مشهد- ایرنا - ابعاد فقهی و جامعه شناختی ورود زنان به ورزشگاه‌ها در دانشگاه فردوسی مشهد بررسی شد.

در این نشست که روز یکشنبه برگزار شد یک استاد حوزه و دانشگاه گفت: به جای پاسخ و حل موضوعات از جمله حضور بانوان در ورزشگاه‌ها که مورد پرسش است راحت ترین کار این است که فتوا به حرمت حضورشان در ورزشگاه‌ها از سوی حکومت صادر شود.

آیت‌الله محسن غرویان افزود: این در حالی است که نسل جوان امروزی جست و جوگر است و دیگر تّعبدی رفتار نمی کند و باید برای پرسش های او پاسخ مناسبی داشته باشیم.


وی ادامه داد: استنباطی که از آیه " الرجال قَوامُون عَلَی النِّسَاءِ " شده است این است که مردان و به عبارتی حکومت به عنوان کارگزار نیمی از جامعه که زنان هستند وظیفه فراهم کردن امکانات مورد نیاز آنها را بر عهده دارند تا استعدادهای آنها در جامعه شکوفا شود و این یک حق و تکلیف شرعی است که بر گردن دارند نه اینکه مردان بر زنان برتری داشته باشند زیرا هر دوی آنها از نظر انسانی برابرند.
این استاد حوزه و دانشگاه گفت: منبع فقه ما آیات قرآن و روایات معصومین (ع) است ولی استنباط بعضی از فقها از این متون مردسالارانه است.
غرویان افزود: برسی موضوع ورود و خروج زنان به ورزشگاه نمی تواند یک مساله فقهی باشد و فقیه در این مورد نمی تواند نظری اعلام می کند زیرا فقیه حق ندارد نیت خوانی و تعیین مصداق کند برای اینکه رفتار افراد امری شخصی است که به تشخیص و نیتشان بستگی دارد و بر همین اساس نمی توانیم بگوییم تمام افرادی که بر روی سکوهای ورزشگاه حضور دارند در حال انجام فعل حرام هستند.  
وی ادامه داد: افعال و رفتار انسان‌ها ظاهر و باطنی دارد مانند کسی که در حال نماز به نامحرم نگاه بیندازد که در ظاهر نمازش صحیح است ولی در باطن که فرد باید به خدا نزدیک تر شود نگاه حرامی را انجام داده است و عدم توجه به این موضوع فقها را در طول تاریخ دچار یک انحراف کرده است.
این استاد حوزه و دانشگاه گفت: فقها باید در متن جامعه حضور داشته باشند تا نظرات فقهی شان در جامعه اثرگذار باشد اما بعضی از فقها حرف‌هایی می زنند که نشان می دهد در متن عینی جامعه نیستند و هیچ خبری از درون جامعه ندارند و مگر بین حضور زنان در ورزشگاه برای تماشای والیبال و یا فوتبال فرقی وجود دارد؟
غرویان افزود: ما هم اکنون در جامعه ای زندگی می کنیم که در پایتخت کشور که مقام معظم رهبری حضور دارند کنسرت موسیقی برگزار می شود ولی در یک استان دیگر همین کشور اسلامی بنا به دلایلی مجوز برگزاری کنسرت موسیقی لغو می شود.

وی تاکید کرد: سنگ پرانی، فحاشی و خسارت زدن به اموال عمومی که گاهی توسط مردان  در ورزشگاه‌ها انجام می‌شود حرام است.
در ادامه این نشست دبیر ‌کارگروه سلامت وزارت ورزش و جوانان هم گفت: باید بپذیریم که مرزهای اجتماعی جامعه در زمانه کنونی تغییر کرده است و امکانات فضای مجازی باعث شده است که جلوه هایی از قدرت افکار سیاستمداران در حال شکستن باشد و این فضای دگردیسی باعث شده است تا صدای بانوان برای ورود به ورزشگاه به گوش جامعه رسانده شود.


