محمود اربابی در نشست خبری سومین جایزه پژوهش سال سینمای ایران که با حضور اعظم راود راد دبیر این جایزه در پژوهشکده موزه سینما برگزار شد با بیان اینکه دو دوره قبلی موجب شده است که مساله پژوهش در سینما در مسیر مناسبی قرار گیرد خاطرنشان کرد: بخش مهمی در برگزاری این برنامه رویکرد و نگاه علمی پژوهشی به سینما و مسائل مربوط به آن است.
وی با اشاره به ارسال ۵۴ پایاننامه درباره سینما به دبیرخانه این رویداد عنوان کرد: این عدد قابل توجهی برای مطالعات در خصوص سینمای ایران است که اگر بخواهیم تعداد پژوهش های سینمای جهان را هم به آن اضافه کنیم به عدد بزرگی دست خواهیم یافت که نشان می دهد تمایل به تحقیق درباره سینما بسیار است اما به دلیل اینکه اطلاع رسانی مناسبی صورت نگرفته است ما از هیچ کدام از این ۵۴ پایان نامه درخواستی برای حمایت نداشتیم.
معاون توسعه و فناوری و مطالعات سینمای ایران با تاکید بر حمایت از هر پایان نامه با موضوع سینمای ایران خاطرنشان کرد: البته میزان این کمک های مالی با نوع پژوهش در ارتباط است به این معنا که مطالعاتی که وجه کاربردی داشته باشند به میزان ۳۰ میلیون ریال حمایت می شوند و همچنین برای پژوهش هایی با وجه تئوریک و میان رشتهای حدود ۷ میلیون ریال حمایت در نظر گرفته شده است.
وی با بیان اینکه به لحاظ بودجه در این زمینه مشکلی وجود ندارد بلکه مساله این است که کسی برای دریافت حمایت مراجعه نمیکند، تصریح کرد: ما برای پذیرش پایان نامه های دانشگاهی یک مرحله ارزیابی مجزا محسوب نمی شویم بلکه هر پایاننامه ای که توسط نظام آموزشی کشور مورد تصویب قرار گرفته باشد بدون ارزشیابی مجدد مورد حمایت قرار می گیرد؛ فارغ التحصیلان که به عنوان پژوهشگر محسوب می شوند باید در گام نخست موضوع کامل خود را به ما ارائه دهند و بعد از تایید، پروپوزال ارائه دهند که در صورت تصویب آن، باز هم از آنها پشتیبانی خواهیم کرد.
اربابی با بیان اینکه اهداف جایزه پژوهش شکل عام دارد خاطرنشان کرد: این اهداف یا تکرارشونده هستند و یا در هر دوره به اهداف دیگر پیوند می خورند و البته نمی توانیم حتی یکی از این اهداف را حذف کنیم زیرا با مطالعاتی که انجام می شود برخی مسائل جدید مطرح می شوند و حتی اهمیت بیشتری پیدا می کنند.
وی افزود: در پژوهش های سینمایی در جهان رویکردهای مختلف مانند روانشناختی و حتی اقتصادی نیز مورد توجه قرار دارند اما در سینمای ایران تنها دو بخش سینمای اجتماعی و کمدی برجسته هستند و مسائل دیگر نمی تواند نگاه ها را به سمت خود جلب کند به همین دلیل جایزه پژوهش سعی دارد با برجسته کردن سایر وجوه به دیده شدن بیشتر آنها کمک کند.
وی در خصوص پژوهش هایی در زمینه بهبود اکران فیلم های سینمایی اظهار داشت: در این زمینه یکی از اولویت های سازمان سینمایی اخذ سهم از بازار جهانی بود که نیازمند الزاماتی است.
به گفته وی، سه پژوهش در این زمینه انجام شده است که بیش از آنکه در جهت مدل خاصی طی شده باشد به دنبال تجربه های دیگر کشورها برای یافتن بازار جهانی بود که در ارتباط مخاطب و سینما موثر باشد.
وی در تشریح یکی از مهم ترین دستاورد این پژوهش ها، گفت: مناسبات حقوقی یکی از مهمترین زمینهها برای آن است که از بازار جهانی سهمی داشته باشیم که تحریم یکی از موانع تحقق آن است زیرا در تولیدات مشترک و یا همکاری هایی در زمینه فنی نمی توانیم از مراودات بین المللی بهره مند شویم که این موضوع سینمای ایران را با آسیب هایی مواجه می کند.
اربابی همچنین بودجه این دوره از جشنواره را دو میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال اعلام کرد که بخش اعظمی از آن متعلق به جوایز است.
راودراد دبیر این دوره از جایزه پژوهش سال سینمای ایران با اشاره به برگزاری سلسله نشست های تخصصی در طول برنامه اظهار داشت: در نشست ها سه کارشناس رشته های علوم انسانی و اجتماعی و یک کارشناس هنری و سینمایی حضور خواهد داشت.
وی با بیان اینکه موضوعات میان رشته ای در این نشست ها مورد اهمیت است تصریح کرد: با بررسی این مسائل از نقد ادبی تا انسان شناسی و روان شناسی می توانیم بررسی کنیم که رشته های دیگر چطور می توانند به سینما کمک کنند و در این حوزه نقشی را برعهده بگیرند.
هدف اصلی و کلی جایزه پژوهش ارتقا و رشد سینمای ایران است که باید با پژوهش بفهمیم از چه راهی علوم مختلف می توانند به سینما کمک کنند
دبیر این دوره از جایزه پژوهش سینمای ایران گفت: سازمان سینمایی پژوهش های برتر را در سایت برای دسترسی همگان بارگذاری کرده است و همچنین سه پایاننامه برتر سال گذشته در مجموعه نشست های امسال مطالعات خود را عرضه خواهند کرد.
به گفته وی، جوان بودن جایزه پژوهش سینمای ایران و برگزاری تنها سه دوره از آن زمان دلیل نمیشود که این رویداد تاثیر گذاری نداشته باشد.
راودراد با بیان اینکه در تلاش هستیم تا توجه پژوهشگران را از سینمای جهان به سینما در ایران جلب کنیم عنوان کرد: مطالعات در مورد جهان به میزان کافی وجود دارد در حالی که مطالعات در ایران کمتر صورت گرفته است. همچنین قصد داریم با برگزاری این جایزه اگر پژوهش در سینمای جهان بیشتر از ایران مورد استقبال قرار میگیرد در این جایزه به صورت تطبیقی و مقایسه ای صورت گیرد تا هنر هفتم ایران نیز مورد بررسی قرار گیرد.