تهران- ایرنا- «اروپا به تعهداتش عمل نکند، گام‌های مهم‌تری برمی‌داریم، اظهارات مکرون نشان می‌دهد که پاریس دیگر به انجام گفت وگو میان تهران و واشنگتن امیدوار نیست، ‌اکبر ترکان: اگر به FATF نپیوندیم، بهانه جدیدی برای تحریم بیشتر ایجاد می‌شود و چه کسی «سرلیست» بشود؟» از جمله مهمترین عناوین گزارش های رصد شده از تارنماهای خبری داخل، در طول چند روز گذشته است.

گروه اطلاع رسانی بنابه رسالت خبری ایرنا، به عنوان خبرگزاری رسمی نظام، دولت و مردم، به منظور ایجاد پل ارتباطی در مسیر گسترش آگاهی سازی، با مروری بر مهمترین و برجسته ترین گزارش های پایگاه های خبری داخلی منتشر شده در طول چند روز گذشته، گزیده ای از این گزارش ها را انتخاب و با عنوان «برجسته های تارنماها» منعکس کرده است.

اروپا به تعهداتش عمل نکند، گام‌های مهم‌تری برمی‌داریم

پایگاه خبری تابناک در گفت و گو با محمد سعیدی، عضو تیم مذاکرات هسته‌ای در دهه ۸۰، آورده است: قائم مقام سازمان انرژی اتمی در دولت اصلاحات در خصوص اقدام ایران درباره برداشت گام چهارم گفت: خروج یکجانبه آمریکا از برجام کاملا مغایر با معاهدات بین المللی بود و اساس این اقدام آمریکا یک شیوه و متد جدید را در دنیا به وجود آورد که به واسطه ان کشورهای بزرگ به راحتی می توانند تعهدات بین المللی خود را نقض کنند و درواقع یک مدل سازی جدید ایجاد کرد.

محمد سعیدی اظهار کرد: خروج یکجانبه آمریکا از برجام باعث شد تا ما دیگر نتوانیم از مواهب این قرارداد بین المللی کامل استفاده کنیم. اروپایی ها هم از نظر سیاسی و اقتصادی در آن حد قوی نبوده و نیستند که بتوانند با سیستم های بانکی و اقتصادی آمریکا مقابله کند. به همین دلیل خواسته و ناخواسته تابع سیاست های آمریکا هستند.  این در حالی است که کشورهای اروپایی حاضر در برجام می توانستند سیاست جدیدی را در چهارچوب اینستکس برای خود تعرف کنند. آنها می توانستند یک را بطه تجاری مشخص با ایران ایجاد کنند و پول نفت را به ما بدهند و مسیر تجارت ایران با اروپا را تسهیل کنند. اینها منجر به رابطه بانکی نزدیک ایران و اروپا می شد.

عضو تیم مذاکرات هسته ای در دهه ۸۰ گفت: متأسفانه اروپایی ها نشان دادند که قدرت بسیار محدودی دارند و نتوانستند نظرات خود را به آمریکا تحمیل کنند؛ بنابراین طبیعی است که بر اساس بندهای برجام تنها مسیری که برایمان باقی مانده این بود که تعهدات خود را در برجام به قبل از انعقاد این قرارداد بین المللی با ۱+۵ برگردانیم.  مطابق با حقوقی که ایران در برجام دارد، تعهدات هسته ای ذیل این قرارداد برگشت ناپذیر نبوده و بنابراین گام های ما برای کاهش تعهدات که آخرین آنها گام چهارم است یک گام منطقی و حساب شده و منطبق با برجام است و تا زمانی که طرفین به تعهدات خود باز نگردند، این اقدامات افزایشی ما در فعالیت های هسته ای ادامه پیدا خواهد کرد.

سعیدی در پاسخ به این که روند اجرای گام ها را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید و مهمترین اقدام ایران در این خصوص به نظر شما چه بوده است، عنوان کرد: آنچه ما در برجام توافق کرده بودیم این بود که سطح فعالیت های خود را در یک دوره زمانی کاهش دهیم و بعد از آن به فعالیت های بعدی خود بازگردیم.

وی با بیان اینکه در این فرایند (کاهش تعهدات هسته ای ایران ذیل برجام) مهم ترین اقدامی که شد این بود که فعالیت سایت فردو مجددا آغاز شود و غنی سازی بار دیگر در این سایت شکل بگیرد، گفت: البته به اعتقاد من و درصورتی که طرف های مقابل ما به تعهداتشان عمل نکنند، ما اقدامات بسیار مهم دیگری هم داریم که در زمان اجرای گام های دیگر شاهد آن خواهند بود.

قائم مقام سازمان انرژی اتمی در دولت اصلاحات افزود: اقداماتی که ایران برای کاهش میزان تعهدات هسته ایش در پیش دارد، بسیار تعیین کننده خواهد بود. اگر موضوع هسته ای ایران برای اروپایی ها مهم است، آنها باید تصمیم خود را بگیرند که می خواهند این معاهده (برجام) را حفظ کنند یا واقعا قصد خروج از آن و عدم اجرای تعهداتشان را دارند.  ما هنوز راه های دیگری داریم و گام های دیگری هم داریم که مهم تر از این چهار گامی است که تاکنون برای کاهش تعهدات برجامی مان برداشته ایم و اگر در بر همین پاشنه بچرخد، قطعا دولت و مسئولان نظام در زمان خود آن را اعلام خواهند کرد.

اظهارات مکرون نشان می‌دهد که پاریس دیگر به انجام گفت وگو میان تهران و واشنگتن امیدوار نیست؛  اروپایی ها احتمالا قصد دارند تا ژانویه ۲۰۲۰ برجام را به شکل کج‌دار و مریز با ایران ادامه دهند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب در گفت و گو با قاسم محبعلی، مدیرکل پیشین خاورمیانه وزارت خارجه، آورده است: قاسم محبعلی، مدیرکل پیشین خاورمیانه وزارت خارجه در ارزیابی خود از گام چهارم کاهش تعهدات برجامی ایران بر این باور است که از ابتدای آغاز کاهش تعهدات برجامی، هدف ایران وادار کردن طرف‌های مقابل به ورود به مسیر دیپلماسی بوده است. در واقع، تهران تلاش داشت تا زمینه حفظ برجام را از طریق مذاکره ایجاد نماید اما آن‌چه تاکنون شاهد بوده‌ایم، این اتفاق رخ نداده و بعید به نظر می‌رسد که پس از گام چهارم نیز این اتفاق رخ دهد. در شرایط کنونی تنها پوسته‌ای حقوقی از برجام باقی مانده و امکان دارد این پوسته نیز از میان برود و آثاری از برجام را نیز شاهد نباشیم.

این کارشناس مسائل بین‌الملل در ارتباط با اظهارات امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه مبنی بر افزایش فشارها بر ایران برای وادار کردن تهران به باقی ماندن در برجام، اظهار داشت: «برداشتن گام چهارم کاهش تعهدات برجامی ایران این ریسک را دارد که دیگر طرف‌ها نیز به این نتیجه برسند که مذاکره فاقد کارایی است و همراهی بیشتری را با آمریکا داشته باشند و سپس تحریم‌های بیشتری را علیه ایران تحمیل کنند تا از این طریق به هدف خود یعنی توافق جدید با حفظ چارچوب برجام دست پیدا کنند. اظهارات مکرون نشان می‌دهد که بر خلاف چند ماه گذشته، دیگر پاریس نیز به انجام گفتگو میان تهران و واشنگتن امیدوار نیست و نوعی انسداد موضوع مذاکره را از هر دو طرف مشاهد می‌کند.»

