تهران- ایرنا- شهردار تهران یکی از مشکلات آموزش و پرورش را تربیت یکسان همه دانش‌آموزان عنوان کرد و گفت: هر یک از دانش‌آموزان خصیصه‌ای ویژه دارند که کشف و سرمایه‌گذاری روی تک تک آنها می‌تواند استعدادهای آنان را شکوفا کند.

پیروز حناچی روز دوشنبه در آئین بیست و یکمین انتخابات شهردار مدرسه در دبیرستان دخترانه شاهد هاجر منطقه ۱۰ تهران اظهارداشت: کشور ما با سابقه فرهنگی طولانی در دوره‌های پیش و بعد از اسلام‌ یکی از تاثیرگذارترین کشورها در شکل‌گیری تمدن اسلامی بوده است، به همین دلیل بخش عمده‌ای از سند و نقشه راهنمای تمدن در ادبیات و فرهنگ ما وجود دارد.

وی ادامه داد: اگر می‌خواهیم در آینده مدیران با اعتماد به نفسی داشته باشیم که بعدها عرصه مدیریت کشور را با اعتماد به نفس، تخصص و تعهد بالا برعهده بگیرند، باید زمینه‌های آن را فراهم کنیم که یکی از زمینه‌ها شهردار مدرسه است.

حناچی با اشاره به رقابت ۴هزار و ۳۶۴ کاندید و انتخاب ۴۴۰ شهردار مدرسه در پایتخت تاکید کرد: اگر می‌خواهیم فرزندانمان در عرصه‌های مدیریتی بدرخشند باید پله‌پله زمینه رشد، رقابت و نشان‌دادن استعدادهای آنان را فراهم کنیم.

حناچی خطاب به دانش آموزان گفت: من در دوران تحصیل در دبیرستان، همه کارهای جاری مدرسه و برنامه‌ریزی برای سفرهای علمی را انجام می‌دادم و معلمان آخرین نفری بودند که در فضای برنامه قرار می‌گرفتند و با آن همراه می‌شدند و شاید به این دلیل که بعد از پیروزی انقلاب فضا بازتر بود.

وی افزود:تک تک شما مدیران آینده کشور هستید و در حوزه‌های تخصصی رشد می‌کنید و جایگاه‌ها را در کشور پر خواهید کرد، این کشور قبل از ما بوده، بعد از ما هم خواهد بود و در این میان هر شهروند باید دین خود را به این کشور ادا کند.

شهردار تهران با تاکید بر ایجاد زمینه برای کسب تجربه و رقابت دانش‌آموزان اظهارداشت: انتخابات شهردار مدرسه یکی از این تجربه‌هاست و فضایی را فراهم می‌کند تا تجربه کار جمعی و هدفی مشخص با بهره‌مندی از پشتوانه همکلاسی‌ خود، فضای مدارا و پذیرش در مدارس شکل بگیرد.

حناچی ابراز امیدواری کرد: تجربه برگزاری بیست و یکمین دوره انتخابات شهردار مدرسه نسبت به تجربه‌های گذشته مفیدتر و ارزنده‌تر باشد و با شتاب بیشتر فضایی را برای فرزندانمان فراهم کنیم تا تجربه مدیریتی بیشتری به دست آورند و خود را برای پذیرش مسئولیت‌های بیشتر آماده کنند.

شهردار مدرسه اقدامی برای تربیت مدیران مسئولیت‌پذیر آینده

معاون هماهنگی و امور مناطق شهردار تهران نیز در این آیین، انتخابات شهردار مدرسه را اقدامی موثر برای تربیت مدیران مسئولیت‌پذیر در آینده عنوان کرد و گفت: این طرح می‌تواند در فرهنگسازی و تربیت نسلی که به فرهنگ شهروندی و محیط زیست بها می‌دهد بسیار موثر باشد.

