گزارش روابط عمومی استانداری گیلان به ایرنا حاکیست؛ لایروبی و ساماندهی حوضچه ها و کانال های کشتیرانی با استفاده از ظرفیت های موجود، تامین اعتبارات ملی، ارتقاء ظرفیت ها و توسعه و ترمیم سازه های پهلوگیری ( اسکله ) کشتی ها در بنادر استان از مواردی بود که در دیدار دکتر ارسلان زارع استاندار گیلان با دکتر محمد راستاد بررسی شد.
استاندار گیلان همچنین بازسازی ساختمان ها و مستحدثات قدیمی فرسوده، دستگاه ها و ماشین آلات مستهلک و نیز افزایش و توسعه ظرفیت محل های بارگیری و باراندازی تعدادی از اسکله های بنادر را خواستار شد.
اعطاء ۱۰ درصد تخفیف برای کلیه ردیفهای مربوط به حقوق، عوارض و هزینههای بندری مترتب بر کشتیهای حامل کالاهای وارده به بندرانزلی، شتاب در تدوین و ابلاغ طرح جامع بندرانزلی، لحاظ فرصتهای طرحهای سرمایهگذاری موجود و آتی با مدنظر قرار دادن ظرفیتهای بنادر آستارا و کاسپین و نیز صدور مجوزهای لازم جهت انعقاد قراردادهای سرمایهگذاری از دیگر مواردی بود که استاندار گیلان در دیدار با مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی پیگیری کرد.
استان گیلان در انزلی و آستارا دارای بندر است؛ انزلی به عنوان یکی از قدیمی ترین بنادر کشور از دیرباز مجتمع بندری آن به عنوان دروازه اروپا برای مبادلات تجاری مورد استفاده قرار گرفته و برخورداری از مزیت هایی همچون نزدیکی با بنادر آستراخان و ماخاچ کالا در روسیه، باکو در آذربایجان، دسترسی آسان به بنادر اکتائو در کشور قزاقستان و ترکمن باشی در کشور ترکمنستان، دسترسی به بازار مصرف بالای ۳۰۰ میلیون جمعیت کشورهای استقلال یافتـه شوروی سابق و کشورهای همسایه ایران و همچنین قرار گرفتن آن در مسیر کریدورهای بین المللی ترانزیت (شمال-جنوب، تراسیکا) و از همه مهم تر نزدیکی به مراکز اصلی و صنعتی کشور ایران، فلسفه وجودی بندر انزلی را نسبت به سایر بنادر شمالی در حوزه دریای خزر متمایز کرده است.
بندرگاه انزلی در حال حاضر ۱۳ پست اسکله دارد و چند پست اسکله از جمله دلفین و اسکله های نفتی هم در دست احداث است؛ این بندرگاه از گذشته قابلیت تخلیه و بارگیری انواع کالاها از جمله چوب، غلات، روغن، مواد نفتی و تخلیه و بارگیری کانتینری را هم داراست.
بندر چند منظوره آستارا نیز با ۶۰ هکتار وسعت، نخستین بندر بخش خصوصی کشور و نزدیک ترین و مقرون به صرفه ترین مسیر تجارت و حمل و نقل کالا بین آسیا، آفریقا و اروپا برای تخلیه و بارگیری کشتیهای دو هزار و ۵۰۰ تنی طراحی شده و بعد از تکمیل، یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن از ظرفیت آن با یک اسکله به تخلیه و بارگیری سوخت و مواد نفتی و دو میلیون تن به تخلیه و بارگیری سایر کالاها اختصاص خواهد یافت و ظرفیت پذیرش همزمان پنج کشتی در پنج اسکله اختصاصی را خواهد داشت.