مدیرکل پیشین خاورمیانه وزارت خارجه در بخشی دیگر از گفته‌های خود، پیرامون امکان خروج کشورهای اروپایی حاضر در برجام و احتمال کشیده شدن موضوع به شورای امنیت و بهره‌گیری از مکانیسم ماشه (بازگشت خودکار تحریم‌ها) تاکید کرد: «حداکثر تلاش اروپایی‌ها این است که برجام به‌طور کامل از میان نرود. علی‌الخصوص آن‌ها از این امر نگران هستند که مرگ کامل برجام، زمینه تنش در منطقه خاورمیانه را افزایش دهد. البته شاید ان‌ها وضعیت را برای خروج از برجام مناسب ندانند؛ شاید آن‌ها در انتظار مشخص شدن رئیس‌جمهور آینده آمریکا، طی یک سال آتی هستند. بنابراین، شاید اروپایی ها قصد دارند تا ژانویه ۲۰۲۰ برجام را به شکل کج‌دار و مریز با تهران ادامه دهند.»

اکبر ترکان: مخالفت با پیوستن به لوایح FATF ممکن است انتخاباتی باشد؛ باید بیاموزیم در راستای منافع ملی متحد شویم؛  اگر به FATF نپیوندیم، بهانه جدیدی برای تحریم بیشتر ایجاد می‌شود

پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران در گفت و گو با اکبر ترکان، فعال سیاسی اعتدالگرا، آورده است: مهرماه امسال، کارگروه ویژه اقدام مالی موسوم به «FATF» مهلت نهایی ایران برای پیروی از معیارهای بین‌المللی را تا فوریه ۲۰۲۰ تمدید کرد. این درحالی است که صف‌آرایی موافقان و مخالفان پیوستن ایران به این لوایح همچنان ادامه دارد و با اینکه برخی تحلیلگران معتقدند که این موضوع تبدیل به بهانه ای برای گروهی در کشور شده تا با استفاده از تریبون‌های عمومی، اقدامات دولت را مخالف «مصالح عمومی» نشان دهند، اما نمی‌توان انکار کرد که عده ای نیز بدون سوءنیت و صرفا به دلیل برخی تبلیغات با تصویب نهایی لوایح FATF مخالف هستند.

در همین راستا، یک فعال سیاسی اعتدالگرا معتقد است از آنجا که به انتخابات مجلس شورای اسلامی نزدیک می‌شویم، جناح‌های مختلف سیاسی تلاش می‌کنند تا با جلب توجه کردن، فعالیت‌های خود را بیشتر کنند. مخالفت با پیوستن به لوایح FATF نیز ممکن است از جنس انتخاباتی باشد. متاسفانه رقابت سیاسی در ایران نه با اثبات خود که با نفی رقیب همراه است. در ادامه قسمتی از  این گفت و گو آمده است:

آقای مهندس! در روزهای اخیر شاهد برخی موضع گیری ها علیه پیوستن ایران به لوایح FATF درکشور هستیم. این درحالی است که گروهی از تحلیلگران بر این باورند که در صورت عدم پیوستن ایران به این لوایح، مشکلات زیادی در مبادلات مالی با کشورهای دنیا به وجود می آید. به نظر شما علت این مخالفت ها چه می تواند باشد؟

بخشی از این مخالفت‌ها به ویژگی‌های نظام سیاسی و انتخاباتی ما بازمی گردد. از آنجا که به انتخابات مجلس شورای اسلامی نزدیک می‌شویم، جناح‌های مختلف سیاسی تلاش می کنند تا با جلب توجه کردن، فعالیت‌های خود را بیشتر کنند. مخالفت با پیوستن به لوایح FATF نیز ممکن است از جنس انتخاباتی باشد. متاسفانه رقابت سیاسی در ایران نه با اثبات خود که با نفی رقیب همراه است.

یعنی وقتی دو گروه سیاسی قصد رقابت دارند، بهتر است که به اثبات توانایی‌های خود بپردازند و بگویند که راه حل‌ها و اندیشه‌هایشان برای اداره کشور چیست؟ بازگو کنند که برای صورت مسأله‌های مختلفی که در کشور وجود دارد، چه پاسخ هایی دارند. اما به جای این کار، رقبای سیاسی در ایران سعی می‌کنند رقیب را نفی کرده و با این کار در صدر توجه قرار گیرند. این نوع رفتار همیشه در فصول انتخابات رخ می‌دهد و فکر می کنم کسانی که در ادوار گذشته به طور ذاتی رقیب آقای روحانی بودند، حالا نیز تلاش می‌کنند نفی رقیب کنند.

بالاخره دولت آقای دکتر روحانی با اندیشه‌ای روی کار آمده که آن را قبل از ریاست جمهوری بازگو و منتشر کرده است. اندیشه سیاسی ایشان سال ها پیش در کتابی تحت عنوان «دیپلماسی هسته ای و امنیت ملی» آمده است. این کتاب درباره سیاست‌های هسته ای، زمانی چاپ و منتشر شده که آقای روحانی رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک بوده است. آقای روحانی با این اندیشه خود را کاندیدای ریاست جمهوری کرد و بعد از انتخابات شروع به عمل کردن به اقداماتی کرد که به آنها باور داشت. یعنی «حل مسأله هسته‌ای از طریق مذاکره» که نتیجه نهایی آن نیز به موافقت نامه‌ای انجامید که «برجام» نام گرفت.

منتها رقبای سیاسی ایشان در تمام طول ۶ سال گذشته، مخالفت خود را قطع نکردند. چه موقعی که برجام در حال امضاء شدن بود مخالفت خود را ادامه دادند و با آشوب های مختلف تلاش کردند تا آن توافق به نتیجه نرسد. زمانی هم که این توافق به امضاء رسید شروع به حمله کردن کردند و گفتند این یک قرارداد ننگین یا سندی منفی است. این روند ادامه داشت تا زمانی که ترامپ روی کار آمد. او که به دنبال برهم زدن این توافق بود کاری کرد که بالاخره آمریکا از این قرارداد خارج شود. اما سایر طرفین برجام مطابق قرارداد خود را ملزم می دیدند که با این توافق موافق باشند.

اگرچه اروپایی‌ها نمی‌توانند در برابر تصمیم آمریکا عرض اندام کنند، ولی به صورت زبانی و سیاسی همراهی خود را با برجام حفظ کردند. رقبای سیاسی آقای روحانی در داخل کشور اما، در تمام این مدت که ترامپ دشمنی های خود را با ایران نشان داده، عصبانیت خود را به جای خالی کردن سر رئیس جمهور آمریکا، بر سر آقای روحانی خالی کردند. اینکه چرا این کار را می‌کنند، دلیل روشنی ندارد و باید پاسخگو باشند.

مخالفین دولت باید به جای پریدن به شخص رئیس جمهور به ترامپ که چنین اقداماتی علیه کشور انجام می‌دهد، بتازند. متاسفانه تا به امروز، حملات مخالفین دولت در کشور تنها متوجه رئیس دولت خودمان بوده است. آنها دست بردار هم نیستند و همچنان به جای تاختن به رئیس جمهور آمریکا به مسئولین دولتی ایران می‌تازند.

اگر ایران به هر دلیلی به لوایح FATF نپیوندد چه اتفاقی می افتد. اینکه برخی منکر این قضیه هستند که شرایط بدتر می شود را چگونه ارزیابی می کنید؟

بهتر است به این مسأله از زاویه دیگری نگاه کنیم. من مدعی نیستم که اگر ما FATF را به تصویب برسانیم روابط بانکی مان با دنیا عادی می شود. چون امروز محدودیت های بانکی ما به این دلیل نیست که به FATF نپیوسته‌ایم. بلکه به دلیل اعمال نفوذ ظالمانه و یک جانبه ایالات متحده آمریکاست. بنابراین،  کماکان دشمنی ایالات متحده نمی‌گذارد که ما روابط عادی با بازار جهانی داشته باشیم. اما اگر به این لوایح نپیوندیم، بهانه جدیدی خواهد شد برای اینکه یک تحریم تشدید شده علیه کشور ایجاد شود.