شاپور رستمی افزود: چالش‌های زیست‌محیطی هزینه‌های زیاد و تبعاتی مانند آلودگی هوا دارد و آموزش در این حوزه یکی از موضوعاتی است که شهرداران مدارس می‌توانند در این زمینه مؤثر واقع شده و کمک قابل توجهی به مدیران شهری کنند.

وی تاکید کرد: مدیریت شهری با برنامه‌ریزی به صورت بنیادی و آموزش که در سنین نوجوانی و کودکی باید پایه‌ریزی و در سنین جوانی تحکیم شود، انجام می‌شود.  

معاون هماهنگی و امور مناطق شهردار تهران گفت: جامعه نهادی به هم پیوسته است و مدرسه را در خود جای داده است و دانش‌آموزان علاوه بر تحصیل می‌توانند با مفاهیم شهر وشهروندی آشنا و در آینده به شهروندی مسئول تبدیل شوند که طرح شهردار مدرسه چنین زمینه‌ای را برای دانش‌آموزان فراهم می‌کند.

رستمی افزود: همچنین شهرداران منتخب در ارتقای کیفیت محیط مدرسه و انضباط و تعامل در مدرسه نیز می‌توانند مؤثر واقع شوند و امیدواریم افرادی تربیت شوند که رابطان خوبی میان شهرداری و آموزش و پرورش باشند.

شهردار منطقه ۱۰ تهران نیز در این آیین با بیان اینکه براساس ساختار تعریف شده، شهرداران مدارس قرار نیست کار اجرایی انجام دهند، افزود: آنان می‌توانند به عنوان واسط میان آموزش و پرورش و مدیریت شهری در فرهنگسازی برای اداره بهتر شهر و مشارکت فعال و موثر میان شهروندان ارتباط موثر و سازنده‌ای با معاونت امور اجتماعی و فرهنگی مناطق داشته باشند.
حسین بحیرایی با اشاره به اینکه آموزش و پرورش و شهرداری باید از این فرصت و ظرفیت نهایت استفاده را ببرند، گفت: شهرداری در سال‌های اخیر تلاش کرده در حوزه ترافیک و محیط‌زیست، کاهش آلودگی هوا و استفاده از حمل‌ونقل عمومی فرهنگسازی مناسب و برنامه ریزی مشخص داشته باشد.
وی افزود: این اقداماتی نیاز به فرهنگسازی دارد و زمانبر است و امیدواریم شهرداران مدارس با فرهنگ‌سازی در این زمینه‌ها به مدیریت شهری کمک کنند.

تاکید بر ایجاد تعامل میان آموزش و پرورش و شهرداری
عضو شورای اسلامی شهر تهران نیز در این آیین با اشاره به برگزاری آیین نمادین بیست و یکمین دوره انتخابات شهردار مدرسه در مدرسه دخترانه شاهد هاجر اظهارداشت: باید پاسدار خون شهیدان باشیم، بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته بر آموزش نیروی انسانی به خصوص دختران و زنان سرمایه‌گذاری کرده‌اند و ما نیز باید با استفاده از موضوعاتی مانند شهرداران مدارس این فرصت را مغتنم بشماریم.
شهربانو امانی خطاب به دانش‌آموزان گفت: کلیدی که در دستان شما و در دستان شهردار مدرسه است که اگر تعامل و مشارکت را با مجموعه آموزش و پرورش و مدیران شهری داشته باشید، می‌تواند باعث رشد و توسعه شود.
وی، نسل امروز را نسلی مطالبه گر، پرسشگر و مسئولیت پذیر دانست و افزود: این تاثیر و مسئولیت‌پذیری و تحول می‌تواند حتی از شعاع ۵۰۰ متر که در وظایف شهرداران مدارس تعریف و در نظر گرفته شده نیز فراتر رود.
عضو شورای اسلامی شهر تهران بیان کرد: اگر امروز از میان ۱۸ کاندیدای این مدرسه، شهردار انتخاب ‌شود، آیا او معاونان خود را از رقبا انتخاب می‌کند یا مانند بسیاری از سیاستگذاران عمل خواهد کرد؟
امانی با تاکید بر تساوی زن و مرد اظهارداشت: اگر قرار است تعادل و موازنه برای پیشرفت و تعالی ایجاد شود زن و مرد باید در کنار هم قرار گیرند و برای رسیدن به توسعه پایدار در کنار هم و سایه به سایه هم پیش روند و این امر هیچ منع قانونی‌ای ندارد و حتی در انتخابات ریاست جمهوری در تفسیر قانون اساسی منعی برای ریاست جمهوری زنان وجود ندارد.
وی گفت: البته که فرش قرمزی هم زیر پای زنان ما پهن نمی‌کنند،   حق گرفتنی است، ما نمی‌گوییم جنگ کنید، در طول هشت سال دفاع مقدس زن و مرد در کنار از کشور دفاع کرده‌اند.
عضو شورای اسلامی شهر تهران افزود: طبق قوانین برنامه‌ سوم توسعه؛ ۳۰ درصد مدیران متوسط به بالا باید به دست زنان دانش آموخته، با تجربه و توانمند سپرده شود تا تهران از چهره خشن مردانه به شهری آرام، تحمل‌پذیر و زیست پذیر تبدیل شود.
امانی همچنین بر ارائه آموزش‌های اجتماعی از دوران پیش دبستان از طریق رسانه ملی تاکید کرد.

