تهران- ایرنا- شدت انتقادها از عملکرد شرکتهای ارزش افزوده تلفن همراه در سال ۱۳۹۸ موجب چالشی جدی میان آنها و وزارت ارتباطات شد بهطوری که وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در ۲۴ شهریورماه ۹۸ برای چندمین بار طی سالهای۹۷ و ۹۸ بر تعطیلی سرویسهای ارزش افزوده تاکید کرد و هشدار داد که «کل» سرویسها تعطیل خواهد شد.
«محمدجواد آذری جهرمی» در توییتر خود نوشت: شاید وقتش رسیده باشد که به زودی «کل سرویسهای ارزش افزوده» را برای همیشه تعطیل کنیم. من در مورد حقالناس هیچ خط قرمزی ندارم، مخصوصاً اگر از جیب مردم دزدی شود.
اظهارات وزیر ارتباطات در این باره البته باز هم تکرار شد یک بار در ۲ مهرماه ۹۸ و در لایو صفحه اینستاگرامی خود و بار دیگر در تاریخ ۷ مهرماه ۹۸ که گفت: به مبارزه برای این کار ادامه میدهم.
آذری جهرمی همچنین در حاشیه یک برنامه تصریح کرد: فعالان بخش ارزش افزوده برای کارشان از نهادهای مختلف مجوز دریافت کردهاند. تمامی فعالیتهایشان نیز غیرقانونی نیست اما راه درآمدزاییشان غیرقانونی است. اولین اقدام برای پایان دادن به وس (VAS) شفافسازی و تهیه لیست شرکتها و آن بخش از فعالیتهایشان است. چرا که در فضای غبارآلود نمیتوان تصمیم گرفت.
این اظهارات در نهایت به ملزم کردن اپراتورها به اعلام این که طی سه سال گذشته چه مبلغی از جیبشان برای خدمات «وس» و به حساب چه شرکتهایی رفته است منجر شد.
که آذری جهرمی آن را به طور جدی در ۱۷ مهرماه ۹۸ پیگیری کند.
این اقدام وزیر ارتباطات البته واکنش های مثبت بسیاری در جامعه ایجاد کرد که از جمله آنها حمایت نمازگزاران برخی شهرهای مختلف کشور بود که با امضای طوماری برای وزیر رخ داد.
در راستای شفافسازی در این زمینه، «حسین فلاح جوشقانی» معاون وزیر ارتباطات هم اعلام کرد که اعلام میزان پول رفته از جیب مردم توسط شرکتهای ارزش افزوده با دستور دادستانی کل کشور متوقف شده است اما با جلب نظر قوه قضاییه، بازگشت پولهای رفته از جیب مردم را عملی خواهیم کرد.
چندی بعد وزیر ارتباطات در تاریخ ۱۲ آبان ماه با اعلام کد #۶*۸۰۰* از مردم خواست با شمارهگیری این کد، در گرفتن حق و حقوقشان سهیم شوند. این کد نشان میدهد چقدر پول از جیب مردم برداشته شده است. وی همچنین اضافه کرد: شکایتی هم داشتید لطفاً از طریق پیامک به ۸۰۰۷ بفرستید.
بسیاری از کاربران پس از گرفتن این کد دستوری متوجه شدند مبالغ عجیبی از رقم های اندک گرفته تا ۱۲ میلیون تومان حساب شان کسر شده است. در همین راستا شماره ۸۰۰۷ برای شکایت در نظر گرفته شده بود که با ارسال یک پیامک رایگان به این سرشماره امکانپذیر بود.
براساس اعلام وزیر ارتباطات تا تاریخ ۲۱ آبانماه تعداد یک میلیون و ۲۰۰ هزار شکایت در سامانه ثبت و برای قوه قضائیه ارسال شد.