منصور یزدی زاده در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا در حاشیه پانزدهمین نمایشگاه بین المللی معدن، صنایع معدنی، ماشین الات و تجهیزات معدنی، ماشین آلات راهسازی و ساختمان و صنایع وابسته در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران افزود: پیش بینی می شود با روند مطلوب صادرات، به هدف طراحی شده دست یابیم.
وی خاطرنشان ساخت: چنانچه ذوب آهن نسبت به صدور یک میلیون و ۵۰ هزار تن هم تا پایان امسال برسد، نیاز ارزی خود را تامین کرده و در این زمینه مشکلی نخواهد داشت.
یزدی زاده پیرامون پرسش دیگر ایرنا در ارتباط با وضعیت مطالبات فعالان زغالسنگ که نیازهای ذوب آهن را تامین می کنند، اضافه کرد: سال گذشته براساس تصمیم کمیته پشتیبانی زغالسنگ که به ریاست وزیر صنعت برگزار شد، این کمیته در ۱۵ دیماه ۹۷، قیمت خرید کنسانتره زغال سنگ توسط شرکت ذوب آهن را بر مبنای ۲۶.۵ درصد قیمت شمش فولاد خوزستان در بورس کالا و بر پایه مشخصات فنی مندرج در جدول مربوطه بود که از یکم آذر ۹۷ ( یک ماه جلوتر) شکل اجرایی به خود گرفت.
یزدی زاده گفت: امروز بزرگترین تامین کننده زغال ذوب آهن میزان مطالباتش به یک چهارم رسیده و پرداخت های خوبی به تامین کنندگان زغالسنگ این واحد انجام شده و امسال برخلاف سالهای گذشته که برای تعیین قیمت چانه زنی داشتیم، مشکلی نبود.
مدیرعامل ذوب آهن در ارتباط با موضوع عوارض ۲۵ درصدی برای صادرات سنگ آهن موضوع پرسش یکی از خبرنگاران توضیح داد: براساس اعلام معاون امور معادن وصنایع معدنی وزارت صنعت، اعمال عوارض ۲۵ درصدی بازدارنده نبوده و اکنون روزانه ۲ تا سه فروند کشتی حامل سنگ آهن به مقصد مربوطه از آبهای سرزمینی کشورمان خارج می شود.
وی تاکید کرد: مادامی که فولاد سازیهای کشور نیاز به سنگ آهن داخلی دارند، باید توسط تولید کنندگان تامین شود و دولت نمی تواند مانع صادرات شود، اما با اعمال تعرفه می تواند این موضوع را مدیریت کند و این مساله امروز مشکل ذوب آهن نیست، بلکه علاوه بر فولاد سازان بزرگ، واحد های کوچک هم با مشکل تامین سنگ آهن مورد نیاز روبرو شده اند.
یزدی زاده تصریح کرد: سازمان توسعه و نوسازی معادن وصنایع معدنی ایران ( ایمیدرو ) امسال تامین یک میلیون و ۷۰۰ هزار تن سنگ آهن را مورد تاکید قرار داده، اما این رقم در واقع ۴۰ درصد نیاز ذوب آهن را در برمی گیرد.
وی در ارتباط با سوال یکی از خبرنگاران پیرامون مشخصات فنی ریل راه آهن تولیدی در ذوب آهن هم گفت: امروز تولید ریل در این واحد برابر با استاندارد های روز و منطبق بر نیاز راه آهن و وزارت راه وشهر سازی تولید می شود و زمانی که در کشور تولید انحصاری از سوی این واحد انجام می شود، نیازی به برگزاری مناقصه و تشریفات بروکراسی ندارد.
مدیرعامل ذوب آهن در ارتباط با تشدید تحریم ها و اینکه بر روند تولید موثر بوده یا خیر که مورد سوال خبرنگار دیگری بود، توضیح داد: تحریم ها مدت ۴۰ سال برای تولید کشور نقش آفرینی می کند و موضوع جدیدی نیست و با این وجود میزان واردات زغالسنگ مورد نیاز از سهم ۳۵ تا ۴۰ درصدی به ۲۵ تا ۳۰ درصد کاهش یافته است و در ارتباط با صادرات هم با وجود موانع، این مهم انجام می شود، اما هزینه ها را افزایش داده است.