ویژگی‌های انتخابات شهردار مدرسه
معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش تهران نیز در این آیین اظهارداشت: طرح انتخابات شهردار مدرسه از سال ۷۳-۷۲ به صورت آزمایشی آغاز به کار کرد و این طرح اکنون در ۴۴۰ مدرسه اجرا می‌شود.
عبدالرسول کریمی، تقویت آداب و مهارت‌های زندگی، بهبود رفتارهای فردی و اجتماعی را از اهداف طرح شهردار مدرسه عنوان کرد و گفت: رهبر معظم انقلاب بر مسئولیت‌پذیری و نشاط اجتماعی نسل جوان تاکید دارند که این ویژگی نیز در انتخابات شهردار مدرسه مورد توجه قرار می‌گیرد.
وی با اشاره به هم‌افزایی آموزش و پرورش و شهرداری در برگزاری انتخابات شهردار مدرسه خطاب به دانش‌آموزان افزود: وقتی در گروه قرار می‌گیرید از تصمیم‌های خرد به کلان می‌رسید، تحقیقات نشان می دهد نوجوانانی که مسئولیت می پذیرند در آینده بهتر می توانند تصمیم سازی کنند.
کریمی بیان کرد: بعد از انتخابات شهردار مدرسه و تعیین معاونان، دانش‌آموزان برگزیده در هشت کمیته از جمله محیط زیست، فرهنگی و پرورشی، حمل و نقل و ترافیک فعالیت خواهند کرد.
مدیر آموزش و پرورش منطقه ۱۰ تهران نیز در این آیین گفت: با توجه به سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، هدف تعلیم و تربیت رشد همه جانبه دانش‌آموزان در همه فعالیت‌های فرهنگی، هنری، سیاسی، اجتماعی و ... است.
غلامعلی ارغوانی، هدف از طرح انتخاب شهردار مدرسه را آموزش مشارکت‌پذیری به دانش‌آموزان عنوان کرد و افزود:ما در مدارس تشکل‌هایی مانند شورای دانش‌آموزی داریم که حقوق شهروندی و آموزش‌های مراقبتی را دنبال می‌کنند و با همفکری هم به یک هدف نهایی که اخلاق مداری است دسترسی پیدا می کنند.
بیست و یکمین دوره انتخابات شهردار مدرسه سال تحصیلی ۹۹-۹۸ با همکاری اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران و معاونت‌های اجتماعی و فرهنگی مناطق ۲۲گانه امروز در بیش از ۴۰۰ مدرسه دوره اول متوسطه اجرا شد.