به گزارش روابط عمومی سازمان بازرسی کل کشور، حجت الاسلام و المسلمین درویشیان روز سه شنبه در جمع معاونین، مدیران و اعضای هیاتهای رسیدگی به تخلفات اداری کارمندان وزارت امور اقتصاد و دارایی با اشاره به اهمیت هیاتهای رسیدگی به تخلفات کارکنان گفت: اگر نظام تنبیه و تشویق در جامعه حاکم باشد بسیاری از آسیبها به وجود نمیآید.
وی ا فزود: اگرچه قانون رسیدگی به تخلفات مربوط به سالها قبل است و نیاز به اصلاح دارد، ولی طبق همین قانون، بعضی مجازاتها متناسب با تخلف نیست؛ و بسیاری از محکومیتها، توبیخ بدون درج در پرونده است.
درویشیان در ادامه لازمه حکمرانی خوب را نظارت و هدایت دانست و گفت: نظارت باید با هدف هدایت و پیشگیری باشد. از این رو یکی از رویکردهای سازمان بازرسی کل کشور، اقدامات پیشگیرانه است.
وی افزود: البته نظارت تنها وظیفه سازمان بازرسی و یا نهادهای نظارتی خارج از دستگاهها نیست، بلکه وظیفه همه مدیران عالی و میانی و در همه سطوح است. به عبارتی علاوه بر حراستها و بازرسیها، هیئتهای رسیدگی به تخلفات و همه کسانی که بهنوعی در قوانین و مقررات وظیفه نظارتی برای آنان تعریفشده است، در این خصوص مسئولیت دارند و باید پاسخگو باشند.
سازمان بازرسی کل کشور از مدیران شجاع و ریسکپذیر حمایت میکند
درویشیان بابیان اینکه «یکی از رویکردهای قوه قضائیه و سازمان بازرسی کل کشور حمایت از مدیران شجاع، ریسکپذیر، قانونگرا و جهادی است» افزود: موضوعی که بعضاً در گوشه و کنار مطرح میشود که دستگاههای نظارتی ریسکپذیری را از مدیران میگیرند، بهشدت رد میکنیم. سازمان بازرسی کل کشور همه توان خود را در حمایت و کمک به مدیران شجاع در انجاموظیفه و مسئولیت قانونیشان به کار میبرد و اگر موانعی بر سر راه مدیران باشد مانند فشارهای بعضاً سیاسی، در جهت رفع آن موانع کمک خواهیم کرد و اگر لازم باشد برخورد قانونی نیز خواهیم کرد.
وی با تأکید بر «حمایت از تولید و کارآفرینی» تصریح کرد: امروز در جنگ تمامعیار اقتصادی هستیم و دشمنان ما اقتصاد و معیشت ما را هدف گرفتهاند و حتماً تولیدکنندگان و کارآفرینان در خط مقدم این جبهه تروریسم اقتصادی هستند. لذا یکی از رویکردهای قوه قضائیه و سازمان بازرسی کل کشور حمایت از تولیدگران و کارآفرینان است. سازمان بازرسی کل کشور دفتری بهعنوان «دفتر حمایت از سرمایهگذاری و تولید» دارد که کار ویژه آن پیگیری مشکلات کارآفرینان و تولیدکنندگان در چارچوب قوانین است. حتی به همکاران این دفتر گفتهایم سراغ کارآفرینان و تولیدکنندگان بروند و مشکلاتشان را بررسی کنند تا در رفع آن کمک کنیم.
شعار شفافیت در حوزههای مربوط به وزارت اقتصاد محقق شود
درویشیان در بخش دیگری از سخنان خود درباره «شفافیت در فعالیت و اقدامات دستگاههای اجرایی» گفت: بحمدالله امروز شعار و اراده سه قوه کشور شفافیت در فعالیتها، اقدامات و گردش مالی است و اگر این موضوع مخصوصاً در حوزههای مربوط به وزارت اقتصاد یعنی بانک، بیمه، گمرک و ... محقق شود به پیشگیری از تخلف بسیار کمک میکند. در پروندههای ارجاعی سازمان بازرسی کل کشور، از نماینده سازمان دعوت شود
وی خاطرنشان کرد: نکته دیگر اینکه در بعضی از پروندهها از نماینده سازمان بازرسی دعوت نمیشود و این در حالی است که در متن قانون و آییننامه سازمان بازرسی کل کشور تصریحشده است که حتماً هیئتهای رسیدگی به تخلفات و مراجع رسیدگی به پروندهها و گزارشهای سازمان، موضوع و وقت رسیدگی را به سازمان اعلام کنند که اگر لازم شد نماینده سازمان در جلسات حضور پیداکرده و لایحه دفاعی تنظیم و ارائه کند.
