی انقلاب فرهنگی
جلوگیری شورای عالی انقلاب فرهنگی از اجرای مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش در سال ۹۶ در خصوص حذف مدارس استعدادهای درخشان و نمونه دولتی دال بر سیاست و رویکرد مثبت این شورا نسبت به این مدارس است و نیز طبق ماده(۲) اساسنامه سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی، هدف از تاسیس سازمان مذکور عبارت است از تعیین رویکردها، برنامه ریزی، نظارت بر شناسایی و پشتیبانی، تربیت و هدایت استعدادهای برتر کشور در دوره تربیت رسمی و عمومی مطرح می شود که مصوبه فوق الذکر در تضاد با سیاست های کلان شورای عالی انقلاب فرهنگی است

در تضاد بودن با سیاست های کلی نظام قانونگذاری
متن مصوبه پیرامون تعریف ‹‹مدارس خاص›› و« تنوع›› و تقسیم مدارس دولتی و غیر دولتی دارای ابهام است و بر همین اساس با بند (۹) سیاست های کلی نظام قانونگذاری مواجه خواهد بود.
لذا شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان تقاضا دارد حسب نکات فوق، شورای نگهبان با استرداد و ملغای مصوبه اخیر مجلس مبتنی  بر حذف تنوع مدارس؛ از تضعیف و ضربه مهلک بر بدنه نظام تعلیم و تربیت و نقض صریح قوانین و سیاست های کلی و اسناد و مراجع  بالادستی جلوگیری کند.