یعنی غیر از تحریم های آمریکا و به جز محدودیت هایی که دولت آن کشور  برای ما در بازار جهانی ایجاد کرده، بهانه دیگری هم پیدا می شود و به دلیل نپیوستن به FATF می توانند درهای بانک ها و بازارهای دنیا را به روی ما ببندند. بنابراین اگرچه در وضعیت فعلی پیوستن به FATF مسائل مربوط به تحریم های یکجانبه ایالات متحده علیه کشور را حل نمی کند، ولی بی تردید نپیوستن به آن تحریم ها را تشدید خواهد کرد.

چه کسی «سرلیست» بشود؟

وب سایت خبری تحلیلی فرارو در گفت گو با فعالان سیاسی اصول‌گرا و اصلاح‌طلب، آورده است: انتخاب سرلیست در تهران و کلان‌شهرها برای اصلاح‌طلبان و اصول‌گرایان از اهمیت بسزایی برخوردار است، از سویی باید دید آیا این دو گروه سیاسی تغییری در نحوه انتخاب سرلیست خود صورت خواهند داد یا همچنان با سیاق گذشته در صحنه حاضر می‌شوند.


اصول‌گرایان باید به دور از سهم‌خواهی سرلیست را تعیین کنند
علی دورانی فعال سیاسی اصول‌گرا در گفت و گو با فرارو با اشاره به اینکه در شهرهای بزرگ سرلیست‌های انتخاباتی نقش بسیار پرنگ و تاثیر گذاری دارند، گفت: «با توجه به اینکه انتخابات در تهران و کلان‌شهرها رویکردی سیاسی و اجتماعی دارد، یکی از فاکتورهای مهم رای‌آوری لیست‌های انتخاباتی، معرفی یک سرلیست مناسب و کارا است که بتواند سبد رای خوبی داشته باشد.»  «اگر سرلیست به صورت اصولی انتخاب شود، اصطلاحا لیست‌کش می‌شود و می‌تواند ائتلاف انتخاباتی خود را به سمت پیروزی رهنمون سازد، اما اگر سر لیست ضعیف و ناکارآمد باشد، اگر اعضای لیست نیز با رزومه و توانمند باشند، ممکن است با توجه به سرلیست نامناسب، آن لیست انتخاباتی مورد اقبال مردم قرار نگیرد.»


دورانی با تاکید بر اینکه در انتخابات پیش‌رو مسئله انتخاب سرلیست از اهمیت بسزایی برخوردار است، گفت: «در جریان اصول‌گرایی و انقلابی با توجه به وضعیتی که وجود دارد، نیاز به یک سرلیست مناسب از هر حیث به شدت احساس می‌شود، به بیان دیگر با توجه به بیانیه گام دوم انقلاب، جوانان اصول‌گرا که توانمند نیز هستند، باید در لیست قرار بگیرند، اما با توجه عدم مشهوریت و آشنایی مردم با آن‌ها، وجود یک سرلیست که مردم او را به خوبی بشناسند و قابلیت رای آوری بسیار بالایی داشته باشد، می‌تواند، لیست را با موفقیت همراه سازد.» «به بیان دیگر بدنه لیست را می‌توانند جوانان تشکیل دهند، ولی شخصیتی که از هر لحاظ مردم با او آشنایی کامل داشته باشند و امتحان خود را نیز در گذشته پس داده باشد، می‌تواند به عنوان سرلیست اصول‌گرایان در تهران انتخاب شود.»

دبیرکل حزب سفیران انقلاب اسلامی در پاسخ به این پرسش که به نظر می‌رسد با توجه به مواضع اخیر جبهه پایداری، این تشکل با لیست جداگانه در انتخابات حاضر شود، عنوان کرد: «بنده نیز با سخنان وی در مورد بحث‌های سهم خواهی و بستن لیست در پشت درهای بسته طی سال‌های گذشته موافق هستم، اما نتیجه‌گیری پایداری غلط است، چراکه با تشکیل شورای داوری جامعه روحانیت مبارز قرار نیست، اتفاقات گذشته تکرار شود.»


سرلیست اصلاح‌طلبان باید از طبقه زنان یا جوانان باشد
عبدالله ناصری فعال سیاسی اصلاح‌طلب در گفت وگو با فرارو با اشاره به اینکه تعیین سرلیست متفاوت از ادوار گذشته برای اصلاح طلبان می‌تواند بسیار مثمرثمر باشد، اظهار داشت: «تجربیات انتخابات گذشته نشان می‌دهد که استفاده از جوانان و به‌خصوص زنان در جلب نظر رای‌دهنگان بسیار موثر است، اما اگر دوباره همان افرادی که در انتخابات گذشته به عنوان سرلیست انتخاب شوند، ممکن است نتیجه کار مطلوب اصلاح‌طلبان نباشد.»


وی با بیان اینکه عملکرد خانم‌هایی نظیر سلحشوری، زرآبادی و سیاوشی در قالب لیست امید، بسیار مورد توجه بانوان جامعه قرار گرفت، گفت: «بنابراین با این تجربه می‌توان با شناسایی افرادی که توانایی افراد ذکر شده را داشته باشند، یک لیست قوی را بست که مورد اقبال بدنه اجتماعی اصلاحات به خصوص جوانان و زنان قرار بگیرد.»


ناصری با تاکید بر اینکه در انتخابات مجلس یازدهم باید سرلیست اصلاح‌طلبان متفاوت از دوره‌های پیشین مجلس باشد، افزود: «با توجه به تجربه تمامی ادوار گذشته مجلس به جزء دوره ششم که اصلاح‌طلبان در اکثریت بودند، هرگاه زنان و جوانانی که از صلاحیت و شایستگی مناسب و کافی برخوردار بودند و در لیست اصلاح‌طلبان نیز قرار گرفتند، مورد استقبال مردم قرار واقع شدند.» «درگذشته برای تعیین سرلیست ملاک‌هایی نظیر سابقه، سن و ریش سفیدی در نظر گرفته می‌شد، اما باید در انتخابات مجلس یازدهم به جامعه جوان و زنان توجه ویژه‌ای صورت گبرد، این در حالیست که اگر اصلاح‌طلبان بخواهند عملکرد انتخابات گذشته را در تعیین سرلیست انجام دهند، نتیجه مطلوب ممکن است به دست نیاید.»


صالحی در پاسخ به «تابناک» : مطابق با حقوق قانونی‌مان عمل کردیم؛ حالا اروپا باید تصمیم بگیرد

پایگاه خبری تابناک با اشاره به آغاز گازدهی به ۱۰۴۴ سانتریفیوژ فعال در فردو؛ گزارش داد: سوم مهر ماه بود که انگلیس، فرانسه و آلمان در پیامی مشترک خطاب به ایران اعلام کردند، اگر جمهوری اسلامی نسبت به برداشتن گام چهارم کاهش تعهدات هسته ای خود اقدام کند، پیامی غیر از خروج از برجام نخواهد داشت و با عملی شدن چنین موضوعی این سه کشور اروپایی که پس از انعقاد قرارداد برنامه جامع اقدام مشترک به تعهدات خود پایبند نبوده و هر روز انجام و اجرای آن را به تاخیر انداخته اند، از توافق هسته ای خارج خواهند شد.  آنها (انگلیس، فرانسه و آلمان) تاکنون چیزی جز ژست های به درد نخور سیاسی بعد از خروج آمریکا از برجام برای ایران نداشته اند. در همین پیام ابراز نگرانی کرده بودند که «برجام در آستانه فروپاشی است.» حالا هم با تزریق گاز به سانتریفیوژهای IR۶ و همچنین تصمیم ایران برای تزریق گاز به سانتریفیوژهای موجود در سایت هسته ای فردو، باز از انجام چنین اقداماتی ابراز نگرانی می کنند، بدون اینکه حرفی از عدم انجام تعهدات خود بزنند.