آرای هیاتهای رسیدگی به تخلفات اداری مستند و مستدل باشد
درویشیان در ادامه افزود: در برخی کمیته انضباط کار نسبت به بانکهای خصوصی یا بانکهایی که کارکنانشان مشمول قانون کار میشوند، گاهی سمت متخلفی که معرفی میشود، بالاتر از سمت فرد رسیدگیکننده است که باید فکری به حال این موضوع کرد. همچنین برخی از آرای هیئتهای رسیدگی به تخلفات را در سازمان بررسی کردیم که مستند و مستدل نیست؛ بنابراین رأی صادره باید هم استدلال کافی بر احراز تخلف یا عدم احراز تخلف داشته باشد و هم مستند به قانون باشد.
وی تصریح کرد: نکته مهم دیگر اینکه همه میدانیم هر جرمی که کارمند دولت یا نهادهای عمومی غیردولتی مشمول قانون مرتکب شود، تخلف هم هست ولی هر تخلفی، جرم نیست. برخی هیئتهای رسیدگی به تخلفات، به استناد اینکه مرجع قضایی برای فردی رأی برائت صادر کرده است، آن را تبرئه میکنند که صحیح نیست. در احراز جرم، سوءنیت لازم است و این موضوع در تخلف ملاک نیست. تخلف ممکن است سوءنیت هم نداشته باشد. اینکه چون مرجع قضایی برائت داده پس هیئت رسیدگی به تخلفات هم برائت بدهد، درست نیست.
رئیس سازمان بازرسی کل کشور همچنین گفت: نکته بعدی اطاله رسیدگی به برخی از پروندههایی است که سازمان بازرسی ارجاع میدهد که در موعد مناسب مورد رسیدگی قرار نمیگیرد. همانطور که استحضار دارید چند رکن در تأثیرگذاری رأی هیئتهای رسیدگی به تخلفات وجود دارد؛ یکی اینکه رأی متناسب باشد، یعنی مجازات با تخلف تناسب داشته باشد، دیگری بهموقع رسیدگی کردن پرونده است و اینکه رأی بهموقع ابلاغ و اجرا شود. اگر کسی یک سال پیش تخلفی مرتکب شده ولی حالا بخواهید به آن تخلف رسیدگی کنید و بعد از مدتی، ابلاغ و اجرا شود، اثر آن بسیار کم میشود.
جلسه هماندیشی اعضای هیاتهای رسیدگی به تخلفات اداری کارمندان وزارت اقتصاد و دارایی با حضور فرهاد دژپسند وزیر امور اقتصاد و دارایی، جمشید انصاری معاون رئیسجمهور و عادل آذر رئیس دیوان محاسبات و معاونین و مدیران وزارت اقتصاد و دارایی و سازمانهای وابسته برگزار شد.
اجرای طرح جامع امور مالیاتی در اولویت سازمان امور مالیاتی قرار گیرد
درویشیان همچنین در دیدار با امیدعلی پارسا رئیس سازمان امور مالیاتی کشور، شرایط فعلی کشور را یک فرصت خصوصاً برای دولت و حاکمیت عنوان کرد تا نسبت به درآمدهای پایدار غیرنفتی که عمده آن مالیات است، بازنگری انجام دهد.
وی با تأکید بر لزوم فرهنگسازی در خصوص مالیات اظهار داشت: یکی از اقداماتی که باید سازمان امور مالیاتی و بخشهای دیگر روی آن کار کنند، فرهنگ مالیاتی است. متأسفانه هنوز فرهنگ پرداخت مالیات در کشور ما جا نیفتاده و کسی که مالیات نمیپردازد، این موضوع را بهعنوان یک افتخار مطرح میکند. این نشان میدهد که ما کار کمی در زمینه فرهنگسازی و استفاده از آموزههای دینی و تریبونهای مذهبی برای تبیین جایگاه شرعی و قانونی و نیاز کشور به این مالیات انجام دادهایم. شاید یکی از راهکارها، دادن گزارش کار نحوه هزینه کرد مالیاتها توسط دولت است؛ بنابراین اگر این موضوع تبیین شود، به فرهنگسازی در این زمینه کمک میکند.
