تهران-ایرنا- جامعه شناس و استاد دانشگاه گفت: مرحوم اعظم طالقانی همواره چشم به جامعه مدنی داشت و راه حل مسائل را تقویت امید می‌دانست.

«سعید مدنی» امروز دوشنبه در مجلس ترحیم مرحوم اعظم طالقانی که در کانون توحید برگزار شد، به بیان برخی از بارزترین ویژگی‌های مرحوم پرداخت و با اشاره به اینکه وی به مردانه نبودن سیاست اعتقاد داشت، افزود: اعظم طالقانی از جمله افرادی بود که شرایط موجود را نامید کننده می‌دانست. اما این ناامیدی برای طالقانی محرک فعالیت بیشتر بود. او در این تاریکی و تبعیض و ناعدالتی به دنبال روزنه امید می‌گشت.
وی افزود: طالقانی راه حل مسائل را تقویت امید می‌دانست و معتقد بود جامعه ایران ظرفیت بهتر شدن را دارد. او تردیدی نداشت که جامعه ایران باید به سمت دموکراسی و عدالت پیش برود و به وعده قرآنی صبح روشن باور داشت به همین دلیل با تمام دردها و ناتوانی‌هایش از فعالیت باز نایستاد.
مدنی وجه دیگر شخصیت اعظم طالقانی را تاکید بر تقویت جامعه مدنی عنوان کرد و گفت: او پس از انقلاب دو تعاونی برای زنان تشکیل داد و معتقد بود برای رفع ظلم‌ نباید منتظر کسی ماند. به اعتقاد طالقانی در ساختار دولتی که فساد ریشه زده است، نمی‌توان علیه فساد تلاش کرد.

آقازاده‌ای که علیه‌آقازادگی  و هرگونه تبعیض علیه زنان شورید

این استاد جامعه شناسی در بیان دیگر ویژگی مرحوم اعظم طالقانی گفت: مشخصه دیگر او تاکید بر ایران و بقای هویت ایرانی است. او بر هویت ملی تاکید می‌کرد که در آن حقوق همه ادیان و قومیت‌ها و اقلیت ها تامین شود.
مدنی خاطرنشان کرد: اعظم طالقانی آقازاده ای بود که علیه آقازادگی شورید. او به واسطه شرف فرزندِ پدر بودن، اعظم طالقانی نشد. بلکه خودش تلاش کرد و با اتکا به توانمندی های خودش به این جایگاه اجتماعی رسید.
وی در پایان تاکید کرد: طالقانی زن بزرگی بود که بر هر گونه تبعیض علیه زنان شورید. فعال سیاسی اجتماعی بود که همواره چشم‌بر جامعه مدنی داشت.

 در راه پدرش حرکت کرد

«محمدتقی فاضل میبدی» دیگر سخنرانی بود که در مجلس گرامیداشت اعظم طالقانی سخن گفت و ضمن یادکرد از مرحوم آیت الله سید محمود طالقانی و نگرش‌های نوآورانه وی در فهم دین و قرآن گفت: اعظم طالقانی به دنبال این بود که فتواهای تبعیض آمیز درباره زنان را اصلاح کند.
وی با اشاره به برخی تلاش‌های علمی اعظم طالقانی برای برداشتی مطابق با عقل از متون اسلامی خاطرنشان کرد: کسی که خود پیش از انقلاب به زندان رفته و در معرض افکار چپ و راست بود، تحت تأثیر تربیتی که از پدر داشت، ثبات قدمش را حفظ کرد و علاوه بر آن تلاش کرد تا این تعلیمات راستین اسلامی را در اختیار دیگر زنان هم قرار دهد تا آنان به خاطر برخی برداشت های تبعیض آمیز دچار انحراف نشوند.
فاضل میبدی افزود: خانم طالقانی بعد از انقلاب هم به کار فرهنگی و اجتماعی روی آورد و خود شاهد بودم که در رسیدگی به محرومین، کمک مالی را همراه با آگاهی رسانی فرهنگی، آن هم به روش های صحیح و عزتمندانه، انجام می‌داد.
استاد حوزه و دانشگاه در پایان سخنان خود گفت: مرحوم آیت الله طالقانی در یکی از آثار خود آورده است که به جای توجه بیش از اندازه به دشمن و بزرگ ساختن آنان، باید تمرکز را بر جامعه خود و تقویت بدنه اجتماعی پرداخت. مرحوم اعظم طالقانی نیز در راستای توصیه پدر خود حرکت کرد.

میانه عقل و دین ایستاده بود

«صدیقه وسمقی»، قرآن پژوه و عضو سابق شورای شهر تهران نیز در سخنانی به دغدغه های دینی اعظم طالقانی پرداخت و گفت: مرحوم طالقانی به احکام دینی از منظر تعبد نگاه نمی‌کرد و اهل تعقل و تدبر بود. او می‌دید که زنان با تبعیضاتی رو به رو هستند که متاسفانه به نام دین انجام می‌شود، بنابراین تلاش خود را برای اصلاح احکام تبعیض آمیز متمرکز کرده بود.
عضو سابق شورای شهر تهران تاکید کرد: طالقانی توانسته بود از سد بسیاری از خرافات و تبعیضات گذر کند. زنی که به ریاست‌ جمهوری زنان باور داشت، قطعا اینکه زنان نمی‌توانند سرپرست خانواده باشند را عقلانی نمی داند. وی تبعیضاتی که قرن‌هاست به نام دین ترویج می‌شود را با قاطعیت رد می‌کرد.
وسمقی مهمترین ویژگی طالقانی را ایجاد تعادل میان عقل و دین توصیف کرد و افزود: ایشان هر جا تعارضی میان دین و عقل می دید کاری می‌کرد که نه دین ضربه بخورد و نه عقل فراموش شود. بر همین اساس بود که هیچ‌گاه حجاب اجباری را نپذیرفت.

اعظم السادات علایی طالقانی، فرزند آیت الله سید محمود طالقانی، روز چهارشنبه هشتم آبان ماه بر اثر عارضه مغزی درگذشت. مراسم ترحیم این فعال سیاسی، روز دوشنبه (امروز) در کانون توحید تهران با حضور جمعی از شخصیتها و فعالان سیاسی و علاقه مندان و دوست داران مرحوم برگزار شد.