در خصوص ابراز نگرانی های اروپایی ها و تهدیدشان به خروج از برجام، نظر رئیس سازمان انرژی اتمی را جویا شدیم. «علی اکبر صالحی» در پاسخ به این پرسش «تابناک» که آیا بر اساس آنچه یک ماه قبل اروپایی ها اعلام و تهدید کردند که برداشتن گام چهارم می تواند منجر به خروج آنها از برجام شود، گفت: اینکه ما گام چهارم را برمی داریم، مشکل ما نیست. مشکل اروپایی هاست. ما تنها بر اساس مواد ۲۶ و ۳۶ برجام عمل کرده ایم که این حق را به جمهوری اسلامی داده تا در صورت عمل نکردن طرف های مقابل به تعهداتشان، ایران بتواند و حق داشته باشد که بخشی یا کلی از تعهداتش را معلق کند.

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی در پاسخ به پرسشی درباره واکنش اروپایی ها به گازدهی سانتریفیوژهای IR۶ در نطنز و اینکه خواسته اند ایران به برجام پایبند باشد و در این تصمیم تجدیدنظر کند، عنوان کرد: الان این جمهوری اسلامی ایران نباید پاسخگوی چنین اقدامی باشد، بلکه آنها هستند که در قبال شکل گیری چنین وضعیتی باید پاسخ بدهند.  اتفاقا این خواسته ما از اروپایی هاست، ما مطابق با قوانین و مصالح خود عمل کرده ایم. این مشکل اروپایی هاست و الان انها هستند که باید به تعهداتشان بازگردند.

روز سه شنبه حجت الاسلام و المسلمین «حسن روحانی» در مراسم افتتاح کارخانه نوآوری آزادی گفت: از فردا گام چهارم و جدید برمی‌داریم؛ البته پیشاپیش به کشورهای دوستمان در دنیا اعلام می‌کنیم، فعالیت جدید ما هم با نظارت ‌آژانس خواهد بود و آژانس همچنان نظارت می‌کند، حتی بر فعالیتی که از فردا آغاز خواهیم کرد.  گام چهارم ما هم مثل سه گام دیگر قابل بازگشت است. هر زمانی ‌آنها به تعهدات کامل خودشان برگشتند، ما هم به تعهدات کامل خود برمی گردیم. معیار را اول ژانویه ۲۰۱۹ گذاشتیم و گفتیم، آنها برگردند به اول ژانویه ۲۰۱۷، ما هم به اول ژانویه ۲۰۱۷ برمی گردیم.

در اجرای دستور ریاست جمهوری و رئیس شورای عالی امنیت، روند گازدهی به سانتریفیوژهای فعال در سایت فردو با حضور بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی از صبح چهارشنبه پانزدهم آبان آغاز شد.

آینده مبهم علی لاریجانی

تارنمای خبری فرارو در این گزارش درباره جایگاه کنونی رییس مجلس در فضای سیاسی کشور آورده است: علی لاریجانی اگر نگوییم تنهاست، متحدان زیادی ندارد، از طرف دیگر او سیاستمدار محبوبی هم به حساب نمی‌آید، حالا باید دید او در برابر چشم انداز مبهمی که برای آینده دارد چه تصمیماتی اتخاذ می‌کند.  علی لاریجانی پس از سه دور حضور در مجلس و سالها ریاست مجلس حالا سیاستمداری است که متحدان زیادی ندارد

او برخلاف چهار سال پیش نه از سوی اصلاح طلبان برای ائتلاف مورد توجه است و نه اصولگرایان به او روی خوش نشان می‌دهند. اصلاح طلبان قویا اعلام کرده اند با اصولگرایان ائتلاف نخواهند کرد و «اشتباه چهار سال پیش را تکرار نمی‌کنند.» محمدرضا عارف رییس فراکسیون امید از جمله مخالفان جدی ائتلاف است، اما برخی احزاب همچون کارگزاران چراغ سبز ائتلاف را روشن نگه داشته اند، با این حال به نظر نمی‌رسد بتوانند کل جریان اصلاح طلب را قانع کنند.


اصولگرایان هم رویکرد تندی نسبت به لاریجانی پیدا کرده اند و هیچ نشانه‌ای از اقبال به او نشان نمی‌دهند. حتی برخی از آن‌ها به تندی به لاریجانی حمله می‌کنند او را در کنار حسن روحانی از رقبای جدی خود می‌دانند. چندی پیش یکی از نمونه‌ها بارز برخورد اصولگرایان با لاریجانی در صحن علنی مجلس رخ داد. در جریان بررسی طرح تشکیل وزارت بازرگانی، مشاجره لفظی لاریجانی با نصرالله پژمان‌فر نماینده مشهد و اعضای شاخص جبهه پایداری و فراکسیون ولایی مجلس برای دقایقی جو مجلس را متشنج کرد. پژمان‌فر لاریجانی را «دیکتاتور» خطاب کرد و لاریجانی هم پاسخ داد و به پژمان‌فر گفت: «دیکتاتور شمایید که هر کاری و هر حرفی دلتان می‌خواهد در کشور می‌زنید و کسی هم چیزی به شما نمی‌گوید و کاری هم با شما ندارند. مملکت این جوری شده که هر چه دلتان خواست به همه می‌گویید و کسی هم چیزی به شما نمی‌گوید. عادت کردید با فریاد کار خودتان را پیش ببرید.»

از طرف دیگر حلقه اطرافیان لاریجانی نیز دچار سردرگمی هستند. زمانی اطرافیان علی لاریجانی به دنبال راه انداختن یک حزب بودند که عملا شکست خورد. آن‌ها به یک فراکسیون نیم بند در مجلس اکتفا کردند، با عضویت نمایندگانی که عموما خط و ربط سیاسیشان خیلی مشخص نیست. حالا شاخص‌ترین آن حلقه یعنی کاظم جلالی قرار است به عنوان سفیر ایران در مسکو منصوب و جانشین مهدی سنایی شود. او از نمایندگی مجلس استعفا کرده است. از سوی دیگر بهروز نعمتی دیگر نماینده نزدیک به لاریجانی نیز قرار است سفیر ایران در ایتالیا شود. البته این انتصاب‌ها قطعی نشده است، ولی ظاهرا به زودی رخ می‌دهد.


نزدیکان لاریجانی دل به این خوش کرده بودند که حمایت‌های دولت اعتدالگرا راه را برای حضور قدرتمند او در انتخابات ۱۴۰۰ باز کنند. اما حالا پس از گذشت بیش از دو سال از دولت، اعتدالگرایان در گوشه رینگ قرار گرفته اند و از هر طرف مورد انتقادند. در جریان انتخابات سال ۹۶ برخی معتقد بودند کشاندن اسحاق جهانگیری به فرآیند انتخابات، پوست خربزه‌ای از سوی اعتدالگرایان و نزدیکان لاریجانی بوده تا چهره او را مخدوش کنند و رقیبی از رقبای ۱۴۰۰ را تضعیف نمایند.

با فاند سیصد میلیونی فیلمسازی، دوربین هم نمی‌توان اجاره کرد!

تارنمای خبری تحلیلی تابناک در این گزارش آورده است: در سایه افزایش هزینه‌های عمومی کشور، هزینه‌های تولید فیلم نیز به شدت افزایش یافته و فیلم سینمایی که سال گذشته سه میلیارد هزینه داشت، اکنون حدود پنج میلیارد تومان بودجه برای تولید نیاز دارد؛ از دستمزد بازیگران تا هزینه اجاره تجهیزات و عوامل فنی که قاعدتاً با توجه به افزایش چشمگیر هزینه‌های زندگی، دستمزدهای بیشتری طلب می‌کنند و آن گروه که از کیفیت بالاتری برخوردارند و یک فیلم خوب نیازمند توانایی‌شان در مقابل و پشت دوربین است، رقم‌های بیشتری طلب می‌کنند.

