تهران- ایرنا- مدیرکل نظارت بر خدمات سازمان بیمه سلامت گفت: طرح استحقاق‌ سنجی در حال حاضر در ۶۰۵ بیمارستان اجرایی شده و به دنبال این هستیم که در سایر بیمارستان‌ها نیز اجرا شود. همچنین طرح نسخه الکترونیکی نیز در ۲۳۳ شهر اجرایی شده است.

به گزارش سازمان بیمه سلامت، مهدی قنادی روز دوشنبه با بیان این مطلب افزود: از ۴۰ میلیون نفر تحت پوشش سازمان بیمه سلامت، ۳۳ میلیون نفر دفترچه رایگان دارند.  در حال حاضر به دنبال شفاف‌سازی عملکردها و مدیریت بهینه منابع هستیم.  ۴۷۰ مورد راهنمای بالینی توسط وزارت بهداشت ابلاغ شده و ما نیز بر اساس آن خرید خدمت انجام می دهیم.

وی بیان کرد: یکی از قدم‌های مهم سازمان بیمه سلامت، استقرار سازمان الکترونیک است.  اجرای سامانه خرید خدمت و خرید دارو از دیگر اقدامات انجام شده است.

مدیرکل نظارت بر خدمات سازمان بیمه سلامت افزود: سامانه ۱۶۶۶ در تمامی استان‌ها و به صورت متمرکز کشوری و شبانه‌روزی در حال اجراست.  تمام مردم با این سامانه ارتباط برقرار کرده‌اند و ضمن مشاوره در خصوص نیازمندی های بیمه ای، موارد خاص را گزارش می کنند و به نوعی نظارت بر مراکز دارند و موارد تخلف و پیشنهادات را اطلاع می‌دهند.

قنادی گفت: بیمه سلامت در بخش بستری ۹۰ درصد و در بخش سرپایی ۷۰ درصد تعرفه های دولتی را پرداخت می‌کند و همچنین ۲ هزار و ۴۰۰ قلم دارو و ۵ هزار و ۱۰۰ خدمت و ۵۰ هزار قلم تجهیزات پزشکی تحت پوشش بیمه سلامت قرار دارد.

مدیرکل نظارت بر خدمات سازمان بیمه سلامت اظهار داشت: اجرای پوشش اجباری بیمه سلامت نیز در راستای ارائه خدمات به اقشار آسیب پذیر مورد توجه است.  برای دهک‌های یک، دو و سه پوشش بیمه ای رایگان ارائه می‌شود و دهک چهارم باید ۵۰ درصد سرانه مصوب و دهک پنجم به بالا باید کل سرانه مصوب  را برای ارائه پوشش بیمه ای پرداخت کند. البته تعیین دهک متقاضیان بر عهده وزارت رفاه است. بعد از انجام آزمون وسع و بر اساس دهک اعلامی، متقاضیان بیمه همگانی سلامت می‌توانند از خدمات بیمه سلامت بهره‌مند شوند.

استحقاق سنجی بیمه‌شدگان طرحی است که بر اساس آن بیمه شده برای دریافت خدمت از مراکز درمانی از نظر هم‌پوشانی بیمه‌ای و تاریخ اعتبار دفترچه بیمه شناسایی و ارزیابی می‌شود.  طرح استحقاق سنجی بیمه سلامت با هدف مدیریت همپوشانی بیمه های درمانی در لحظه ارائه خدمت اجرا می شود.