رئیس سازمان بازرسی کل کشور بر شناسایی منابع جدید مالیاتی تأکید کرد و گفت: بسیاری از درآمدها هیچ کجا ثبت و ضبط نمیشوند و سازمان امور مالیاتی از آن اطلاع ندارد که این نقیصه باید برطرف شود. موضوع مهم دیگر، افزایش پایههای مالیاتی است. متأسفانه پایههای مالیاتی در کشور ما بهخصوص در برخی صنوف کم است. معتقدم اگر طرح جامع مالیاتی جدی دنبال شود و بتوانیم آن را اجرایی کنیم در این مسیر به عدالت نزدیکتر خواهیم شد.
درویشیان با اشاره به درخواست رئیس سازمان امور مالیاتی کشور مبنی بر در اختیار قرار دادن دادههای مالی به این سازمان تصریح کرد: بسیاری از دادههای موردنیاز شما در حوزه وزارت اقتصاد است. به عبارتی این دادهها مربوط به بانک، بیمه، بورس، گمرک و شرکتهای زیرمجموعه اینها است؛ بنابراین عدم دسترسی سازمان امور مالیاتی به این دادهها قابل توجیه نیست. حتماً این موضوع را پیگیری خواهیم کرد. باید همه دستگاهها مکلف شوند همه دادههای مالی خود را در اختیار سازمان امور مالیاتی کشور قرار دهند.
وی با اشاره به وجود ۲۱۰ هزار میلیارد تومان معوقات مالیاتی در کشور خاطرنشان کرد: این مبلغ یعنی نصف بودجه کل کشور و باید پرسید که چرا این مقدار از مالیات کشور معوق شده است و چرا وصول نمیشود!؟ دخالتهایی که بعضاً در بحث عدم وصول یا امهال مالیات میشود از ناحیه چه کسانی است و علت آن چیست؟ یا علت وجود قرارهای کارشناسی اجرا نشده چیست؟ در بازرسیهایی که سازمان داشته، مطالبات قطعی داشتیم که به واحد اجرائیات رفته ولی اجرا نشده است. سازمان امور مالیاتی باید با این موارد برخورد جدی کند. باید بررسی کرد به چه علتی این پروندهها چند سال معطل میشوند.
درویشیان افزود: موضوع بعدی تعدیل مالیاتی است که بعضاً تا ۶۰ درصد کاهش داده میشود. در اکثر این پروندهها، علت این تعدیلها، «تسریع» در وصول مالیات عنوانشده است. اینکه به دلیل تسریع در وصول مالیات، ۶۰ درصد مبلغ مالیات نادیده گرفته شود، اصلاً قابل توجیه نیست.
رئیس سازمان بازرسی کل کشور در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع «صندوقهای مکانیزه» اشاره کرد و گفت: ایجاد صندوقهای مکانیزه در قانون برنامه پنجم توسعه بود ولی اجرایی نشد و به قانون ششم رسید. درحالیکه طبق قانون باید ظرف ۲ سال در تمام فروشگاههای بزرگ صندوقهای مکانیزه ایجاد شود و این صندوقها به سازمان امور مالیاتی متصل شده و بهصورت آنلاین میزان فروش این فروشگاهها مشخص شود که این اتفاق تاکنون نیفتاده است و آن مقدار کمی که صندوق ایجادشده به سازمان امور مالیاتی متصل نیست.
وی در خصوص قانون ارزشافزوده نیز اظهار داشت: برخی اشکالات وجود دارد که میتوان در قالب یک تبصره در قانون یا یک طرح دوفوریتی در مجلس اصلاح شود؛ مانند اینکه در قانون آمده دستگاهها، مبلغ ارزشافزوده را به مؤدی بپردازند و مؤدی به سازمان امور مالیاتی پرداخت کند. درحالیکه بعضاً مؤدی، سالها در پرداخت این مبلغ ارزشافزوده به سازمان امور مالیاتی تأخیر دارد. این قانون باید اصلاح شود که حداقل دستگاههای اجرایی که در سال مشمول هزاران میلیارد تومان ارزشافزوده هستند، مستقیم به حساب سازمان امور مالیاتی واریز کنند. سازمان بازرسی کل کشور حاضر است در این حوزه به سازمان امور مالیاتی کمک کند تا با همکاری مجلس شورای اسلامی این مشکل قانونی اصلاح شود.