در چنین شرایطی که سینماگرانی نظیر رضا درمیشیان نیز به واسطه متصل کردن منابع مالی تولید سینما به صندوق اعتباری هنر و شیوه عجیب اختصاص این منابع به فریاد درآمده‌اند، حسین انتظامی رئیس سازمان سینمایی در حساب کاربری‌اش در توییتر از طرحی تازه رونمایی کرد و نوشت: «یکی از دغدغه‌های فیلمسازان جوان خوش‌قریحه، سرمایه‌جویی است و سوء استفاده سوداگران از ایده‌های خلاقانه آنان. عمده این ایده‌ها فیلم‌هایی کم‌بودجه هم هستند. امسال به ده فیلم، هر فیلم سیصد میلیون تومان کمک بلاعوض می‌شود. مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، آماده پذیرش ایده‌هاست.»

از سوی دیگر، محمد حمیدی‌مقدم، مدیرعامل جدید مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در این باره گفته است: «عنوان فیلم تجربی برای فیلمسازان کوتاه و حتی بلند، عنوانی امیدبخش است. قرار است مرکز گسترش، نگاه حمایتی برای رشد چنین تفکری انتخاب کند و ما هم هیچ قیدی نداریم که طرح ارائه‌شده از سوی یک فیلمساز با تجربه ساخت اثر سینمایی است یا یک فیلمساز کوتاه. ما احساس نمی‌کنیم فیلمنامه به جایی داده شده است یا نه، مرکز می‌خواهد جریان‌سازی خودش را داشته‌ باشد. با توجه به تکراری بودن برخی کارها و ژانرها در سینمای داستانی، مرکز مستند چنین رویکردی را ضروری می‌بیند.»

یک ارزیابی کلی چنین متبادر می‌سازد که این رقم فاقد منطق اقتصادی است و با چنین رقم‌هایی می‌توان یک فیلم کوتاه باکیفیت و یا یک مستند استاندارد ساخت اما وقتی درباره فیلم بلند صحبت می‌کنیم، این عددها شوخی است و حتی هزینه اجاره تجهیزات نیست. فرض کنیم فیلم ارزان را به معنای تله فیلم یا فیلم بی‌کیفیت تلقی نکنیم و قرار باشد از تجهیزات باکیفیت نظیر سری دوربین‌های سینمایی استفاده کنیم. اجاره یک دوربین آرری الکسا ال اف به همراه سری لنزهای مستر پرایم، برای یک پروژه شصت روزه، بیش از ۳۰۰ میلیون تومان هزینه دارد.

جنجالی‌ترین چهره سازمان لیگ فوتبال برکنار شد؛  تابلوی تعویض فتاحی با دستور چه کسی بالا رفت؟

وب سایت خبری تابناک در این گزارش عنوام کرده است: سعید فتاحی، یکی از نزدیکترین مدیران میانی فوتبال ایران به مهدی تاج، از پست کلیدی ریاست کمیته مسابقات سازمان لیگ فوتبال ایران، برکنار و سهیل مهدی موقت جانشین وی شد.  در خبر منتشره از سوی روابط عمومی سازمان لیگ فوتبال ایران، آمده که حیدر بهاروند رییس سازمان لیگ ضمن تشکر از زحمات سعید فتاحی، طی حکمی سهیل مهدی را با حفظ سمت در کمیته صدور مجوز حرفه ای، به عنوان سرپرست کمیته مسابقات فوتبال ایران منصوب کرد.

سعید فتاحی پیشتر در کنار اداره کمیته مسابقات سازمان لیگ، وظایف متعدد دیگری را نیز به دوش می کشید و یکی از فعال ترین عناصر مهدی تاج در اداره رقابت های باشگاهی فوتبال ایران بود که از بازدید ورزشگاه ها و امکانات شهرستان ها گرفته تا برگزاری مهمترین مسابقات لیگ و جام حذفی را بر دوش می کشید. او بارها به داشتن تمایلات رنگی متهم و بارها روی آنتن برنامه های زنده تلویزیونی، مجبور به پاسخگویی یا تنش با مهمانان و مجریان شده بود. حالا رئیس کمیته صدور مجوز حرفه‌ای باشگاه‌های ایران جانشین او انتخاب شده است؛ مردی آرام که تفاوتی فاحش با شیوه رفتاری فتاحی دارد.

دلیل اخراج فتاحی و موافقت تاج چیست؟

فتاحی یکی از مهره‌های بسیار نزدیک به تاج و از اطرافیان رئیس فدراسیون محسوب می‌شد که با خروج از این پست پرحاشیه و پر اصطکاک، سؤال تازه‌ای درباره دلیل اخراج او مطرح شده است. عده‌ای بر این باورند که عزل فتاحی به مسائل و حواشی پررنگ بازی تراکتور ـ استقلال در تبریز و شعارهای ضدملی روی سکوها مربوط می‌شود که واکنشی از سوی فتاحی که در میدان حاضر بود، در پی نداشت. هرچند تصمیم گیری درباره چنین موضوعات فراورزشی و سیاسی و قومی، در حیطه اختیارات یک مقام ساده و معمولی مثل سعید فتاحی نبوده و نیست؛ اما به هر حال از او توقع می‌رفت با این معضل، هوشمندانه تر مواجه شود و منفعل عمل نکند. سن و تجربه پایین این مدیر جوان که طی چندسال اخیر در فوتبال باشگاهی ایران ظهور کرد و چهره شد و نشان داد، بی علاقه به شهرت هم نیست، یکی از ابهام‌هایی بود که علیه او و رابطه اش با برخی مقامات فدراسیون فوتبال مطرح می‌شد و حتی گفته شده بود که او را پسر مهدی تاج به پدر معرفی کرده و به همین خاطر از گارد آهنین در فدراسیون برخوردار است!

با این حال مهدی تاج که در ماجرای اهواز و فینال جنجالی جام حذفی زیر بار حکم کمیته اخلاق برای محرومیت فتاحی نرفته بود، احتمالا با فشاری بالاتر از نهادهای داخلی فوتبال مواجه شده که این بار اجازه انفصال فتاحی از این پست پرمخاطره را داده است. در همین حال، این برکناری که نمی‌توانست بدون مجوز مهدی تاج باشد، این شائبه را تقویت کرده که رئیس فدراسیون فوتبال که این روزها خیلی کم حرف شده است، در مواجهه به فشارهای بیرونی برای عزل مدیران نزدیک به خود، تلاش چندانی انجام نمی‌دهد و به قول معروف برای خودش خاکریز تخصصی و حریم خصوصی ندارد. عده‌ای هم پا را فراتر گذاشته و می‌گویند تاج نشان داده که وقتی پای دستور برخی نهادها در میان باشد، نیروهای نزدیک به خود را نیز قربانی می‌کند.

دوران پدرخواندگی در جریان اصلاحات به سر آمده؛ شورای هماهنگی اصلاح‌طلبان برای انتخابات مجلس تصمیم بگیرد

وب سایت خبری تابناک در گفت و گو با حجت‌الاسلام هادی غفاری، آورده است: این عضو مجمع نیروهای خط امام درباره اختلاف‌نظرهای ایجاد شده در جریان اصلاحات به خصوص میان شورای عالی سیاستگذاری و حزب کارگزاران اظهار کرد: این گونه اختلافات و بیان انتقادات در آستانه هر گونه انتخاباتی از جمله انتخابات مجلس، طبیعی است و ما نباید آن را اتفاقی عجیب و غریب قلمداد کنیم.  اینکه برخی از دوستان انتقاداتی را از عملکرد شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان مطرح می‌کنند، به واقع باتوجه به اظهارات و مطالبات مردم است. از این روی، از دوستان انتظار می‌رود که سعه صدر بیشتری داشته باشند.