دکتر رضا شجیع افزود: با توجه به اینکه ترکیب مطالبات مَدنی به حق بانوان مانند حضور در ورزشگاه ها با مسائل ضد نظام مانند کشف حجاب تداخل داشت باعث شد تا عده ای  از به نتیجه رسیدن حضور زنان در ورزشگاه ها نتیجه دیگری را استباط کنند.  
وی ادامه داد: باید فوتبال را در بستر فرهنگی خودش مورد نقد قرار داد زیرا فرد علاقه مند و هوادار به فوتبال، در محیط ورزشگاه، خودش را در میان اجتماع بزرگ‌تری می بیند و از این که علاقه او نیز به دیگران تعمیم یافته است جذابیت خاصی را احساس می کند و بر هیمن اساس شاهد آن هستیم که بعضی از هواداران همه چیز خود را فدای تماشای فوتبال در ورزشگاه می‌کنند و حتی چند روز قبل از بازی از راه های دور خود را به ورزشگاه ها می رسانند.
دبیر ‌کارگروه سلامت وزارت ورزش و جوانان گفت: فوتبال بازنمایی زندگی است که دارای زمان، مرز جغرافیایی، جنگ و دفاع، رنگ ها و پرچم ها است و مجموعه این نمادها باعث ساخت یک واقعیت به نام فوتبال شده است و گاهی افرادی که این هویت را درک نمی کنند در حال برنامه ریزی برای این هواداران هستند.
شجیع افزود: فوتبال به عنوان یک ماهیت بین خودآگاه و ناخودآگاه هواداران وجود دارد و در هر لحظه نمی‌توانیم نتیجه و حرکت بعدی اش را پیش بینی کنیم.
وی ادامه داد: فوتبال فضایی ایجاد می‌کند که امیال و آرزوهای فرد در همذات پنداری را به تصویر می‌کشد تا او لذت ببرد و سرچشمه این فانتزی یک فقدان است که نمی توانند آن را پُر کنند.
دبیر ‌کارگروه سلامت وزارت ورزش و جوانان همچنین به جایگاه زن در طول تاریخ ایران اشاره کرد و افزود: در اشعار شاعران بزرگی مانند فردوسی، سعدی، مولوی نقش زن در خانه، همسرداری و پرورش کودکان به تصویر کشیده شده است و شاهدغیبت اجتماعی زنان هستیم اما زنان نیز این تقدیر را نپذیرفته‌اند و اعتراض خود را در قالب داستانهایی مانند کدو قلقله زن، خاله سوسکه و لالایی های سوزناک که هیچ حضوری از مرد در آنها دیده نمی‌شود مطرح کرده اند.
شجیع  افزود:همچنین درآئین مهر نیز، ورود زنان به معابد و اماکن مذهبی ممنوع بوده است و سپس این ممنوعیت‌ها به گودهای زورخانه‌ای و قهوه‌خانه ها سرایت کرده تا این فضاها نیز مردسالارانه باشد و کم کم از زمان صفویه و با برپایی مراسم‌ تعزیه نقش‌های اجتماعی کوچک برای زنان پیدا شده است.
وی ادامه داد: بر همین اساس در زمانه کنونی، بیان اعتراض بانوان از شعر و داستان گذشته و دیگر نمی توان با دلایل ساده‌ای آنها را مجاب کرد تا از حق اجتماعی خود بگذرند.


مدیر فرهنگی و فعالیت‌های داوطلبانه دانشگاه فردوسی مشهد نیز در این نشست گفت: شرایط ویژه امروز جامعه ما از دوره قاجاریه به پهلوی و در ادامه تاکنون تغییراتی داشته است که از آن جمله می‌توان به سرعت بی‌نظیر تبدیل اَمرسیاسی به اَمر اجتماعی اشاره کرد.
دکتر مهدی کرمانی افزود: بنگاه‌های رسانه‌ای که بیشتر تحت سلطه سیاستمداران و دولت مرکزی بوده‌اند به گونه‌ای رفتار کرده اند تا جامعه مَدنی سهمی در گفت و شنود سازنده برای بیان ایده‌های خود در جهت ساماندهی زندگی اجتماعی نداشته باشد.
عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: در جامعه مساله‌های لاینحل زیادی وجود دارد ولی مساله‌های تصنعی جای پرسش‌های اساسی را گرفته است و این شبه مساله‌ها را اهالی سیاست با کمک اصحاب رسانه وابسته ایجاد می کنند.
کرمانی با طرح این پرسش که آیا ورود زنان به ورزشگاه‌ها توانسته است نابرابری جنسیتی که مساله بزرگتری نسبت به ورود زنان به ورزشگاه است را حل کند افزود: باید عرصه برای گفت و گو و طرح  پرسش‌های اساسی جامعه فراهم شود تا درمورد تمام آنها به نتایج درست و مناسب برسیم.