درویشیان آسیب دیگر نظام مالیاتی را موضوع «بخشودگی جرائم» دانست و افزود: این موضوع که سازمان امور مالیاتی کشور اعلام میکند مثلاً مؤدیان مالیاتی که تا پایان مهر اصل مالیات خود را بپردازند مشمول بخشودگی جرائم دیرکرد میشوند یک آسیب دارد. این رویکرد باعث میشود مؤدیان خوشحساب نیز به بدحساب تبدیل شوند؛ یعنی سازمان امور مالیاتی مؤدیان بدحساب را تشویق و مؤدیان خوشحساب را تنبیه میکند؛ بنابراین باید فکری به حال این موضوع کنید.
رئیس سازمان بازرسی کل کشور با انتقاد از عدم اجرایی شدن طرح جامع امور مالیاتی تأکید کرد: هدف از نشست حاضر بررسی علل اجرا نشدن طرح جامع امور مالیاتی بود و اینکه الآن در چه مرحلهای از اجرای طرح جامع مالیاتی هستیم و چه موانعی بر سر راه اجرا و تحقق این طرح است. لذا از شما میخواهم یک جدول زمانی به سازمان بازرسی کل کشور ارائه کنید تا ببینیم چقدر زمان لازم است که این طرح اجرایی شود.
وی با تأکید بر اینکه یکی از رویکردهای سازمان بازرسی کل کشور در دوره جدید توجه به ترک فعلها است، افزود: طبق دستور مؤکد رئیس محترم قوه قضائیه بررسی ترک فعلها حتماً در دستور کار سازمان بازرسی کل کشور قرار میگیرد و از دستگاههایی که به وظایف خود عمل نمیکنند، توضیح خواهیم خواست.
امیدعلی پارسا رئیس سازمان امور مالیاتی کشور هم در ابتدای این دیدار، بابیان اینکه «نقش نظام مالیاتی کشور در تأمین هزینههای کشور خیلی پایین است» افزود: چیزی حدود ۷ الی ۸ درصد درآمدهای مردم به اسم مالیات در اختیار دولت قرار میگیرد که با این بودجه نمیتوان هیچ کشوری را اداره کرد. میزان مالیات در کشور بسیار پایین است و به لحاظ ریالی ماهانه ده هزار میلیارد تومان کل درآمد مالیاتی وصولی کشور است.
وی با اشاره به تجربه دیگر کشورها در زمینه مالیات، خاطرنشان کرد: این کشورها سازوکاری مستقر کردهاند که خود اظهاری مالیاتی مردم قریب بهواقع و صادقانه است و آنقدر مجازات فرار مالیاتی بالا است که کسی نمیتواند صادق نباشد.
پارسا با انتقاد از عدم دسترسی به دادههای مالی گفت: متأسفانه در کشور ما هنوز شک داریم که باید همه ریز دادههای اقتصادی همه مؤدیان مالیاتی در اختیار سازمان امور مالیاتی باشد، درحالیکه دنیا این کار را انجام داده است. به عبارتی تمام تراکنشهای مالی، پولی و سرمایهای و هر آنچه به درآمد ارتباط دارد باید در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار بگیرد و سازمان مالیاتی این ریز دادهها را به اظهارنامه پیشفرض تبدیل کرده و ارائه میکند. با این شیوه مؤدیان نمیتوانند خارج از آن چارچوب، اظهارنامه ارائه کنند.
وی گفت: سازمان امور مالیاتی طی سالهای گذشته توانسته همه امور خود را الکترونیکی و مکانیزه کند و این دستاورد بزرگی است. بااینحال روح حاکم بر روش مالیات ستانی خیلی با قبل از این سیستم تفاوتی ندارد. چون این سیستم بر اساس آن طراحیشده است که ریز دادههای مالی به سازمان بیاید و به آن هدف برسیم.
رئیس سازمان امور مالیاتی کشور در پایان گفت: «وصول با اصول»، «مقابله با فرار و فساد» و «حمایت از تولیدکننده واقعی» شعار سازمان امور مالیاتی در دوره جدید است.
در این نشست مصطفی علیاصغرپور معاون نظارت و بازرسی امور اقتصادی، سعید دهقان بازرس کل امور اقتصادی و دارایی سازمان بازرسی کل کشور و محمد مسیحی معاون درآمدهای مالیاتی و هادی خانی معاون فناوریهای مالیاتی سازمان امور مالیاتی کل کشور نیز حضور داشتند.