عضو مجمع نیروهای خط امام با اشاره به اینکه همه جریانات سیاسی و احزاب در بیان اظهارات و نظریات خود آزاد هستند و هیچ گروهی نمی‌تواند گروه دیگر را از بیان نظراتش منع کند، تصریح کرد: در جریانات انتخابات، مجلس مهم‌ترین نکته و رویکردی که در جریان ارائه لیست باید مدنظر گروه‌ها و تشکل‌های سیاسی قرار گیرد، این است که روند تأیید صلاحیت‌ها از سوی شورای نگهبان به چه شکلی خواهد بود.

غفاری اظهار کرد: اگر روند تصمیات شورای هماهنگی در بدنه اصلاح‌طلبی حاکم شود، بدون شک اصلاح‌طلبان با دست باز بهتری می‌توانند در انتخابات نامزدهای انتخاباتی خود در انتخابات مجلس و یا ریاست‌جمهوری وارد عمل شوند و این رویه به طور حتم از اینکه عده‌ای پدرخوانده یا پدرسالار جریان اصلاحات شوند، بهتر است.

وی با اشاره به اینکه دوران پدرسالاری بر جریان اصلاحات به پایان رسیده، تصریح کرد: اینکه تصمیم‌گیری در بدنه جریان اصلاحات منوط به تصمیم افراد خاصی شود، سبب می‌شود تا در یک حزبی چند گزینه انتخاب شود و از یک حزبی هیچ فردی منتخب نشود. از این روی، بنده براین باورم که شورای هماهنگی اصلاح‌طلبان باید تصمیم نهایی را در انتخابات مجلس بگیرند، چون این روند به اصل دموکراسی نیز نزدیک‌تر است.

طرح عجیب نمایندگان مجلس؛ ارتقای یک شهرک توریستی به مرکز استان!

پایگاه خبری فرارو در این گزارش آورده است: نمایندگان در حالی طرح تشکیل استان مازندران غربی به مرکزیت نمک آبرود را اعلام وصول کرده اند که به گفته کارشناسان تقسیمات، با قوانین همخوانی ندارد. البته این کارشناسان می‌گویند: «نزدیک به سه دهه است که نمایندگان مختلف غرب استان مازندران برای تشکیل مازندران غربی به مرکزیت تنکابن تلاش می‌کنند و حالا عجیب است که با وجود آگاهی بر قانون، شهرک نمک آبرود را به عنوان مرکز استان در نظر گرفته اند. البته تفاوت چندانی هم ندارد. چرا که در طول این سال‌ها، طرح‌های مذکور به علت عدم تطابق با قوانین، همیشه رد شده اند. حالا هم با توجه به بار مالی این طرح، بدون شک با مخالفت دولت مواجه می‌شود. با این حال مجلس هم بدون حمایت دولت نمی‌تواند این طرح را به سرانجام برساند. "

واکنش‌ها به ایجاد استان مازندران غربی

پس از اعلام وصول ایجاد استان مازندران غربی، تعدادی از نمایندگان مازندران نسبت به این طرح واکنش نشان دادند، علی محمد شاعری نماینده بهشهر و نکا (شرق مازندران) در واکنش به این طرح به روزنامه هفت صبح، می‌گوید: «پیشنهاد تجزیه استان مازندران، با توجه به این که مغایر برنامه ششم توسعه است و باعث افزایش هزینه دولت می‌شود، مورد تایید شورای نگهبان قرار نخواهد گرفت؛ چرا که در قانون برنامه ششم توسعه آمده است که دولت نباید گسترش پیدا کند.»  «اکثریت نمایندگان مازندران با این طرح مخالفند. این طرح کارشناسی نیست و سیاسی است و هدف انتخاباتی دارد. نمایندگان غرب مازندران نباید با احساسات و عواطف مردم بازی کنند.»

با وجود اینکه ولی الله نانواکناری، نماینده بابلسر و فریدون‌کنار واکنش نظر مشابهی با مواضع شاعری نماینده بهشهر و نکا دارد، اما ارائه طرح و وصول آن در هیات رئیسه را حق نمایندگان می‌داند و از احتمال بررسی این طرح در کمیسیون اجتماعی خبر می‌دهد.

عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور در واکنش به این اقدام مجلسی ها، به خبرگزاری خانه ملت، می‌گوید: «در روزهای باقی مانده به انتخابات مجلس شورای اسلامی با توجه به مسائل اجتماعی، بحث تقسیمات کشوری در مناطق مختلف را متوقف می‌کنیم تا موجب وارد شدن مسائل سیاسی به حوزه اقدامات کارشناسی نشود.»

یک منبع آگاه در وزارت کشور به فرارو می‌گوید: «تاکنون ۳۵ طرح مربوط به ایجاد استان جدید از سوی نمایندگان به وزارت کشور رسیده که هیچکدام منطبق بر قانون نیست و بیشتر جنبه تبلیغاتی و انتخاباتی دارند.»

حال باید منتظر بود و دید که فرآیند بررسی ایجاد مازندران غربی در کمیسیون مربوطه و صحن مجلس، بدون طی کردن مراحل کارشناسی چگونه و در چه زمانی انجام می‌شود.

قیمت مسکن تا کجا می‌ریزد؟

پایگاه خبری خبرآنلاین گزارش داد: بالاخره تصمیم دولت برای خانه‌دار کردن بی‌خانمان‌ها عملیاتی شد و از امروز، ثبت‌نام ۱۸۰هزار واحد از ۴۰۰ هزار واحد طرح ملی مسکن آغاز می‌شود.

 اوایل شهریورماه امسال، ثبت‌نام طرح ملی مسکن از استان کرمان آغاز شده بود. از امروز نیز در مرحله‌ای دیگر، ثبت‌نام طرح اقدام ملی مسکن در بیش از ۱۰ استان دیگر آغاز می‌شود. متقاضیان ثبت‌نام طرح اقدام ملی تولید و عرضه مسکن می‌توانند از روز شنبه هفته‌جاری با مراجعه به سایت www.tem.mrud.ir شروط نام‌نویسی را مطالعه کنند. هر سه روز یک بار فرآیند ثبت‌نام در سه تا چهار استان آغاز می‌شود. در اولین گام در سیستان و بلوچستان، قم، خراسان‌شمالی و خراسان‌جنوبی نام‌نویسی شروع می‌شود. مرحله دوم، مربوط به کردستان، کهگیلویه و بویراحمد و گلستان است. در گام سوم نیز نام‌نویسی در چهارمحال و بختیاری، همدان و یزد شروع می‌شود. به گفته معاون مسکن وزیر راه و شهرسازی، «تهرانی‌ها نیز تا یک ماه آینده می‌توانند در طرح اقدام ملی مسکن ثبت نام کنند.»

محمود محمودزاده در توضیح اجرای طرح ملی مسکن در استان تهران یادآور شده است: «سه شهر جدید اطراف تهران شامل پردیس، پرند و اندیشه برای ساخت خانه‌های طرح اقدام ملی انتخاب شده است و پایتخت‌نشینان در این سه شهر صاحب‌خانه در طرح اقدام ملی می‌شوند؛ ضمن اینکه در شهرستان‌های استان تهران، خانه برای ساکنان شهرهای مذکور ساخته خواهد شد.»

قیمت واحدهای طرح ملی مسکن چقدر است؟

در طرح اقدام ملی، سبد متنوعی طراحی شده است که پروژه‌های مشارکتی، بخش کوچکی از آن خواهد بود و اغلب پروژه‌ها یا براساس واگذاری زمین ۹۹ ساله یا براساس قیمت تمام شده فروش اقساطی است. معاون وزیر راه و شهرسازی در توضیح این اقدام دولت با ذکر مثالی گفته است: «کسانی که در بافت‌های فرسوده و ناکارآمد ملک شخصی دارند و می‌خواهند بازسازی کنند، بسته تشویقی شهرداری در پروانه به آنها اختصاص می‌یابد. یک نوع دیگر در شهرهایی است که دولت امکان تامین زمین دارد که واگذاری ۹۹ ساله انجام می‌شود و در حقیقت زمین رایگان به متقاضیان اختصاص می‌دهیم.»

