به گزارش روز سه شنبه وزارت آموزش و پرورش، محسن غفوریان اظهار کرد: در حال حاضر تعداد نوآموزان و دانش آموزان طیف اوتیسم تحت پوشش سازمان ۲ هزار ۶۱۷ نفر است که بیش از یکصد نفر از این دانش آموزان در مدارس عادی مشغول تحصیل هستند و از خدمات آموزشی تلفیقی فراگیر استفاده میکنند.
وی افزود: همچنین ۵۴ نفر از این دانش آموزان داری اوتیسم همراه با سایر معلولیتها هستند. ۴۸۱ دانش آموز دختر در سراسر کشور در مدارس و کلاسهای خاص تحصیل میکنند به طوری که تمامی نوآموزان و دانش آموزان دختر در یکصد کلاس خاص در مدارس استثنایی مشغول به تحصیل هستند. همچنین ۲ هزار و ۱۳۶ دانشآموز پسر تحت پوشش سازمان هستند.
غفوریان گفت: نوآموزان و دانش آموزان طیف اوتیسم تحت پوشش سازمان از نظر شدت اوتیسم در سطح ۱و ۲ بوده و ازن ظر ارزیابی در سطحی هستند که توانایی آموزش و تحصیلات دانشگاهی را دارند. همچنین کودکان و دانشآموزانی که ازنظر توانایی پایینتر از این حد هستند، برای دریافت خدمات ویژه به مراکز توانبخشی سازمان بهزیستی ارجاع داده میشوند.
معاون برنامهریزی آموزشی و توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی خاطر نشان کرد: دانشآموز طیف اوتیسم دارای هوش عادی از کتب دانش آموزان عادی استفاده می کند و اگر دارای نارسایی هوشی همراه با اوتیسم باشد از محتوای کتابهای ویژه بهره می گیرد.
اوتیسم یا درخودماندگی، نوعی اختلال رشدی (از نوع روابط اجتماعی) است که با رفتارهای ارتباطی و کلامی غیرطبیعی مشخص میشود. علائم این اختلال تا پیش از سهسالگی بروز میکند و علّت اصلی آن هنوز ناشناخته است. به کسانی که این اختلال را دارند اوتیستیک یا درخودمانده گفته میشود.