توسعه و تکمیل مسیرهای ریلی و رساندن قطار به ۵ مرکز استان به عنوان برنامه دولت تدبیر و امید و با مشارکت شرکت ساخت و توسعه حملو نقل زیربناهای کشور از ابتدای آغاز به کار دولت تدبیر و امید در دستور کار قرار گرفت که با نام پروژههای ریلی اقتصاد مقاومتی شناخته میشود.
در سالهای گذشته راهآهن به کرمانشاه، همدان، رشت و ارومیه رسید و دولت تلاشکرد با اختصاص بودجههای کمکی از تاخیر در اجرای پروژههای ریلی در شرایط تحریم بکاهد و با اختصاص سهم ۱۵ درصدی از محل صندوق توسعه ملی برای دریافت فاینانس، جذب سرمایهگذاران برای ساخت محورهای ریلی را سرعت دهد.
درحالیکه متوسط ریلگذاری در دولت قبل بین ۱۰۰ تا ۱۲۰ کیلومتر در سال بود، اما در دولت یازدهم و دوازدهم باوجود کمبود منابع مالی طی دو سال اخیر میزان ریلگذاری تا ۱۸۰ کیلومتر در سالهای ۹۴ تا ۹۶ افزایش یافت.
مسیر ریلی میانه تا بستانآباد به طول ۱۳۰ کیلومتر است؛ این محور دارای هفت دستگاه تونل به طول ۱۸ هزار متر است که بعد از راه آهن قزوین-رشت دومین رکورد را در طرحهای اولویتدار ریلی در زمینه احداث تونل دارا است.
این قطعه از راه آهن تبریز اکنون به پیشرفت ۹۵ درصدی رسیده است و با اتمام آسفالتریزی ایستگاه راه آهن بستان آباد تا داخل شهر پروژه تا چند هفته آینده آماده بهرهبرداری میشود.
مسیر بستانآباد تا تبریز نیز به طول ۴۲ کیلومتر بیشتر از ۸۲ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و گفته شده است که این مسیر نیز تا پایان سال آینده به بهرهبرداری می رسد.
خطآهن میانه - تبریز از قدیمیترین طرحهای حمل و نقلی کشور و از طرحهای بزرگ و راهبردی آذربایجان شرقی است که از سال ۷۹ به طول حدود ۱۷۵ کیلومتر ساخته شده است.
این پروژه ادامه راهآهن تهران - میانه است که در صورت تکمیل، فاصله بین تهران و تبریز را از نظر مسافت ۱۱۴ کیلومتر و از لحاظ زمانی ۵.۵ ساعت کاهش میدهد.
به گزارش ایرنا این مسیر ریلی تا پایان آبان ماه افتتاح خواهد شد.