محمودزاده تصریح کرده است: «عمده بحث روی فروش اقساطی زمین است؛ یعنی ساختمان با قیمت تمام شده با سازنده توافق می‌شود. با توجه به طول دوره ساخت که حدود دو سال ممکن است زمان ببرد، بخشی از هزینه اجرا از طریق تسهیلات تامین می‌شود و بخشی هم خود شخص باید آورده واریز کند. درخصوص قیمت زمین، حداقل دو سال تنفس می‌دهیم و بعد به صورت اقساطی از متقاضیان دریافت می‌کنیم که با یک رقم خیلی جزئی، مالک زمین می‌شوند.»

او، «قیمت واحدها را متناسب با شرایط هر پروژه دانسته و گفته است: «ما برای متقاضیان قدرت انتخاب گذاشته‌ایم. اولا احداث خانه‌ها بر اساس الگوی مصرف است، اما به هر حال واحدهای متنوعی را بنا به سلیقه متقاضیان ارایه می‌کنیم. واحدها بر اساس قیمت تمام شده بازار خواهد بود و دولت در این فرآیند نه تنها سودی نمی‌برد، بلکه یارانه و زمین هم در اختیار می‌گذارد. فقط یک سود جزئی به سازندگان می‌رسد. هدف نهایی دولت این است که مردم صاحب خانه شوند.»

در طرح اقدام ملی مکان‌یابی درون شهرها است. براساس طرح اقدام ملی ۱۰۰ هزار واحد مسکن در بافت‌های فرسوده شهری، ۲۰۰ هزار واحد در شهرهای جدید و ۱۰۰ هزار واحد نیز در شهرهای کوچک و با جمعیت کمتر از ۱۰۰ هزار نفر ساخته خواهد شد. در این طرح دیگر ساختمان‌ها بلندمرتبه و ۱۰ یا ۱۵ طبقه ساخته نخواهد شد. تعداد طبقات طرح مسکن ملی در نهایت ۷ طبقه خواهد بود.

پیش از این چهار شرط برای ثبت‌نام در طرح ملی مسکن اعلام شده بود که عبارت بودند از تأهل، نداشتن مالکیت خصوصی، عدم استفاده از امکانات دولتی از قبیل زمین، آپارتمان یا تسهیلات ویژه یارانه‌دار و داشتن سابقه سکونت در شهر مورد تقاضا؛ به این ترتیب با اعلام وزیر، سه شرط در حال حاضر برای ثبت نام مد نظر سیاستگذار است.»

فیفا برخلاف میل فدراسیون فوتبال ایران و عراق؛ کشور ثالث را انتخاب کرد

به گزارش وب سایت خبری پارسینه؛  تیم ملی فوتبال ایران بیست و سوم آبان در دیداری حساس و از هفته چهارم مرحله انتخابی جام جهانی قطر باید در امانم پایتخت اردن به مصاف تیم ملی عراق برود. این مسابقه در حالی در امان برگزار می شود که پیشتر قرار بود در ورزشگاه تازه تاسیس شهر بصره آغاز شود اما به دلیل افزایش ناآرامی‌ها و البته حمله برخی به کنسولگری ایران در کربلا، این مسابقه طبق دستور فیفا به کشور ثالث سپرده شد و میزبانی از کشور عراق گرفته شد.

اما بی‌تفاوتی مسئولان ایرانی باعث شد تا ابهامات نسبت به این قضیه افزایش پیدا کند. هفته گذشته محمدرضا ساکت به‌عنوان نماینده فدراسیون فوتبال راهی عراق شد تا شرایط میزبانی این کشور را بررسی کند، اما در کمال شگفتی او در مصاحبه‌ای از بازدیدش از شرایط برگزاری مسابقه گفت، اما هیچ صحبتی درباره ناامنی یا درخواست فدراسیون فوتبال برای تغییر محل برگزاری این دیدار به میان نیاورد تا عملا مهر تأییدی از سوی فدراسیون فوتبال برای میزبانی عراق صورت گیرد. فدراسیون فوتبال ایران همچنین اعلام کرد: «برخلاف برخی شایعات، در سفر هیئت اعزامی فدراسیون فوتبال ایران به عراق هیچ‌گونه موضعی (اعم از رضایت یا مخالفت) برای میزبانی دیدار ایران و عراق اتخاذ نشده است. در این میان، تصمیم‌گیری نهایی با کنفدراسیون فوتبال آسیا و فدراسیون بین‌المللی فوتبال خواهد بود». از سوی دیگر حمیدرضا آصفی، دیپلمات سابق و عضو اسبق هیئت‌رئیسه فدراسیون فوتبال، در گفت‌وگویی نسبت به میزبانی عراق و ابراز رضایت ایران گفته بود: «برگزاری یک مسابقه فوتبال در کشور عراق می‌تواند دسیسه‌های برخی کشورهای خارجی برای ناامن نشان‌دادن عراق را نقش بر آب کند. ایران به لحاظ سیاسی و همکاری‌های اقتصادی و فرهنگی علاقه‌مند به برگزاری بازی در این کشور است». ازهمین‌رو به نظر می‌رسید فدراسیون فوتبال ایران با توجه به مناسبات خوب دولت ایران و عراق چندان مخالف تغییر محل برگزاری این مسابقه نباشد، به همین خاطر بود که از سوی مقامات ایرانی هیچ درخواست مکتوبی به فیفا برای تغییر ورزشگاه این دیدار حساس ارسال نشد.

خوابی که زلزله هم بیدارش نمی‌کند!

سایت جامعه خبری تحلیلی الف در این گزارش آورده است: زلزله بامداد جمعه آذربایجان خوشبختانه در قیاس با زلزله های بزرگ کشور خسارت مالی و جانی گسترده نداشت اما به اندازه کافی زمین را لرزاند که ٥ نفر از هموطنانمان در آن کشته شدند و تعدادی روستا نیز آسیب دید.

حافظه جمعی ما ایرانیان زلزله های بزرگ و وحشتناک تری را در خود ثبت کرده که از یکی از مشهورترین آنها یعنی زلزله بویین زهرا حدود ٦٠ سال می گذرد.  اما علیرغم این گذشت زمان طولانی تقریبا هیچ حساسیت موثری نه در مسوولان و نه در خود مردم برای آمادگی و مقابله با این رخداد طبیعی دیده نشده است. در واقع باید گفت "زلزله" هنوز برای ما به "مساله" تبدیل نشده است. آن هم در شرایطی که  خطرات و تلفات گسترده این حادثه طبیعی را بارها به چشم خود دیده ایم.

نه مسوولان امر و نه مردم که بسیاری از آن ها به خصوص در شهرهای بزرگ مشغول ساخت و ساز هستند، نوعا توجهی به مقاوم بودن بنا و سازه های ساخته خود ندارند و مسوولان امر هم شاید به دلیل گستردگی حجم این تخلفات ناتوان از نظارت موثر در این زمینه هستند. متاسفانه این مهم یعنی ایمن شدن در برابر زلزله علیرغم اهمیت فوق العاده آن حتی در شعارهای انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهوری هم انعکاسی ندارد.

به چرایی این امر پاسخ های مختلفی می توان داد که خلاصه آن ها شاید این باشد که ما ایرانیان چه شهروندان و چه سیاستمداران  به دلایل فرهنگی و اجتماعی نگاه بلندت مدت یا حتی میان مدت هم نداریم و صرفا روز را می گذارانیم.  اما شاید بهتر باشد که کمی عقب تر برویم و چرایی همین نگاه کوتاه مدت را در میان خودمان تبیین کنیم.  

