تهران- ایرنا- شهردار تهران با بیان اینکه جهت توسعه در کلانشهرهای ایران از ابتدا به سمت ایستگاه‌های راه آهن نبوده است، گفت: باید اتصال کلانشهرها به شهرهای جدید و سپس اتصال شهرک‌های اقماری به یکدیگر هر چه زودتر انجام شود.

«پیروز حناچی» روز دوشنبه در هفتمین کنفرانس بین المللی ایستگاه‌های راه آهن که در هتل پارسیان اوین برگزار شد، اظهار داشت: کلانشهرها از نظر عرصه و وسعت جمعیت محدودیت‌هایی دارند و برنامه‌ریزی شهری تلاش می‌کند این عرصه‌ها را برای شهروندان بازتر کند.

وی افزود: ورود شهرهای حومه‌ای و جلوگیری از دامن زدن جمعیت در کلانشهرها در این حوزه از سیاست‌های اعمالی است که این مهم با ارتباط سریع و آسان بین کلانشهر و شهرهای اقماری فراهم می‌شود.

شهردار تهران ادامه داد: یکی از اقتصادی‌ترین ارتباط بین کلانشهرها و شهرک‌های اقماری و همینطور شهرهای جدید حمل‌ونقل ریلی است.

وی گفت: ایجاد عرصه متعادل جمعیت و فعالیت در این حوزه نقطه هدف نهایی ما است.

حناچی ادامه داد: ما در اتصال ریلی بین‌شهری و راه‌آهن درون‌شهری غفلت کردیم چرا که هسته اولیه راه‌آهن‌های ما بر اساس بار و نه مسافر شکل گرفته است.

وی گفت: غفلت تاریخ ما این بود که جهات توسعه شهرها به سمت ایستگاه‌های راه‌آهن نبوده است به عنوان مثال ایستگاه‌های راه‌آهن تهران، تبریز و یا مشهد هنوز هم در دل شهر نیست اما ایستگاه‌های مرکزی از لندن، میلان و یا پاریس در دل شهر است و جهت توسعه شهر به سمت توسعه راه‌آهن بوده است.

شهردار تهران با بیان این که ما در این زمینه دیر شروع کرده‌ایم اما امروز گام‌های خوبی برداشته‌ایم، گفت: نکته دیگر ارزش‌های ویژه راه‌آهن ایران است، راه‌آهن ایران چند ویژگی دارد که به جهت ویژگی معماری واجد ارزش‌های جهانی است و در مقیاس ثبت جهانی قرار دارد.

حناچی ادامه داد: برخی ایستگاه‌های ما نظیر تبریز، مشهد و تهران معماری خاص و شناخته شده دارند و یکی از طولانی‌ترین خطوط ریلی دنیا در ایران است.

وی با بیان اینکه موضوع حمل‌ونقل و شهرسازی به هم وابسته است،‌ گفت: در کلانشهرها این مهم به عنوان ابزاری برای توسعه شهر مورد توجه است.

شهردار تهران اضافه کرد: یکپارچگی حمل‌ونقل و توسعه شهری در مقیاس گوناگون باید مورد توجه باشد. کلانشهر از هسته اصلی و اقمار تشکیل می‌شود و در این حوزه باید به حمل‌ونقل ریلی و حومه‌ای و اتصال آن به حمل‌ونقل درون شهری توجه خاص داشت.

وی ابراز امیدواری کرد که بعد از افتتاح قطارهای شهری در پرند و هشتگرد به زودی از پردیس و ورامین هم قطار شهری به سمت تهران متصل شود و گفت: بعد از اتصال کلانشهر به شهرهای جدید بابد اتصال شهرک های اقماری به هم در دستورکار قرار گیرد تا بار فعلی از روی دوش تهران کم شود.