برای انتخاب رئیس هیات موتورسواری و اتومبیلرانی سه بار فراخوان اعلام شده که ۲ فراخوان داده شده بینتیجه بوده لذا این هیات همچنان بدون رئیس است.
مدیرکل ورزش و جوانان کردستان دلیل بینتیجه ماندن ۲ فراخوان قبلی را استقبال ضعیف و یا نداشتن شرایط قانونی لازم از سوی کاندیداهای مورد نظر اعلام کرد.
حامد جولایی امیدوار است در فراخوان سومی که برای ریاست هیات موتورسواری و اتومبیلرانی اعلام شده کاندیداها شرایط لازم را داشته و مجمع انتخاباتی این هیات در موعد مقرر برگزار شود.
وی گفت: این هیات ۲ دوره به صورت سرپرست اداره شده که در صورت برگزاری انتخابات (انتظار است تا یک ماه آینده برگزار شود)، امید میرود رییس هیات انتخاب شود.
رشتههای موتورسواری و اتومبیلرانی مورد بیتوجهی قرار گرفتند
رئیس سابق هیات موتورسواری و اتومبیلرانی کردستان میگوید: به دلیل ممنوعیت بکارگیری بازنشستگان از هیات کنار کشیدم اما هنوز بسیاری از هیاتهای ورزشی توسط بازنشستگان اداره میشوند.
عارف قادرزاده افزود: اداره ورزش و جوانان در دورانی که ریاست هیات را بر عهده داشتم قدمی برای هیات بر نداشت و بعد از رفتن من از ریاست هم حتی یک مراسم خداحافظی معمولی هم برای من برگزار نکردند.
وی یادآور شد: توانسته بودیم از استعدادهای فعال این رشته بهره بگیریم و ۲ مسابقه کشوری در کردستان برگزار کنیم این در حالی است که قبلا مسابقاتی در این سطح برگزار نمیشد.
قادرزاده با بیان اینکه اقشار مختلفی در رشته موتورسواری و اتومبیلرانی حضور دارند، اضافه کرد: اعتبارات ورزشی بیشتر به سمت رشتههای خاص میرود و رشتههایی همچون موتورسواری و اتومبیلرانی کمتر مورد توجه قرار میگیرند.
او در مرداد ۱۳۹۶ و در مجمع انتخاباتی به ریاست هیات رسید و در سال ۹۷ از ریاست کنارهگیری کرد که از آن زمان تاکنون هیات به شکل سرپرستی اداره میشود، در این مدت یک ساله هم فعالیتی در هیات دیده نشده و تنها برخی از فعالین به صورت مستقل در مسابقات کشوری شرکت کردهاند.
بلاتکلیفی پیست موتورسواری و اتومبیلرانی ۱۵ هکتاری
اردیبهشت امسال پیست موتورسواری و اتومبیلرانی شهرداری سنندج افتتاح شد اما از آن زمان تنها یک مسابقه در آن توسط شهرداری سنندج برگزار شده است.
این پیست ۱۵ هکتاری که ظرفیت بالایی برای تمرین و برگزاری مسابقههای مختلف در حد و اندازه کشوری دارد به دلیل منفعل بودن هیات موتورسواری و اتومبیلرانی کردستان، بلاتکلیف مانده است.
مدیر امور ورزش شهرداری سنندج در رابطه با این پیست گفت: برای واگذاری این پیست به هیات موتورسواری و اتومبیلرانی با مدیرکل ورزش و جوانان کردستان و سرپرست هیات گفت و گو کردیم.
کیوان تیشهگران اظهار داشت: سرپرست هیات به این دلیل که نمیتواند تعهدی طولانی مدت بدهد از تحویل پیست خودداری کرد و مدیرکل ورزش و جوانان هم از ما خواسته تا برگزاری مجمع انتخاباتی هیات صبر کنیم.
وی با بیان اینکه به دلیل نیاز به نیرو و هزینه شهرداری سنندج خود نمیتواند پیست را اداره کند، افزود: شهرداری تا مدتی میتواند صبر کند و بعد از آن ناچار به اجاره پیست به بخش خصوصی است.
تیشهگران اضافه کرد: پیست از نظر فنی آماده است اما نیاز به امکانات رفاهی دارد با وجود این شرایط توانستیم یک مسابقه در آن برگزار کنیم که حدود هفت هزار نفر اغلب قشر جوان را دور هم جمع کرد.
هیات موتورسواری و اتومبیلرانی کردستان درآمدزایی ندارد
سرپرست هیات موتورسواری و اتومبلیرانی کردستان هم گفت: در اولین فراخوان کسی ثبت نام نکرد و در دومین فراخوان برای انتخاب ریاست هیات کاندیداها شرایط لازم را نداشتند.
نادر اسدی اظهار داشت: برای در اختیار گرفتن پیست موتورسواری و اتومبلیرانی شهرداری سنندج باید قراردادی بسته میشد و هزینههایی به شهرداری پرداخت می کیردیم که با توجه به اینکه هیات درآمدی ندارد، این امکان فراهم نشد.
وی با بیان اینکه هزینههای شرکت در مسابقات کشوری بالاست و در برخی موارد باید موتور یا خودرو به شهر دیگری منتقل شود، افزود: در این مدت اعزام به مسابقات صورت گرفته و در یک مورد ثنا نقشبندی در مسابقات آفرود کشور مقام اول را کسب کرد.
اسدی با اشاره به اینکه به دنبال برگزاری مسابقات آفرود قهرمانی کشور در استان هستیم، یادآور شد: امسال در سنندج مسابقه شتاب، در دیواندره مسابقه اسلالوم (مارپیچ) و در بیجار مسابقه موتورکراس برگزار کردیم.
وی با بیان اینکه پیست اتومبیلرانی سقز هم دارای معارض است، اضافه کرد: هیات موتورسواری و اتومبلیرانی یکی از پردردسرترین هیاتهای ورزشی است که شاید یکی از دلایل استقبال کم کاندیدا شدن برای ریاست هیات همین موضوع باشد.
یک رشته ورزشی معطل انتخاب رئیس هیات
هیات موتورسواری و اتومبیلرانی یکی از هیاتهایی است که میتواند جوانان زیادی را به خود جلب کند این هیات و رشته ورزشی میتواند در گسترش فرهنگ ترافیک نقش داشته باشد و با تاکید بر جنبه آموزشی حتی در کاهش تصادفات هم موثر باشد.
به نظر میرسد عدم انتخاب رئیس و اداره هیات بوسیله سرپرست انگیزههای لازم برای بهرهگیری از همه ظرفیتها را گرفته است چون اگر هیات موتورسواری و اتومبیلرانی کردستان فعال شود به تخلیه هیجانات و انرژی جوانانی که در خیابانها ویراژ میدهند، میتواند کمک بسیاری بکند.
جمع کردن این جوانان که با خودرو و موتورسیکلت به کارهای پرخطر در خیابان اقدام میکنند زیر یک چتر و ساماندهی آنها برای انجام ورزش به صورت ایمن و برنامهریزی شده میتواند نتایج مثب فراوانی داشته باشد.
ظرفیتهای فراوان و جوانان پرانرژی، زیرساخت، همه و همه اکنون معطل انتخاب یک رئیس است که احتمال میرود در سومین فراخوان اداره ورزش و جوانان کردستان هم باز به انجام نرسد.