یکی از پاسخ های مهمی که در بیان چرایی این امر می توان داد این است که ما ایرانیان از شهروندان گرفته تا سیاستمداران ناتوان از مواجهه «عقلانی» در برخورد با مسایل هستیم و مهمترین ویژگی در میان ویژگی های یک مواجهه عقلانی با مسایل و یافتن راه حل آن نیز  «اولویت بندی» مسایل و اجماع و توافق بر سر آن و سپس آغاز کردن فرایند حل مساله از «کوچکترین» اقدامات به صورت تدریجی است.  این نقص به خصوص در فضای سیاست یعنی میان اداره کنندگان جامعه به شکل آشکارتری قابل مشاهده است. با نیم نگاهی به فعالیت دولت های مختلف در کشور متوجه می شویم که علیرغم تمام شعارها و وعده های بزرگ که بعضا از حل مسایل داخلی نیز فراتر رفته و رفع مشکلات دنیا را نیز شامل شده، هنوز از هیچ کدام از مسایل بزرگ کشور به نحو قابل قبولی کاسته نشده و همچنان چرخه بی حاصل وعده ها و شعارها برقرار است.  

دانش ویلموتس از لیگ برتر؛ صفر درصد؛  آقای تاج! تعریف مربی پروازی چیست؟

پایگاه خبری مشرق گزارش داد: مهدی تاج در تازه ترین اظهاراتش درباره بندهای قرارداد سرمربی تیم ملی فوتبال کشورمان به این نکته اشاره کرد مارک ویلموتس موظف است همه مسابقات لیگ برتر را از نزدیک ببیند! اتفاقی که با بررسی دقیق تر رقابت های برگزار شده طی یک ماه گذشته بعد از باخت به بحرین در انتخابی جام جهانی تا آخرین هفته لیگ قبل از دیدار حساس با عراق مشخص می کند این مقدار توجه به مسابقات داخلی و خارجی به اندازه ای کم بوده که می توان آن را با صفر درصد برابر دانست.

از ۲۳ مهر که تیم ملی رودرروی بحرین به میدان رفت تا امروز که لیست تازه تیم ملی اعلام شده (و تغییرات بسیار کمی آن هم در بخش لژیونرها در آن دیده می شود) منهای دیدار عقب افتاده شهرخودرو و گل گهر، ۳۱ بازی طی ۴ هفته لیگ برتر و ۵ دیدار در چارچوب مسابقات جام حذفی برگزار شده است. مسابقاتی که در دل آنها می توان به دیدارهای رقبای جدی برای قهرمانی مانند: تراکتور – استقلال، سپاهان – تراکتور، فولاد – پرسپولیس، استقلال – صنعت نفت آبادان و ...مسابقاتی از این دست اشاره کرد.

ناگفته نماند یکی از دستیاران مارک ویلموتس در بلژیک چند دیدار را زیر نظر گرفت تا کاوه رضایی و علی قلی زاده به لیست جدید تیم ملی دعوت شوند این در حالی بود که کسی در ایران نبود تا درخشش مهدی قائدی جوان این روزهای استقلال را ببیند. یا عدم دعوت دوباره مهدی ترابی که نقش بسزایی در کسب امتیازات اخیر پرسپولیس داشت نشان می دهد کسی نبوده تا لیگ برتر را زیر نظر داشته باشد. دعوت دوباره محمد رشید مظاهری که در دو بازی آخر تراکتور ۶ گل دریافت کرده و عدم توجه به حسین حسینی احیا شده از دیگر ایرادهایی است که می توانند ربط مستقیم به ناآگاهی کادر فنی تیم ملی از اوضاع درونی لیگ برتر داشته باشند. این هم از مربی که گفته می شد پروازی نیست و یا اگر هست در ایران دستیارانی دارد که برایش از دل لیگ خبر می برند!

بی توجهی به این بند مهم قرارداد ویلموتس که باید لیگ را زیر نظر داشته باشد در شرایطی رخ داده که لیست تیم ملی در آستانه بازی مهم با عراق تنها ۵ روز پیش از برگزاری این بازی اعلام شده و تنها بازیکن دیده شده در لیگ پس از بازی با بحرین وریا غفوری است! در این بین اخباری در چند روز اخیر منتشر شد که سرمربی تیم ملی در صورت نگرفتن قسط اول دستمزدش که عقب افتاده، قراردادش را یکطرفه فسخ خواهد کرد!

البته به این تناقض گویی های مهدی تاج عادت داریم؛ وی یک ماه پیش در برنامه فوتبال برتر اعلام کرد ظرف ۳ روز آینده (از همان تاریخ) نه تنها قسط اول ویلموتس را می پردازند بلکه قسط دوم را نیز زودتر از موعد مقرر پرداخت خواهند کرد! اما هنوز خبری از پرداخت پول ویلموتس نیست و تاج همچنان مصر است که در قرارداد وی تماشای مسابقات لیگ برتر از نزدیک آمده است!

پای کالاهای ایرانی به کدام کشورها باز می‌شود؟

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز گزارش داد: بر اساس تصمیم گیری‌های صورت گرفته مقرر است ایران با راهبرد سه گانه متنوع سازی کالاها، متنوع سازی بازارها و ایجاد تنوع در بنگاه های صادراتی برنامه توسعه صادرات غیر نفتی را در فضای تحریم های نفتی آمریکا علیه ایران پی بگیرد.  

 ایران نزدیک به دو دهه است که به کشوری صادراتی تبدیل شده است، بیست سال پیش بود که هدفگذاری برای افزایش سهم ایران از بازارهای جهانی با صادرات غیر نفتی در دستور کار قرار گرفت. سال ۱۳۷۸ میزان صادرات غیر نفتی ایران به ۴ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار رسید. از آن روز تا امروز که ایران تجربه صادرات ۴۷ میلیون دلاری را نیز در تاریخچه اقتصادی خود دارد، راه درازی پیموده شده است. در شرایطی که ایران گام بعدی را رسیدن سقف صادرات غیر نفتی به ۵۰ میلیون دلار تعریف می کند، افزایش کشورهای هدف از یک سو و سهم گیری بالاتر از کشورهای همسایه از سوی دیگر دو مولفه مهم و راهبردی تلقی می شوند.  

 ایران در منطقه‌ای است با موقعیت خاص جغرافیایی. هم مرزی با ۱۵ کشور موقعیت ویژه‌ای را پیش روی ایران قرار داده است، با این حال بررسی‌ها نشان می دهد این موقعیت استراتژیک در برنامه ریزی‌ها تا کنون چندان مورد توجه قرار نگرفته است.  

چرا کشورهای همسایه

ایران در موقعیتی تحریمی است، تحریم‌ها حمل و نقل کالا از ایران را نیز با دشواری‌هایی مواجه کرده است به این ترتیب در شرایط کنونی توسعه تجارت به کشورهای همسایه، از این منظر نیز اقدامی مناسب تلقی می شود. این اقدام می‌تواند آثار منفی تحریم را به حداقل برساند. آمارهای نشان می دهد در حال حاضر سهم ایران از صادرات به کشورهای همسایه ۲ درصد است؛ در استراتژی جدید پیش بینی شده است این سهم به ۴ درصد برسد. به این ترتیب پیش بینی می شود تا دو سال آینده حجم صادرات ایران به ۱۵ کشور همسایه از ۲۴ میلیارد دلار باید به ۴۸ میلیارد دلار برسد. یعنی ۴ میلیارد دلار بیشتر از کل صادرات ایران در سال ۱۳۹۷. 

به نظر می رسد در عصر خداحافظی اجباری ایران با نفت، مزیت های اقتصادی به تدریج در حال رخ نمایی هستند، مزیت هایی که در برنامه ریزی دقیق می توان آنها را به ظرفیت های ذاتی اقتصاد تبدیل کرد.