داوود کیانیان در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا با اشاره به آنکه تئاتر کودک و نوجوان مهمترین منبع ارتزاق فرهنگی برای این گروه سنی به شمار میرود یادآور شد: میان گونههای مختلف هنری، هنر نمایش و تئاتر کودک و نوجوان به دلیل بهره بردن از خاصیت سرگرم کنندگی و لبریز از جهان تخیل آمیخته با رفتارهای کودکان، بیشترین اقبال را از سوی مخاطبان این گروه سنی با خود به همراه دارد.
بر همین اساس است که کارشناسان، متخصصان و اساتید عرصه هنرهای نمایشی بر این مساله متفق القول هستند که تولید آثار نمایشی برای گروه سنی کودک و نوجوان از پیچیده ترین، سخت ترین و دشوارترین گونه های تولید آثار تئاتری به شمار می رود؛ چرا که تولید اثری برای جهان ذهنی لبریز از تخیل و رمز و راز کودکان و نوجوانان در قالب نمایشی محدود برای ارائه در صحنه کار را برای دست اندرکاران این عرصه بسیار سخت و دشوار می کند.
ویژگیهایی که مانع لکنت در ارتباطگیری تئاتر کودک و نوجوان میشود
نویسنده نمایشنامه صدبار اگر توبه شکستی باز آ تاکیدکرد: آثار نمایشی گروه سنی کودک و نوجوان در کنار قصه پُرکشش باید دارای لحنی توام با جذابیت، تخیل و رازآمیزی باشند تا کودکان در همان صحنه های نخست جذب نمایش شوند. اگر اثری در حوزه کودکان و نوجوانان از این ویژگی ها بهره نبرد در ارتباطگیری با مخاطب دچار لکنت میشود و نمیتواند اثرگذاری مدنظر کارگردان و گروه نمایشی را منعکس سازد.
وی با تاکید بر آنکه یکی از مهمترین آسیب های تئاتر کودک و نوجوان در کشور ما تولید آثار سطحی با هدف ایجاد فضایی شاد و مفرح برای کودکان است تصریح کرد: این در حالی است که چنین فضایی در بازی های کودکانه و رفتارهای کودکان و نوجوانان به وفور دیده میشود و تنها یکی از مولفههای تولید نمایش برای جذب حداکثری مخاطبان این گروه سنی و اثرگذاری بر آنها باید متکی بر ایجاد فضای شاد و مفرح باشد.
دیگر ویژگی های تولید اثر نمایشی کودک و نوجوان باید در اجزای تخصصی تولید آثار نمایشی مانند کارگردانی، بازی، دکور، صحنه، موسیقی و نظایری از این دست متجلی شود. در کنار رعایت این نکات تئاتر کودک و نوجوان باید از نگاه تخصصی و قابلیت تطبیق با جهان روحی و روانی کودکان و نوجوانان برخوردار باشد.
هنرمند تئاتر کودک و نوجوان باید چندبُعدی باشد
به گفته کیانیان نمایشنامهنویسان در حوزه تئاتر کودک و نوجوان باید چنان تخصصی در کار خود داشته باشند که قابلیت تطبیق و تعمیم دنیا و تفکر بزرگسالانه خود را با جهان کودکان و نوجوانان نسل همراه خود داشته باشند. این در حقیقت به معنای اشراف نمایشنامهنویسان و هنرمندان عرصه تئاتر کودک و نوجوان بر علوم مختلف هنر نمایش از یک سو و از سوی دیگر روانشناسی، رفتارشناسی و پدیدارشناسی جهان کودکان و نوجوانان است.
نویسنده کتاب شیوههای نمایش خلاق یادآورشد: دیگر بستر مهم برای کاربردی شدن نمایش کودک و نوجوان در سیر تکوین فرهنگی کودکان و نوجوانان و بهره بردن از عناصر هنر نمایشی برای رشد شخصیت اجتماعی و فردی این گروه سنی به نهاد خانواده باز می گردد.
جهان نمایش کودکان ساده، صمیمی و دوستداشتنی است
این استاد پیشکسوت تئاتر کودک و نوجوان که سابقه بیش از چهار دهه فعالیت در این عرصه را دارد، افزود: زمانی که خانواده ها به اهمیت جایگاه تئاتر کودک و نوجوان پی ببرند، بیتردید شاهد مطالبه آنها از هنرمندان این عرصه برای تولیدات بیشتر و کیفیتر و توسعه هرچه بیشتر تئاتر کودک و نوجوان نه تنها در سالن های نمایشی که در فضاهای دیگری مانند مدارس، پارک ها و بوستان ها و دیگر محیط هایی که شاهد حضور کودکان و نوجوانان هستیم، خواهیم بود.
کیانیان جهان نمایش کودکان را جهانی ساده، صمیمی، آشنا و دوستداشتنی برای این گروه سنی دانست و خاطرنشان کرد: مهمترین ویژگی تئاتر کودک و نوجوان که آنرا به یکی از سختترین گونههای تولید آثار نمایشی بدل میسازد قدرت هنرمندان در تطبیق این فضای ساده و صمیمی با روایتها، قصهها و داستانهایی است که بتواند پاسخگوی ذهن پرسشگر و جهان آمیخته با تخیل و رمز و راز کودکان و نوجوانان باشد.